مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

امیر شهلا؛ فردوسی نماد پاسداری از فرهنگ و ادب فارسی است

کد خبر : 20614

عضو شورای شهر مشهد گفت : فردوسی نماد پاسداری از فرهنگ آریایی و زبان فارسی است

به گزارش صبح مشهد، امیر شهلا در گفتگو با ستاد خبری همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم با بیان اینکه فردوسی اگر برای ایران‌زمین، نماد پاسداری از فرهنگ آریایی ،زبان و ادب ایرانی است اظهارکرد: برای خراسان و مشهد سمبل یک سرمایه‌ی بکر و دست‌نخورده اجتماعی است،شعر فردوسی، حکایتِ دست‌کاری‌نشده‌ای از رشادت و شجاعت زنان‌ومردانی وطن‌دوست است.

وی تاکیدکرد:حماسی‌بودن شعر او، سرمایه‌ای هست که کشورها و دولت‌های دیگر، در فقدِان چنین شاعر حماسه‌گویی، کوشیده‌اند با موسیقی و داستان، و نمایش و فیلم، نبودش را برای مردمان‌شان جبران کنند تا حسّ وطن‌خواهی در آن‌ها شکل گیرد.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه داستان‌شاهنامه، داستان چیرگی صبح بر شب و پاکی و راستی بر پلشتی و ناپاکی است گفت:کدام ملت از ترویج فرهنگ راستگویی و درست‌کرداری بد دیده و ضرر کرده است،پایان دیو در شعر فردوسی، هلاک است و عاقبتِ رستم نیک‌فرجامی،و هرکدام از این مضامین، برای رستگاری یک ملت، به‌تنهایی کافی است.

وی خاطرنشان کرد:فردوسی برای‌ما، در حکم دفینه‌ای است که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته و هرچه بیشتر در این معدنِ‌طلا، کنکاش کنی، رگه‌های ناب‌تر و سره‌تری از طلای۲۴ خواهی یافت.

شهلا با اشاره به اینکه بسیاری در سراسر عالم، ایران را با شعر او و مضامین پربار نهفته در ابیات‌اش می‌شناسندگفت: ایرانی‌جماعت را با الهام از فتوّت و جوانمردی، و انصاف و مساوات مستتر در نظمِ‌حکیم، مردمانی خوش‌آوازه و ایثارگر یافته‌اند.

وی ادامه داد: در زمانه‌ای که دیگر کشورها می‌کوشند تا فقر فرهنگی و تُهی‌بودنِ کتاب افتخارات و اسطوره‌های‌شان را با قُر رفتن و تواردِ مواریثِ گران‌بهای دیگر کشورها جبران کنند، بر ماست که از پاژ(زادگاه حکیم) تا توس(مدون هم‌او)، یادگارِماندگار فردوسی را پاس داریم و بیش‌از همیشه، به آسمان پرستاره ادبیات غنیّ‌پارسی فخر کنیم.

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم، که به همّت فاخر معاونت گردشگری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری‌مشهد برگزار شده‌است، شروع مبارکی برای پاسداشت سرمایه‌های‌ معنوی شهری است که در طول‌تاریخ، بستر زیست و نموّ زنان‌ومردان تاریخ‌ساز این خاکِ پرگهر بوده‌است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن