زندگیورزشی

همه قدرت‌نمایی شورای نظارت بر صداوسیما؛ شورای نظارت بر صداوسیما حق تعطیلی «۹۰» را به فروغی داد!

کد خبر : 20547

سرانجام جلسه شورای نظارت بر صداوسیما با دو محوریت اتهام بخت‌آزمایی بودن برنامه‌های مشارکتی تلویزیون و فرجام برنامه «نود» و «برنده باش» برگزار شد و حالا خروجی صورت‌جلسه این نشست نشان می‌دهد میرباقری، مهدوی‌مهر و فروغی توانسته‌اند حرف‌ها و تصمیمات‌شان را به کرسی بنشانند.

به گزارش صبح مشهد؛ از دو ماه قبل اعضای شورای نظارت وعده داده بودند در جلسه‌ای درباره این دو پرسش بزرگ افکار عمومی با مدیران سیما به گفت‌وگو می‌نشینند.
آنها مثلا برای برنامه «نود» در پرتال خود نظرسنجی گذاشتند و اعلام کردند بالای ۸۰درصد مراجعه‌کنندگان‌شان خواهان بازگشت عادل فردوسی پور با «نود» به تلویزیون هستند.
اما خروجی جلسه بر اساس بندهای منتشره از صورت‌جلسه نشان می‌دهد فروغی و میرباقری در این نشست دست بالا را داشتند و تصمیم‌شان تائید شده است: «تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامه‌های صداوسیما از اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان است.»

این یعنی مدیر شبکه بر اساس اختیاراتش تصمیمی گرفته که عالی‌ترین مرجع بررسی عملکرد رسانه ملی هم آن را پذیرفته است. پس حالا می‌توان گفت همان‌طور که چندی قبل عبدالملکی قائم مقام شبکه ۳ مصاحبه کرده بود؛ برنامه «نود» برای شبکه ۳ است و به هیچ شبکه دیگری هم نمی‌رود و عادل فردوسی‌پور هم از پرسنل سیماست اما جایی در شبکه ۳ نخواهد داشت!

البته این شورا که اعضای فعلی آن غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی از طرف قوهٔ قضائیه، علی جنتی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوهٔ مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوهٔ مقننه هستند و ریاست آن را غلامحسین محسنی اژه ای بر عهده دارد، پس از شنیدن حرف‌های فروغی، اختیار این مدیر برای تعطیلی «نود» را پذیرفتند.

در هفته‌های گذشته غیر از نظرسنجی شورای نظارت، غلامرضا کاتب ، حسام‌الدین آشنا و احسان قاضی‌زاده هاشمی درباره «نود» بارها مصاحبه کرده بودند و به نظر می‌رسید احتمالا علی جنتی هم همسو با آنها باشد اما این شورای نظارتی در نهایت تنها چند توصیه برای مدیر جوان شبکه سه و سیما داشته و این یعنی فروغی در مسیرش حمایت‌های بالا دستی را دارد: «شایسته است درمورد برنامه‌های پرمخاطب رعایت اصول و ضوابط اطلاع‌رسانی مناسب و فرآیند اقناع افکار عمومی صورت گیرد.»
«شایسته است سازمان صداوسیما ضمن مدیریت صحیح سرمایه‌های انسانی خود و استفاده مطلوب از تهیه‌کنندگان و مجریان باسابقه، زمینه حضور استعدادهایِ نو و جوان را هم فراهم آورد.»

یعنی سیاست استفاده از جوانترها مثل میثاقی هم مورد پذیرش است و تنها ایراد شکلی به سیما، برانگیخته شدن حساسیت‌ افکار عمومی بوده است.

ستاره مربع‌ها تائید شدند؟
موضوع مهمتر اما بحث ستاره مربع‌ها و ارزش افزوده در درآمدزایی‌های سیماست. پس از اینکه مدیرعامل همراه اول برای اولین‌بار در مجمع این شرکت از شرکت توسکا دفاع کرد و گفت آنها پروژه مشترکی با توسکا در این زمینه دارند، آنچه دفتر محمدحسین صوفی، دبیر شورای نظارت به عنوان صورت جلسه شورای نظارت منتشر کرده است، آمده: «در تهیه و تولید برنامه‌های مشارکتی با ارزش افزوده، شایسته است سازمان صداوسیما سعی کند در جذب منابع مالی برای برنامه‌های خود بر دو اصل شفافیت و پایدار بودن تأکید بیشتری داشته باشد و متناسب با درآمدهای واقعی نسبت به تولید برنامه‌های مختلف تعهد ایجاد کند.»
این یعنی فقط توصیه شده تا درباره درآمدهای‌شان روشنگری کنند.

درحالی که در هفته های اخیر کاتب و قاضی زاده هاشمی درباره عدم شفافیت در درآمدهای سیما از پروژه مشارکت‌های ارزش افزوده نوشته بودند و با فشار وزیر ارتباطات، سامانه‌های ارزش افزوده رسانه ملی در برنامه‌هایش تعطیل شد، حالا خروجی این جلسه، احتمالا چراغ سبزی است برای مدیران سیما که می‌گویند درآمدزایی ۲هزارمیلیاردتومانی از آگهی‌ها بدون این شکل برنامه‌های مشارکتی امکان‌پذیر نیست.

این می‌تواند به از سر گیری مسابقاتی که اخیرا پخش‌شان متوقف شده بود هم بیانجامد و حالا باید منتظر ماند و دید در جلسه ۴۶۰ شورای نظارت بر سیما چه گذشته و مدیران سیما چه برگ برنده‌ای داشته‌اند که توانسته‌اند این ترکیب ۶نفره را در جمع آرا ، متقاعد کنند تقریبا از همه تصمیمات‌شان دفاع کنند و بیانیه پایانی‌شان دقیقا همانی باشد که رسانه ملی انتظارش را داشته.

بر خلاف همه مصاحبه‌های اخیری که این روزها از اعضای صاحب رای منتشر می‌شده است.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن