شهری

ساماندهی اراضی رها در بافت های پرجمعیت منطقه ۳ شهرداری مشهد

کد خبر : 20517

طی بررسی های انجام گرفته بر روی اراضی رها منطقه سه ۱۸% این زمین ها وقفی، ۹%متعلق به آستان قدس ، بیش از ۶۰%خصوصی ، ۱۲% هم دارای مالک حقیقی است که طی مذاکرات و مکاتباتی که با سازمان اوقاف و آستان قدس ضوی به عمل آمد برای تعیین تکلیف فوری این املاک جلساتی برگزار گردید.
شهردار منطقه ۳ مشهد گفت: مدیریت شهری پاکسازی اراضی رها را در دستور کار قرار داد.
به گزارش صبح مشهد، مجتبی زمانیان با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه ۳ و وجود اراضی رها مدیریت شهری ساماندهی این اراضی را در دستور کار خود قرار داد.
شهردار منطقه۳ مشهد درباره نحوه ساماندهی این اراضی تصریح کرد: این اقدام از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شد که عمده اراضی رها بدون مالک شناسایی شد و برنامه ریزی برای نحوه مدیریت این اراضی در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در مرحله نخست و با توجه به درخواست مردم ابتدا ساماندهی و رسیدگی به اراضی بالای ۱۰۰۰ متر در دستور کار قرار گرفت تا تعیین تکلیف آنها اثرگذاری بیشتری در محلات داشته باشد.
شهردار منطقه ۳ با توجه به مشکلات پیش آمده در این اراضی ادامه داد: اکثر این اراضی در بافت پرجمعیت منطقه به صورت پراکنده رها بودند و باعث ایجاد معضلات و آسیب های اجتماعی از جمله اجتماع معتادان و اراذل و اوباش، دپوی غیرقانونی زباله و نخاله، ازدیاد حیوانات موذی و… برای اهالی منطقه می شدند.
وی خاطر نشان کرد: در دسته بندی اولیه ۶۱۰ زمین با مساحت ۱۹ هکتار شناسایی شد که از این تعداد ۴۰۲ زمین در سطح ناحیه ۲ و بالاخص در محدوده ی طبرسی شمالی و سیس آباد قرار داشت وسپس ناحیه ۳ با دارا بودن ۱۰۳ زمین که عموماً در محدوده خواجه ربیع و بهمن قرار دارد از این حیث در جایگاه دوم قرار می گیرد و در بافت قدیمی و متراکم ناحیه یک اما خوشبختانه تنها ۱۳ قطعه زمین ثبت شده وجود دارد .
شهردار منطقه ۳ بیان کرد: طی بررسی های انجام گرفته بر روی اراضی رها ۱۸%این زمین ها وقفی، ۹%متعلق به آستان قدس ،بیش از۶۰%خصوصی ، ۱۲% هم دارای مالک حقیقی است که طی مکاتباتی که با سازمان اوقاف به عمل آمد، آدرس هایی از مالکین در اختیار ما گذاشته شد و همچنین در خصوص اراضی مشکل دار مربوط به آستان قدس جلساتی را با مدیریت اراضی این مجموعه برگزار کردیم.
وی درباره تنوع و تکثر این اراض در منطقه ۳ نیز تصریح کرد: بعضی از اراضی ریز دانه هستند و زیر ۱۰۰۰متر مساحت دارند که طبق ماده ۱۱۰ و بنابر قانون اقدام به نصب بلوکه های سیمانی بر روی اراضی کردیم تا مالکان اصلی آنها هرچه سریعتر برای تعیین تکلیف این اراضی، چه جهت ساخت و چه جهت دیوارکشی به شهرداری مراجعه نمایند.
مجتبی زمانیان افزود: تلاش ما رفع سریع تر موانع پیشرو برای تعیین تکلیف این اراضی است، از این رو به منظور سامان دهی زودتر این اراضی از مالکان می خواهیم تا برای ساخت وساز درخواست مجوز دهند و ما نیز تلاش می کنیم تا روند صدور مجوز را برای این اقشار تسهیل شود تا محلات کم برخوردار شمالی منطقه سریع تر شکل و شمایل شهر به خود بگیرد.
شهردار منطقه ۳ با اعلام اینکه آسیب های اجتماعی و فرهنگی این اراضی در محدوده ی منطقه۳ علاوه بر برهم زدن سیما و منظر شهری موجب نارضایتی عمیق شهروندان نیز شده است عنوان کرد: وجود اراضی رها روند خدمت رسانی شایسته و بایسته به مردم را برای مدیریت شهری نیز با مشکل مواجه می کند لذا از مالکان این اراضی خواهشمندیم تا هرچه سریعتر اراضی خود را تعیین تکلیف نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن