اخبار مهماقتصادی

به همت صندوق بیمه کشاورزی؛ نشست تخصصی کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی در مشهد برگزار شد

کد خبر : 20504

طرح مدیریت منابع و مصارف با جمع آوری منابع حداکثری و مطلوب از یک سو و اعمال روشهای متنوع و موثر مدیریت ریسک از سوی دیگر می تواند ضمن وابستگی کمتر به کمک های دولتی موجب بهبود خدمات بیمه ای و ارتقا سطح تولید گردد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کشاورزی در ساختار کنونی جایگاه توسعه محوری ندارد.

به گزارش صبح مشهد، احمدعلی کیخا در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ما در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و در این کشور همیشه سیل از خشکسالی بهتر است.

وی تأکید کرد: از دیدگاه بنده مردم و دولت و مجلس تفاوت زیادی با هم ندارند و مسئولان از دل مردم بیرون می‌آیند؛ در واقع مردم مجلسی را انتخاب کرده‌اند و همان مجلس به دولتی که خود مردم انتخاب کرده‌اند نظارت دارد و در واقع اگر وضعیت خوب است یا خراب همه ما در آن شریک هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی مانند قطاری است که مجلس و دولت در آخر آن قرار گرفته‌اند و به سختی آن را هل می‌دهند، تصریح کرد: این را باید در نظر داشته باشیم که قسمت لوکوموتیو و اصلی این قطار بازار این محصولات هستند که باید بتوانند خود را تنظیم کرده و سبب پیشرفت این بخش شوند.

کیخا با اشاره به برخی از گفته‌ها مبنی بر غلط بودن آمارهای خسارات مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از این آمارها دارای مشکلاتی است و ممکن است پذیرش آنها تضییع و آسیب رساندن به بیت‌المال باشد در این زمینه باید یکی از مسئولان مسئولیت صحت آمارها را به عهده بگیرد و اگر خلاف آن آمارها اثبات شود فرد مسئول باید برای خطای خود پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ما هم اکنون برخی از فعالان بخش کشاورزی را در مناطق سیل‌زده می‌شناسیم که با پشتوانه مالی بالا برای بیمه کردن خود اقدام نکرده‌اند و حالا ادعا می‌کنند که به آنها باید خسارت پرداخت شود که در واقع این خواسته آنها منطقی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی در ساختار کنونی جایگاه توسعه محوری ندارد، خاطرنشان کرد: در این ساختار اگر قرار باشد تحولی در حوزه کشاورزی صورت بگیرد بهترین روش آن مجلس است و این تحول اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه افرادی که بخش کشاورزی را بفهمند و قادر باشند برای این بخش نسخه‌های توسعه‌ای زیادی بپیچند بیشتر وارد مجلس شوند به بیان دیگر اگر مجلسی می‌خواهید که از کشاورزی حمایت کند باید به افراد فعال در این حوزه رأی بدهید و بتوانید به صورت منسجم در کشور عمل کرده تا از میان متخصصان بهترین افراد را جمع و به مجلس بفرستیم.

کیخا تأکید کرد: همه کسانی که دستی در این بخش دارند اعم از کسانی که کارمند هستند، رزق و روزی‌ خود را از کشاورزی به دست می‌آورند و یا در آن تحصیل می‌کنند یک اتحادیه بزرگ در حوزه کشاورزی داشته باشند؛ در این صورت این افراد می‌توانند قدرتی را به وجود بیاورند که با رئیس جمهور وارد چانه‌زنی شود.

وی ادامه داد: شما کمیسیون بهداشت و درمان را مشاهده کنید؛ این ادعا را نداریم که نمایندگان این کمیسیون آن قدر قابل هستند که تمام مشکلات حوزه سلامت را حل کنند اما تعداد پزشکان در مجلس کم نیست؛ یعنی کشاورز ما به پزشک رأی می‌دهد و یا به خیلی از تخصص‌های دیگری به غیر از کسانی که می‌توانند در حوزه کشاورزی توسعه ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام انصراف خود از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در دوره بعد، عنوان کرد: من نمی‌خواهم این را بگویم که اعضای کنونی کمیسیون کشاورزی در مجلس توسعه‌گرا نیستند اما باید این را بپذیریم که باید همه کسانی که در این بخش هستند خود را پیدا کرده و در قالب لیست‌های تخصصی برای بردن افراد آشنا به کشاورزی به مجلس تلاش کنند در واقع ما باید از جناح‌بندی‌های سیاسی عبور کنیم چرا که مردم هم از آنها رد شده‌اند و اعتقاد دارند نه اصلاح طلب و نه اصولگرا نتوانستند کاری برای این کشور انجام دهند.

بیمه کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد ریال غرامت پرداخت کرد
قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی هم گفت: خسارت بخش باغات در کشاورزی از سایر بخش‌ها در سال ۹۷-۹۶ بیشتر بوده و بیش از ۸۰۴ میلیارد تومان بوده و ۱۳ هزار میلیارد ریال مجموع غرامتی است که توسط صندوق بیمه کشاورزی به افراد پرداخت شده است.
محمد ابراهیم حسن‌نژاد اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲۵ درصد باغات کشور ما زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند و متأسفانه در برخی از مناطق باغات شرایط قرار گرفتن زیر پوشش بیمه را ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیا است، خاطرنشان کرد: بیمه کشاورزی در واقع ساز و کاری برای مشارکت در ریسک است و تأکید ما نیز بر روی کلمه مشارکت است به این معنی که برای توسعه بیمه کشاورزی باید مشارکت تولیدکنندگان را داشته باشیم.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی در ارتباط با چالش‌هایی که بخش کشاورزی با آنها روبه‌رو است، خاطرنشان کرد: وجود ماهیت ریسک در بخش کشاورزی، نبود شفافیت در مالکیت و حریم و واحدهای تولیدی، نبود اطلاعات مربوط به ریسک‌های بخش کشاورزی،کوچکی و تعدد قطعات اراضی کشاورزی، شیوه‌های متنوع تولید و نبود استانداردهای تعریف شده و مشکلات مالی و نبود درآمد از جمله مشکلاتی است که بخش کشاورزی در کشور ما با آنها روبه‌رو است.

حسن نژاد ادامه داد: علاوه بر این مشکلات که به نوعی با صندوق کشاورزی نیز ارتباط دارند این صندوق با چالش‌های دیگری از جمله، تقاضای روزافزون برای ورود محصولات جدید به فهرست بیمه کشاورزی، گستردگی عوامل خطر تحت پوشش، انتظار پوشش بیمه برای جبران خسارت کوچک تا خسارات فاجعه بار، انتظار پرداخت ۱۰۰ درصدی غرامت از بیمه، عدم اتکای بیمه به منابع مالی مطمئن در قوانین بودجه و انتظار از بیمه برای خطرات نوظهور نیز روبه‌رو است.
وی افزود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ بیمه کشارزی در بخش آبزیان ۴۲۶ بیمه نامه داشته و ۴۷ میلیارد ۸۹۳ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۲۲۳ ریال غرامت پرداخت کرده و همچنین در بخش دام ۱۸۸ هزار و ۹۹۱ بیمه نامه صادر شده و صندوق ۷۳۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۵۶ ریال غرامت پرداخت کرده است.

قائم مقام مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی ابراز کرد: خسارت در بخش باغات از سایر بخش‌ها بیشتر بوده و بیش از ۸۰۴ میلیارد تومان بوده و ۱۳ هزار میلیارد ریال مجموع غرامتی است که توسط صندوق بیمه کشاورزی به افراد پرداخت شده است.

وی با تأکید به لزوم توسعه ضریب نفوذ بیمه کشاورزی، عنوان کرد: در این راستا تا کنون اقداماتی مانند معرفی بیمه‌های پایه، تنوع بخشی در گزینه‌های ترجیحی متناسب با نیاز مشتریان، تغییر در مدل‌های ارزیابی خسارت به منظور افزایش افزایش دقت و سرعت عملیات انجام شده است.

حسن نژاد افزود: بیمه برخی از محصولات کشاورزی را باید اجباری ایجاد کرد تا ضمن کنترل دقیق وضعیت از وارد آمدن خسارت و نیز کناره گیری کشاورزان از کار کشاورزی پس از خسارت سنگین جلوگیری کرد.
او با اشاره به این که سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه زراعی در کشور پرداخت می شود اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۲۵ درصد باغات کشور زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی است.

سیل ۴۰ درصد بلای طبیعی
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: سیل ۴۰ درصد انواع بلایای طبیعی را تشکیل می دهد و ۱۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بلایای طبیعی مربوط به وقوع سیل است.
کوچکی افزود: طبق اعلام سازمان خوار و بار جهانی (فائو) طی ۱۰ سال گذشته ۳۷ درصد خسارات بلایای طبیعی مربوط به سیل بوده است و بر این اساس ۶۵ درصد خسارات وارد آمده در بخش کشاورزی نیز مربوط به خسارات سیل به بخش زراعت بوده است.
وی ادامه داد: طی سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ نیز سهم سیل در بلایای طبیعی ۲۰ درصد و در مرگ و میرها ۵۰ درصد بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: ضریب پوشش بیمه محصولات کشاورزی در کشور وضعیت خوب و ایده آلی ندارد و هم اکنون ۳۱٫۴ درصد محصولات زراعی و ۱۷٫۵ درصد محصولات باغی زیر پوشش بیمه هستند حال آن که ظرفیت پوشش بیمه در این دو بخش به ترتیب ۸۵ و ۸۹ درصد است.
کوچکی افزود: برای جذب کشاورزان و توسعه بیمه محصولات کشاورزی هنوز راه بلندی در پیش است و هم اکنون وضعیت بیمه کشاورزی در کشور به گونه ای است که انتظار وقوع حوادث را می کشیم تا پس از آن خسارت را به کشاورز پرداخت کنیم که البته آن هم با تاخیر و با مشکلات فراوان انجام می شود.
دکتر علیرضا کوچکی ادامه داد: خطر پذیری همراه با بیمه است اما هیچ گونه مدیریت خطرپذیری در رابطه با بیمه محصولات کشاورزی و انجام اقدامات لازم از جمله پیش بینی، هشدار و جلوگیری از بالا بودن میزان خسارت وجود ندارد.
وی اتاکید کرد: بخش مهم فعالیت بیمه باید مبتنی بر آموزش کشاورزان باشد و با توجه به تحولات تکنولوژیکی قرن حاضر می توان آموزش مجازی و آموزش از راه دور را در دستور کار قرار داد و نسبت به آموزش نسل جوان کشاورز اقدام کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن