اخبار مهماقتصادی

دکتر علی لاریجانی در مشهد؛ دستیابی به اهداف عالیه با اقتصاد سالم محقق می شود

کد خبر : 20471

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به اهداف عالیه با اقتصاد سالم محقق می شود و اگر جامعه ای از اقتصاد سالم برخوردار نباشد هرچند دارای اهداف عالی باشد به این اهداف دست نخواهد یافت.
به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، علی لاریجانی چهارشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی با تبریک روز های معلم و کارگر افزود: در همن راستا شهید مطهری در حوزه اقتصاد، لازمه پایداری حکومتها را داشتن اقتصاد سالم عنوان کرده است.
وی سلامت، ثروت زا بودن و استقلال را شاخصه های اصلی اقتصاد کارآمد دانست و اظهار داشت: اگر در کشور به اقتصاد سالم با آموزه های این شهید به صورت جدی توجه می شد با وجود تحریم های ظالمانه و برخی مسائل دیگر با مشکلات کنونی مواجه نبودیم.
وی به سابقه استاندار خراسان رضوی در دوران دفاع مقدس و تصدی موفق وی در استانداری کرمان اشاره کرد و گفت: نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند ایشان استاندار شود و من نیز خدمت در محضر حضرت امام رضا (ع) را توفیقی برای ایشان ارزیابی می کنم.
لاریجانی با قدردانی از فضای وحدت و همدلی در خراسان رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا در سخنان خود به لزوم فضای همدلی در کشور در شرایط موجود تاکید داشتند که این فضا در این استان حاکم است و معتقدم باید محور کار بر توسعه استان قرار گیرد.
وی اظهار داشت: این استان در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری مزیت های فراوان دارد که معتقدم علاوه بر اینها باید از مزیت همجواری با دیگر کشورها و صادرات و واردات نیز بهره بگیرد.
وی گفت: توجه به شرق را در تبادلات تجاری قبول دارم و معتقدم اگر این مرکزیت به خراسان رضوی داده شود موجب توسعه استان و توسعه تبادلات با شرق خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس برای آبیاری تحت فشار و سیستم گلخانه ای مبالغی را از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری تخصیص داده است لذا توصیه می کنم در خراسان رضوی نیز از این مزیت استفاده شود.

* فعالان بخش خصوصی قوانین مزاحم را اعلام کنند
لاریجانی با بیان اینکه طی ۲ و سه سال گذشته چندین قانون برای بهبود فضای کسب و کار در مجلس تصویب شده است اظهار داشت: از دست اندرکاران بخش خصوصی می خواهم قوانین مزاحم در بخش تولید را با ذکر موارد آن به مجلس اعلام کنند تا در کمیسیونی که برای این موضوع تشکیل شده بررسی گردد.
وی به تفویض اختیارات از مرکز به استانها اشاره کرد وگفت: با مجموع شرایط کشور راهکار این است که اختیارات وزرا به نحوی به استانداران تفویض شود.
وی افزود: ساختار کشور وزیر محور و غیرایالتی است و از نظر قانونی نیز نمی توان این اختیارات را در دست استانداران قرار داد لذا توصیه می شود استانداران برخی موارد مهم و نیاز به اختیارات خاص را با در نظر گرفتن شرایط مطرح نمایند تا به وزارتخانه ها اعلام شود.

* تراز مثبت ۱٫۷ میلیارد دلاری کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی به تراز تجاری ۱٫۷ میلیارد دلاری کشور اشاره کرد و گفت: نقش اصلی وزارت بازرگانی صادرات است و نقش آن در افزایش تراز بازرگانی نباید فراموش شود اما تجارت نباید فقط به سوی صادرات برود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته ۴۲٫۶ میلیارد دلار واردات داشتیم و صادرات غیر نفتی نیز به ۴۴٫۳ میلیارد دلار رسید که نشان از تراز مثبت تجاری به نفع صادرات دارد اما همیشه این رشد صادرات مطلوب نیست.
لاریجانی افزود: صادرات برخی اقلام از جمله دام زنده و پیاز ۲ برابر شده است که نشان از نقصی در این زمینه است یا با وجود واردات روغن به کشور، صادرات آن ۸۷ درصد افزایش داشته است که باید مورد توجه دستگاههای مسئول قرار گیرد.
وی به طرح قطار سریع السیر تهران – مشهد و دیگر خطوط ریلی در دست ساخت در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی این قطار سریع السیر اصرار داریم و برای تامین فاینانس خارجی نیز با برخی طرفهای خارجی گفت و گو شده است چرا که معتقدیم اجرای این طرح هم در سطح محلی و همچنین ملی بسیار مهم است.

* لزوم توجه قوه قضائیه و دستگاه های امنیتی به امنیت اقتصادی
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: لازم است قوه قضائیه و بخشهای امنیتی کشور به موضوع امنیت اقتصادی سرمایه گذاران توجه نمایند، برای کارافرینان باید روشن شود که از آنان در این حوزه حمایت می شود.
وی اظهار داشت: همانطور که ممکن است در بخش اجرایی نیز اشتباهاتی رخ دهد ممکن است اشتباهی توسط بخش خصوصی و سرمایه گذار نیز رخ دهد لذا نباید برخورد با آنان طوری باشد که اعتبار بخش خصوصی از بین برود.
لاریجانی گفت: این ایجاد امنیت علاوه بر تولید امیدواری در بخش خصوصی و مردمی برای اقدامات بعدی آنان نیز ایجاد انگیزه می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن