اخبار مهمدانش و فناوری

دکتر فاطمه ورشویی در گفتگو با صبح مشهد؛ مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا (ع) پیشرفته ترین مرکز پرتو درمانی کشور است

کد خبر : 20420

یکی از مهم ترین اقدامات ما در سال گذشته، خرید یک دستگاه جدید و پیشرفته شتاب دهنده پرتو درمانی بود، که باعث شد تمام اقدامات درمانی مورد نیاز بیماران درداخل  انجام و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

مدیر مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) وابسته به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد گفت: کلینیک تخصصی رادیو تراپی انکولوژی رضا(ع) مجهزترین مرکز در زمینه پرتو درمانی در سطح کشور است.

دکتر فاطمه ورشویی در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: هم اکنون این کلینیک با وجود بهره گیری از دستگاههای پیشرفته رادیوتراپی بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز در زمینه پرتو درمانی محسوب می شود.

وی افزود: پرتو درمانی یکی از بخش های درمانی کلینیک است که این بخش با دارا بودن دستگاه های پیشرفته رادیوتراپی در نوع خود منحصر به فرد است

دکتر ورشویی همچنین پرتو درمانی داخل حفره ای را یکی دیگر از بخش های درمانی این مرکز دانست و گفت: دستگاه پرتو درمانی داخل حفره ای جهت درمان سرطان هایی نظیر مری، دهانه رحم، نازوفارنکس و … است که در سطح کشور از این نوع دستگاه به تعداد اندکی موجود است.

وی تصریح کرد: بخش شیمی درمانی با مجهز بودن به دو سالن بزرگ جهت بیماران یکی دیگر از بخش های درمانی این مرکز شامل می شود.

مدیر مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا فزود: در بخش پزشکی هسته ای، آزمایشگاه تخصصی، ماموگرافی دیجیتال، کولونوسکوپی و آندوسکوپی، رادیولوژی و … موجود است.

دکتر ورشویی بیان کرد: همچنین این مرکز بخش هایی شامل دندانپزشکی، مشاوره و روانشناسی، کلاسهای یوگا، کلینیک مراقبت از زخم و استوما را جهت بیماران سرطانی در اختیار گذاشته است.

وی افزود: در مرکز حمایت از بیماران سرطانی مشهد برای استقرار و نگهداری بیمان غیر بومی آسایشگاهی فراهم شده است.

مدیر مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا اظهار کرد: در این آسایشگاه به طور متوسط ماهانه ۳۸ نفر و سالانه ۴۵۰ نفر بیمار پذیرش می شوند که تمام امکانات رفاهی در طول مدت درمان که این مدت برای اکثر بیماران پرتو درمانی تا ۲ ماه به طول می انجامد، رایگان است.

دکتر ورشویی ادامه داد: نشر کتاب، برگزاری کلاس های آموزشی در سطح خانواد، برگزاری همایش های علمی در جهت ارتقای سطح علمی متخصصان و کارکنان و … از اقدامات فرهنگی این مرکز است.

وی در خصوص تشریح عملکرد این نهاد درمانی خیریه در سال ۹۷ گفت:

سال گذشته، سال بسیار پربرکتی برای انکولوژی رضا بود. از نظر اندازه تکنیک ها و راه اندازی دستگاهها و چه برنامه هایی که درباره ترویج و آموزش همگانی و افزایش اطلاع رسانی مردم و آگاهی مردم در پیش گیری و کنترل سرطان بود. در زمینه راه اندازی و اقدامات درمانی که انجام شد، یکی از مهم ترین کارها خرید یک دستگاه جدید شتاب دهنده بود که با تکنیک و بسیار پیشرفته بود و اون رو جایگزین یکی از دستگاههای قدیمی تر کردیم که با این دستگاه جدید قابلیت انجام تکنیک های مدرن درمانی را خواهیم داشت.

جالب است بدانید قیمت این دستگاه ۳ میلیون یورو هست.

از اقدامات مهم دیگر یکی از تکنیک های مدرن و روز درمانی به نام تکنیک رادیو تراپی با شدت متغیر هست که ما از فاز مطالعاتی وارد فاز کلینیکال کردیم و به طور رسمی پذیرش بیمار رو طبق برنامه روزانه انجام میدیم.

در یک سال گذشته تعداد زیادی مریض رو درمان کردیم و در حال درمان هم هستیم.

تکنیک رادیو تراپی با شدت متغیر برای ما خیلی ارزشمند بود. تا قبلش واقعا تکنیک وجود نداشت، چرا که بیمارانی که کاندید بودند باید هزینه می کردند، می رفتند خارج از کشورو یا باید تکنیک های قبلی که عوارض رو می برد بالا و کیفیت درمان رو تحت شعار قرار می داد، درمان می شدند.

اخذ مجوز توریسم سلامت

یکی دیگر از کارهای خوبی که ما پارسال انجام  دادیم اخذ مجوز توریسم سلامت است که جدیدا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خیلی سعی کرده سروسامان بده . میدونید توریسم سلامت میتونه هر چه ما بیشتر روش کار کنیم ی منبع درآمدی برای کشورو ارزآوری باشه.

ما امکانات خوبی داریم که بیماران کشورهای همجوار رو بتونیم بپذیریم و درمان کنیم. در این زمینه هند و ترکیه خیلی خوب فعالیت کردند و متاسفانه قطب توریسم درمان رو از ما گرفتند و ما حالا سعی می کنیم پس بگیریم.

همکاری و تعامل با بیمه سلامت

یک کار بسیار خوب دیگه ای که انجام شد، کمک به هموطنان در موضوع پذیرش دفترچه های بیمه سلامت بود و توانستیم  مسئولین رو متقاعد کنیم که اجازه بدهند بیماران اتباع مهاجرین افغانی که ساکن ایران هستند و دفترچه های بیمه سلامت رو دارند، که قبلا فقط در مراکز دولتی قابل استفاده بود، ما روهم به عنوان مرکزی که اجازه داره دفترچشون رو بپذیره تایید کردند. خب ما تعداد کثیری بیمار مهاجر افغانی داریم که ساکن ایران هستند و از نظر وضعیت اقتصادی هم در سطح پایین و نیاز به کمک داشتند. خب این خیلی کمک کرد و یک اقدام دیگر که ما توانستیم انجام بدیم با انجمن حمایت بیماران کودکان مبتلا به سرطان خراسان و محک تهران بود که یک تفاهم نامه ای باهاشون انعقاد کردیم و طبق آن تفاهم نامه درباره هزینه های پرتو درمانی، بیهوشی های اطفال ما یک تفاهم نامه مشترک نوشتیم که هر دو مرکز با هم بتونیم پوشش بدیم و همچنین اینو با بیمه هم در واقع تفاهم نامه رو ایجاد کردیم و تونستیم کمکشون رو بگیریم. که بیهوشی اطفال رو هم تحت پوشش بیمه قرار بدهند.

چون تا قبل از اون بیهوشی برای پرتو درمانی تحت پوشش بیمه نبود. و این خودش خیلی هزینه می بره یا از کارهای خوب دیگه ای که کردیم توانستیم دستگاه مامو گرافی رو عوض کنیم و از کمپانی زیمنس خریدیم و کیفیت بسیار بهتری داره و سیستم های طرح های درمان رو ارتقا دادیم. این در واقع کارهایی بود که در حوزه درمان انجام دادیم.

اقدامات رفاهی:

اما غیر از اون یک سری اقدامات رفاهی برای مراجعین مرکز انجام دادیم، یکی که آسایشگاهها رو دوباره بازسازی کردیم رنگ آمیزی کردیم به همت خیرین که همه این ها رو هزینه هاشو خیرین دادند.

در حال حاضر، آسایشگاه ۶۰ تخت داره و پذیرای تعداد زیادی بیمار است که سراسر سال و در ماه به طور رایگان میان اونجا اسکان پیدا می کنند. همراه با ۳ وعده غذایی گرمی که بهشون داده میشه.

همچنین ورودی مرکز رو محوطه سازی کردیم. سرویس های بهداشتی رو بازسازی و تمیز کردیم و سعی کردیم یک رفاه نسبی برای مراجعین محترم داشته باشیم.

در هفته سرطان ۱۳ تا ۱۸ بهمن و در بعد ترویج آموزشی ، کارگاه های آموزشی گذاشتیم که این کارگاه ها ۶ مورد برای ۶ روز هفته بود. یک همایش دوچرخه سواری هم انجام دادیم . پوسترها و بنرهایی با شعار ( من هستم من می توانم ) آماده که این شعار جهانی هفته سرطان بود. به خاطر این که ما عضو uicc هم هستیم که یک کمیسیونی است که تمام حوزه سلامت از سراسر جهان در اون عضو هستند و ما با همراهی با آنها این کار رو انجام دادیم که هدفمون افزایش آگاهی مردم برای امر پیشگیری از سرطان است که حائز اهمیت زیادی است.

کارگاه بسیار خوبی مثل یوگای خنده کارگاه پیشگیری ژنتیک و نقش ژنتیک ، برگزار شد.با دانشگاه همکاری خوبی داشتیم. تمام بروشورهای آموزشی که توسط مرکز تهیه شده بود رو رایگان در اختیارشون قرار دادیم که در اختیار عموم در سطح شهر در پایگاه های بهداشتی که دارند، در اختیار افراد قرار بدهند و این خیلی توانست به ما کمک بکند. مستندی رو آماده کردیم با عنوان تاریخچه سرطان و تکنیک های رادیوتراپی در مشهد که در اون تاریخچه این که انجمن چگونه پا گرفت، بیمارستان امید چگونه تشکیل شد، مرکر انکولوژی رضا چطور تشکیل شد و این سیر پیشرفت که در این چند ساله رخ داد رو تهیه کردیم و هم در شبکه های مجازی و هم در شبکه خراسان و بازتاب پوشش کارهای خبری که کارهایی که انجام شد خصوصا در هفته سرطان پخش شد.

این گفتگو ادامه دارد…

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن