اخبار مهمشهری

با معرفی و تجلیل از برگزیدگان؛ دومین جشنواره هنرهای شهری مشهد ( خانه بهار ) به کار خود پایان داد

کد خبر : 20344

جشنواره هنری در کوچه های بهاری مشهد عصر پنجشنبه به ایستگاه پایانی رسید و طی مراسمی با معرفی برگزیدگان و خالقان آثار به نمایش درآمده در بهار ۹۸ به کار خود پایان داد.
به گزارش صبح مشهد، شهر مشهد در بهار امسال حال و هوای سرزنده و بانشاطی داشت و آثار هنری به نمایش درآمده در نقاط مختلف شهر لحظات خاطره سازی برای زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی ایجاد کرد.
دبیر جشنواره ‘خانه بهار ۹۸ شهرداری مشهد’ گفت: امسال ۹۷ اثر از بین یکهزار و ۷۴۰ اثر رسیده به این دبیرخانه در بخش های مختلف انتخاب شد.
صدرا یوسفی در مراسم پایانی این جشنواره هنری در مشهد افزود: طرح خانه بهار از مرداد ماه پارسال در قالب فراخوان هنرمندان برای المانهای نوروزی آغاز شده بود.
وی اظهار داشت: ۶۲ شهر علاوه بر مشهد متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که پس از رسیدن آثار با ظرفیتهای تخصصی، فرایند انتخاب آثار آغاز و پس از چندین مرحله داوری، ۹۷ اثر از بخشهای مختلف توسط هیات داوران متشکل از ۲۹ استاد و ۹ دبیر تخصصی انتخاب شد.
وی گفت: در حوزه بین الملل جشنواره نیز چهار هنرمند خارجی از کشورهای روسیه، اردن و کره جنوبی حضور داشتند و اثری در بخش دیوار نگاره خلق کردند.
یوسفی افزود: هنرهای تجسمی، هنرهای چند رسانه ‌ای، هنرهای نمایشی، پژوهشهای هنر شهری، جشنواره عکس و بخش بین ‌الملل از بخش های این جشنواره بود.

* دبیرخانه دائمی
دبیر جشنواره خانه بهار ۹۸ مشهد با بیان اینکه شتابزدگی از آسیبهای جدی این جشنواره است اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، دبیرخانه جشنواره به عنوان دبیرخانه دائم از امروز آغاز به کار کرد تا فعالیت جشنواره در طول سال گسترده تر شود.
وی گفت: سعی می کنیم ابتدای تابستان فراخوان سال آینده را اعلام کنیم تا فرصت مناسبتری برای انتخاب آثار در سطح شهر داشته باشیم.
یوسفی افزود: با رویکرد شورای شهر و مدیریت شهری، جشنواره امسال با نگاه تخصصی در هر رشته هنری برگزار شد.

* تبدیل مشهد به مرکز هنرهای شهری
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: از اقتصاد آزاد رقابتی در حوزه هنر در مشهد باید حمایت کرد تا این شهر به مرکز هنرهای شهری تبدیل شود و بازاری شکل گیرد که کسب و کار پایدار داشته باشد.
محمد رضا کلائی افزود: در جشنواره خانه بهار، شرکت کنندگان از سراسر کشور حضور داشتند اما برای ایجاد بازار رقابتی به عرضه کنندگان و تولیدگنندگان بیشتری نیاز داریم و باید این روند با شدت بیشتر ادامه یابد.
وی با تاکید بر جدی گرفتن هنر به عنوان بخشی از زندگی، اظهار داشت: نیازمند ایجاد ارتباط صمیمانه تر با مردم برای ایجاد سرمایه اجتماعی هستیم تا شهروندان با اعتماد به مدیریت شهری این مساله را به عنوان جدی ترین نکات در زندگی در نظر بگیرند.
شهردار مشهد گفت: باید مشهد را برای مردم دوست داشتنی تر کنیم که مجموعه اقدامات خانه بهار در این حوزه تا حدودی موفق بوده است، البته این مهم باید در تمام سیما و منظر شهر گسترش یابد.
کلائی ادامه داد: در سالی که تنگناهای اقتصادی جدی است با این جشنواره می توانیم حال مردم را بهتر کنیم.
وی افزود: آثار هنری بهترین زبان برای معرفی شهر هستند و باید این مهم را جدی گرفت.
وی اظهار داشت: این جشنواره و فضای شهری در بهار ۹۸ مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و زیباییهای بهار شرایطی فراهم کرد که غم و رنج ها را فراموش نموده و حس تعلق خاطر به شهر و زادگاه خود را افزایش دهیم.

* مشهد، شهر امید و زندگی
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با شعار مشهد، شهر امید و زندگی آغاز به کار کرد و در طول فعالیت خود همواره این شعار را مدنظر داشت.
حمید رضا موحدی زاده افزود: شهروندان مشهد باید نشاط و شادابی بیشتری در این کلانشهر تجربه کنند که تلاشهایی در این راستا صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه ما می توانیم شهر زیباتر، امن تر و فعالتر برای مردم داشته باشیم، اظهار داشت: شهرداری نهاد اجتماعی و خدماتی است که باید به رفاه شهروندان فکر کند و شهروندان انتظارات مختلف از مدیریت شهری دارند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در بخش فرهنگی تلاش می کنیم آثار ماندگار بر جای بگذاریم که ساخت یک سالن تئاتر بزرگ در شهر مشهد از اولویت هاست.
وی گفت: باید شرایط زیست بهتر از گذشته برای شهروندان بسازیم ، لحظات خوبی نیز برای حضور زائران بارگاه منور رضوی در مشهد ایجاد کنیم و از ظرفیتهای مختلف این کلانشهر نظیر آرامگاه فردوسی برای رونق گردشگری استفاده نمائیم.
وی افزود: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی، مسئولان باید تلاش کنند با طرق مختلف از میزان فشار و رنج مردم کاسته شود که در این راستا در مدیریت شهری تلاش می کنیم فضای شهر فضای امیدبخش باشد.
موحدی زاده اظهار داشت: از مهمترین نیازهای جامعه کنونی قرار گرفتن در کنار هم و تقویت روحیه مردم است.

* تخصص گرایی
معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: مهمترین رویکرد در جشنواره بهار ۹۸ ، تخصص گرایی بود که این مهم باید هر سال افزایش یابد.
مهدی زارعی افزود: مطالبه زائران و مجاوران از مدیریت شهری بیشتر شده و استقبال از بهار ۹۹ باید با کیفیت بهتر اجرایی شود.
وی اظهار داشت: بخش بین الملل جشنواره خانه بهار ۹۸ نیز حال و هوای ویژه ای به جشنواره امسال داد و حضور هنرمندان خارجی، گفت و گوی جدید در عرصه بین الملل برای مشهد ایجاد کرد.
معاون شهردار مشهد گفت: با توجه به نگاه ویژه شورای پنجم به هنرهای شهری، هنرهایی در این جشنواره به نمایش درآمد که ویژگیهای کم نظیر داشت.
وی افزود: مشهد در حال تبدیل شدن به کانون هنرهای شهری کشور است که از اتفاقات مبارک می باشد.
اجرای موسیقی توسط ‘کیوان ساکت’ و قدردانی از برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره بهار ۹۸ از دیگر بخش های این مراسم بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن