استانی

مدیرعامل موسسه به‌نشر مطرح کرد؛تدارک گسترده انتشارات آستان قدس رضوی برای نمایشگاه کتاب تهران

کد خبر : 20286

مدیرعامل موسسه به‌نشر گفت: نمایشگاه‌ها عمدتا برای عموم یک فرصت هستند و امکان مشاهده محصولات به صورت یک جا، امکان مقایسه محصولات موجود، دریافت قیمت‌ها و تخفیف را برای آن‌ها به وجود می‌آورند، اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای مجموعه‌هایی مانند به‌نشر، سازمان‌ها و ارگان‌ها چندین ویژگی دارد.

به گزار ش صبح مشهد، حسین سعیدی صبح امروز در نشست خبری با موضوع «تشریح جزئیات حضور متمرکز آستان‌قدس رضوی در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران» اظهار کرد: نمایشگاه فرصتی برای ارائه آخرین تولیدات و دست‌آوردها، ملاقات همکاران و مشتریان عمده‌، بررسی فعالیت رقبایی که در نمایشگاه حضور دارند، فرصتی برای مطالعه روندهای توسعه صنعت‌هایی که نمایشگاه به خاطر آن برگزار شده است، هم‌چنین فرصت‌های آینده آن صنعت و در نهایت تفاهم نامه‌های تجاری است؛ این پنج محور در تمام نمایشگاه‌های تخصصی وجود دارد و معمولا سازمان‌ها و نهادها از آن بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران هم از جهتی که مرکز اصلی صنعت نشر است و هم به جهت وجود رخداد فرهنگی اهمیت بالایی دارد و طبق بررسی که در خصوص نمایشگاه بزرگ دنیا انجام شده است، نمایشگاه بزرگ تهران پس از نمایشگاه کلکته و قاهره با دو میلیون شرکت کننده جزء سومین نمایشگاه‌های بزرگ دنیا است و همین باعث می‌شود مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور باشد که آستان قدس هم به جهت این‌که می‌خواهد حضور فعال و تاثیرگذاری داشته باشد در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند.

مدیرعامل موسسه به‌نشر افزود: به‌نشر با شش هدف عمده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند و مهم‌ترین آن که به عنوان سیاست کلی در نظر گرفته می‌شود اثر گذاری فرهنگی است که می‌توانیم در این رخداد فرهنگی داشته باشیم و به دلیل این‌که یک نهاد تاثیرگذار فرهنگی در سطح کشور هستیم باید در این رخدادهای فرهنگی حضور پیدا کنیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: چندین هدف از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که عرضه، توزیع و فروش کتاب و محصولات آستان قدس رضوی، تامین و خرید کتاب و محصولات مورد نیاز سازمان کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌خانه‌های وابسته آستان قدس، فعالیت‌های فرهنگی- تخصصی مرتبط با کتاب در نمایشگاه، ارتباط با پدیدآورندگان- نویسندگان و هنرمندانی که در حوزه نشر و تولید کتاب موثرند، ارتباط و هم‌فکری با نخبگان و فعالان فرهنگی که در نمایشگاه کتاب تهران معمولا زمینه حضور آن‌ها فراهم است، ارتباط تجاری- فرهنگی میان ناشران و پخشی‌ها که ارتباط گسترده‌ای بین به‌نشر با مجموعه ناشران و پخش‌کنندگانی که کتاب و محصولات فرهنگی را توزیع می‌کنند وجود دارد و در نهایت تبلیغ و برندسازی فرهنگی آستان قدس رضوی است، وجود دارد که در این نمایشگاه صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: بر مبنای این هفت هدف اصلی در چهار محور سیاست‌ها و خط‌مشی‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ در حوزه اجرایی سه سیاست اصلی پیش‌بینی کرده‌ایم که اولین آن تفکیک فعالیت‌های سازمانی، تجاری و فرهنگی است چرا که در نمایشگاه‌ها هم زمینه ارائه فعالیت‌های سازمانی وجود دارد.

مدیرعامل موسسه به‌نشر اضافه کرد: تفکیک حوزه‌های مخاطبین کودک،عمومی و دانشگاهی و در نهایت دوری از رویکردهای رسمی و اداری در بخش‌های تجاری- فرهنگی راپیش‌بینی کرده‌ایم به جهتی که بتواینم منافعی که از محل حضور در نمایشگاه داریم را پیش ببریم.

سعیدی ادامه داد: در حوزه فرهنگی مهم‌ترین رویکرد و سیاستی که ‌پیش‌بینی کرده‌ایم این است که آستان قدس را به عنوان یک ناشر مذهبی مرجع معرفی کنیم که خود این اتفاق مهمی است که باید رخ دهد، در حقیقت آستان قدس هنوز به کتاب شناخته نشده است و ما به دنبال این هستیم که به عنوان یک ناشر مذهبی مرجع شناخته شویم تا در نهایت تعیین یک محور موضوعی سالانه، هماهنگی بین بخش‌ها و متناسب با شعار سال و شرایطی که داریم صورتگیرد.

وی تشریح کرد: در بخش تجاری در دو حوزه دو سیاست اصلی داریم که یکی از آن‌ها تمرکز، تجمیع، خرید و تامین کتاب بوده که آستان قدس رضوی یکی از تامین‌کنندگان و خریداران جدید کتاب است (هم برای کتاب‌‎خانه مرکزی و هم کتاب‌خانه‌های وابسته) و دیگری یک‌پارچگی و تمرکز در عرضه و فروش کتاب که هم به لحاظ غرفه، هم به لحاظ بصری، هم بحث فرایند‌ها و فروش کتاب بوده و در نهایت فرایندهایی که در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات پیش‌بینی کرده‌ایم که بر عهده روابط عمومی است.

مدیرعامل موسسه به‌نشر گفت: در این چهار محور سیاست‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم و عملکردی را که بر مبنای این سیاست‌ها پیش‌بینی کرده‌ و در نمایشگاه کتاب تهران که از چهارم تا چهاردم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود در چها رغرفه حضور خواهیم داشت.

سعیدی اضافه کرد: غرفه عمومی با ۱۰۰ مترمربع، غرفه کودک با ۱۵۰ مترمربع، غرفه دانشگاهی با ۱۲ مترمربع و غرفه بین‌الملل و عربی با ۴۷ مترمربع مساحت در اختیار داریم، اجرای متمرکز نمایشگاه بر عهده به‌نشر است اما مدیریت داخل غرفه‌ها مانند غرفه عمومی و کودک که خود به‌نشر متولی خواهد بود و آثار تمام موسسات را جمع‌آوی و در این دو غرفه عرضه خواهد کرد، غرفه دانشگاهی را دانشگاه امام‌رضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی مدیریت خواهند کرد و غرفه عربی و بین‌الملل را بنیاد پژوهش‌های اسلامی مدیریت می‌کند.

وی در خصوص موسساتی که در نمایشگاه همکاری خواهند کرد تصریح کرد: موسساتی مانند موسسه پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه اسلامی رضوی، دانشگاه‌ امام‌رضا(ع)، معاونت تبلیغات موسسه جوانان موسسه آفرینش‌های هنری و سازمان کتاب‌خانه‌ها در این نمایشگاه مشارکت خواهند کرد.

مدیرعامل موسسه به‌نشر بیان کرد: در محور اول که بحث عرضه و فروش آثار است امسال بیش از دوهزار و ۴۰۰ اثر از کلیه موسسات و بخش‌های وابسته پیش‌بینی کرده‌ایم که در غرفه‌های مختلف عرضه خواهند شد، در غرفه عمومی ۱۳۰۰ عنوان کتاب، در غرفه کودک ۱۶۰۰ عنوان کتاب، در غرفه دانشگاه ۱۲۰۰ عنوان کتاب و در غرفه بین‌الملل و عربی حدود ۳۰۰ عنوان کتاب را پیش‌بینی کرده‌ایم.

سعیدی ادامه داد: به‌نشر در بخش عمومی حدود ۸۰۰ عنوان کتاب را عرضه خواهد کرد که از این تعداد ۲۰۰ عنوان آن برای اولین بار و چاپ اول عرضه خواهد شد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز ۳۰۰ عنوان کتاب در بخش عمومی عرضه خواهد کرد که ۷۰ عنوان آن چاپ اول است و برای اولین بار در نمایشگاه‌ عرضه خواهد شد.

وی افزود: در غرفه کودک ۶۰۰ اثر مربوط به به‌نشر است و ۱۰۰ عنوان اثر جدید خواهیم داشت، در غرفه دانشگاهی و بین‌الملل که مربوط به دانشگاه علوم اسلامی و دانشگاه امام‌رضا(ع) می‌شود ۲۰۰ عنوان و ۳۰۰ عنوان کتاب به تفکیک حضور خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه به‌نشر متذکر شد: در محور دوم که بحث تامین و خرید منابع برای کتاب‌خانه‌ وابسته است آستان قدس رضوی علاوه بر سازمان کتاب‌خانه‌ها و مرکز اسناد ۴۳ کتاب‌خانه وابسته دارد که عملیات تامین کتاب آن‌ها در طول سال انجام می‌شود و طبق هماهنگی که با موسسات مربوطه انجام شد و تاکیدی که سال گذشته قائم مقام و سازمان فرهنگی داشتند این کار به صورت متمرکز توسط به‌نشر صورت خواهد گرفت اما کارهای کارشناسی آن توسط خود حوزه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

سعیدی عنوان کرد: ما در شش گروه کارشناسان را دسته‌بندی کرده‌ایم که سه گروه در سالن عمومی، یک گروه در سالن دانشگاهی، یک گروه در حوزه کتاب‌های لاتین، یک گروه در سالن کتاب‌های عربی، یک گروه در سالن سمعی و بصری و یک گروه در سالن مطبوعات حضور خواهند داشت که عملیات تامین کتاب‌های که رقم بالایی دارد بر عهده دارند.

وی افزود: در محور سوم در بحث نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتاب پیش‌بینی‌هایی خواهیم داشت، امسال برای اولین بار نشست تخصصی تصویرگری آثار حوزه معارف اسلامی برای کودک و نوجوان برگزار خواهد شد و بحث تصویرسازی کارهای دینی برای کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های جدی ناشران و نویسندگان است که امیدواریم این نشست بتواند به ابهام‌زدایی از این قضیه کمک کند.

مدیرعامل موسسه به‌نشر در خصوص آخرین موضوعاتی که به آن ورود پیدا کرده‌اند، عنوان کرد: موضوعی که اخیرا به آن ورود پیدا کرده‌ایم تولید رمان و داستان از زندگی‌نامه معصومین است که چالش‌های جدی دارد و در نهایت با توجه به ورودی که اخیرا در تولید رمان‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی پیدا کرده‌ وضعیت رمان انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب را به عنوان یک سرفصل اصلی پیش‌بینی کرده‌ایم.

سعیدی ادامه داد: هم‌چنین بنیاد پژوهش‌های اسلامی برنامه‌هایی دارد که جلد دوم دایره‌المعارف آستان قدس رضوی را برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه کند، هم‌چنین احادیث کاشی‌های زرفام در آستان قدس رضوی که توسط عبدالله قوچانی آماده شده است و نسخه‌نامه دکتر عظیمی که جزو منشورات بنیاد پژوهش‌های اسلامی است قرار است در نمایشگاه کتاب از آن‌ها رونمایی شود.

وی در مورد برنامه‌های معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: دو برنامه توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی پیشنهاد شده است که برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا زمینه اجرای آن فراهم شود و بحث رونمایی از کتاب «صعود ۴۰ ساله» که تبیین دستاورهای انقلاب که به صورت آمار و ارقام بین‌المللی است برای اولین بار در این نمایشگاه صورت خواهد گرفت و رونمایی از کتاب «پاکان و الماس» است که در نمایشگاه انجام خواهد شد.

مدیرعامل موسسه به‌نشر ادامه داد: امسال برای اولین بار ۱۵ رمان حوزه بزرگسال در نمایشگاه عرضه خواهد شد آثاری از آقایان و خانم‌ها سعید تشکری، جمشید، والایی، حسینی‌نسب، ظریف‌کریم و … که آثار ارزشمندی است. ورود آستان قدس رضوی و انتشارات وابسته در عرصه رمان به این شکل بی‌سابقه بوده است و این که ما بتوانیم در یک سال ۱۵ رمان و داستان را با توجه به تغییر مخاطبی که در مجموعه به‌نشر شکل گرفته؛ بی‌سابقه بوده است.

سعیدی اضافه کرد: مجموعه ۱۵ جلدی با موضوع وقایع اتفاقات و اشخاص انقلاب اسلامی که برای اولین بار قرار است عرضه شود کاری مستند هم به جهت اتقان و هم به جهت روایی بودن و جذاب بودن است که برای اولین بار در نمایشگاه عرضه خواهد شد، هم‌چنین شش عنوان شعر بزرگسال و حدود ۲۰ عنوان کتاب متون دینی در اختیار داریم که در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای مخاطب کودک و نوجوان ۲۷ عنوان در ۵۰ مجلد داریم و ۱۳ عنوان در ۲۰ مجلد برای مخاطب نوجوان داریم، مجموعه ۱۲ جلدی «شاه فراری شده» نوشته مجید ملامحمدی که اثر فانتزی با موضوع انقلاب اسلامی است و مجموعه شش جلدی «شکر خدا» که توسط خانم کلر ژوبت نوشته شده است که نگاهی به روایات دارد نیز در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

مدیرعامل موسسه به‌نشر خاطرنشان کرد: هم‌چنین داستان‌هایی برای مخاطب کودک و نوجوان پیش‌بینی کرده‌ایم که «روزهای جنگ» برای مخاطب نوجوان و «قصه‌های جنگ» برای مخاطب کودک است. مجموعه ۱۲ جلدی «هوای انقلاب» را تکمیل کرده‌ایم که منتشر خواهد شد. کتابی هم با توجه به اهمیت حوزه فضای مجازی برای اولین بار منتشر می‌شود که به بحث تحولات در فضای مجازی می‌پردازد که امسال آن را منتشر خواهیم کرد و در نمایشگاه به فروش خواهیم رساند.

سعیدی متذکر شد: با توجه به تغییر رویکرد مخاطبی که در به‌نشر رخ داده است در بیانیه ماموریتی که در ابتدای سال ۹۶ به تایید هیئت مدیره و سازمان فرهنگی رسید، مخاطبین را از مخاطب بزرگسال و پژوهشی به سمت مخاطب نوجوان، کودک و جوان تغییر داده‌ایم. بر این مبنا سراغ آثاری رفتیم که مخاطب با آن بیشتر بتوانند ارتباط برقرار کند و هم‌چنین بیش از ۷۰ درصد آثار ما در سه سال اخیر یا در قالب داستان بوده یا در قالب رمان که خود این تغییر رویکرد جدی است.

وی اضافه کرد: تغییر نویسندگان و مولفین با سنین پایین‌تر، جوانانی که بتوانند با قلم‌شان ارتباط بیشتری با مخاطب نوجوان برقرا کنند ارتباط گرفتیم و درصد بالایی از نویسندگانی که با ما در ارتباط هستند جوان هستند تا امکان ارتباط آن‌ها با مخاطبین بیشتر فراهم شود.
مدیرعامل موسسه به‌نشر تشریح کرد: ابتدای سال ۹۵، ۱۲ مجموعه فعال مرکز عرضه و فروش محصولات فروشگاهی وجود داشت که در حال حاضر حدود ۳۲ عنوان مرکز فعال عرضه وجود دارد که بخشی از آن در مشهد و بخشی دیگر در شهرستان‌های استان قرار دارند؛ برای سال ۹۸ هم پیش‌بینی کرده‌ایم که در چهار مرکز استان جدید و دو منطقه حاشیه شهر مشهد بتواینم شش مرکز عرضه راه‌اندازی کنیم که تعدادمراکز فروش و عرضه به ۴۰ برسد.

سعیدی در خصوص رشد میزان فروش نسبت به سال گذشته گفت: در میزان فروش رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم و برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که با شرایط خاصی که وجود دارد بتواینم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش فروش در نمایشگاه‌ را داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال طبق گزارشی که انجام شده بود مشکلات جدی در سال‌ها گذشته مانند تکثر مجموعه‌هایی در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، هزینه‌های زیادی که با ماموریت‌های غیر مرتبط ایجاد می‌شد و ناهماهنگی بین مجموعه‌هایی که حاضر بودند وجود داشت به همین دلیل از سال ۹۶ تصمیم گرفته شد که به صورت متمرکز توسط به‌نشر این کارانجام شود و اتفاقات خوبی در هم‌افزایی بین مجموعه‌ها، کاهش هزینه‌ها و کیفی کردن ارائه خدمات به وجود آمد که منجر شده است امسال نمایشگاه کیفی داشته باشیم.

مدیرعامل موسسه به‌نشر افزود: جغرافیای موضوعی به‌نشر در سال‌های قبل از ۹۵، ۲۲ موضوع بوده است مانند کشاورزی، فیزیک و… اما به‌نشر در این سه سال اخیر در سه موضوع اصلی معارف اسلامی، سنت و سیره اهل بیت(ع) و سبک زندگی تمرکز داشته‌ایم؛ درصد تولید در سه سال اخیر بیش از ۸۹ درصد آثارمان بوده است که در گذشته ۳۴ درصد بوده و این به این معنی است که رشد کیفی در موضوعات اصلی رخ داده داشته‌ایم.

عرضه بیش از دو هزار محصول فرهنگی به عنوان سوغات

سعیدی در مورد سوغات فرهنگی در سال‌های اخیر تشریح کرد: سوغات یکی از رویکردهای جدید به‎نشر در سه سال اخیر بوده و همیشه مطرح بوده است که با توجه به حجم مخاطب بالا در حرم مطهر رضوی هیچ وقت مشهد نتوانسته در حوزه سوغات به ویژه سوغات فرهنگی ورود کند.

وی ادامه داد: ابتدای سال ۹۶ کار مطالعاتی انجام شد که بر مبنای آن هم سطح و سطوح کار مشخص شد، هم آسیب‌هایی که در این حوزه وجود داشت شناسایی شد و در نهایت پیشنهاداتی را بر مبنای آن ارئه کردیم و قرار شد که سوغات فرهنگی زائر به عنوان یک رویکرد و ماموریت اصلی انتشارت به‌نشر تعریف شود.

مدیرعامل موسسه به‌نشر خاطرنشان کرد: با بیش از ۶۰۰ تولید کننده محصولات فرهنگی ارتباطی برقرا کردیم و حدود سه هزار محصول که می‌تواند به عنوان سوغات استفاده شود را شناسایی کردیم، نمایشگاهی تدارک دیده شد و از تولیدکنندگان دعوت شد و انگیزه‌ای شد تا آستان قدس به این عرصه ورود پیدا کند؛ در نهایت روز ولادت امام‌رضا(ع) در پایان سال ۹۶ بزرگترین فروشگاه و مرکز عرضه سوغات فرهنگی زائر راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر در آن مرکز بیش از دو هزار محصول فرهنگی به عنوان سوغات عرضه می‌شود که تماما آثار تولیدی مربوط به تولیدکنندگان داخلی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن