اخبار مهماقتصادی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی : تنها ۲۳ درصد ازحجم باران قابل ذخیره است

کد خبر : 20101

مدیر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: تنها ۲۳ درصد ازحجم بارندگی های کشور قابل ذخیره است و باقی آن تبخیر می شود.
به گزارش صبح مشهد، محمد علایی با اشاره به اینکه کشور ایران و استان خراسان رضوی در مناطق خشک قرار گرفته اند گفت: قرار گیری ایران درمناطق خشک چند مشخصه دارد که از جمله آنها می توان به میزان بارش در ایران اشاره کرد. میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی در جهان است.
وی با تاکید بر اینکه حجم تبخیر آب در ایران حدود ۷۲ درصد و در خراسان رضوی بین ۷۵ تا ۷۸ درصد است گفت: از هر میزان بارندگی تنها ۲۳ درصد آن مدیریت و باقی آن تبخیر می شود.
علایی اظهار کرد: ایران در کشوری با کمربندی خشک قرار دارد که تغییرات بارندگی در آن از سالی به سال دیگر متغییر است و باعث می شود گاهی سالی پر باران و یا سال دیگر خشک باشد.قابل ذکر است که ایران طی ۲۴ سال اخیر درگیر خشکسالی بوده است و سال گذشته نیز در این خصوص بی سابقه بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه از روز نخست مهر سال گذشته تا مهر امسال را،سال آبی می گویند گفت: در این بازه زمانی حدود ۱۲۹ میلی متر بارندگی داشتیم که این میزان از مهر ۹۷ تا فروردین ۹۸ حدود ۲۰۳ میلی متر بوده است.
علایی در خصوص اینکه رودخانه ها و حد بستر آن مربوط به بیت المال است گفت: دستگاه های اجرایی که باید حد بستر رودخانه ها را مشخص کنند وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای است که متاسفانه به دلایل زیادی نتوانسته طی ۷۰ سال گذشته به وظایف خود عمل کند.همچنین به بسیاری از حریم رودخانه ها تجاوز شده است که باید بازگشایی شود و ما با همکاری سران سه قوه این مساله را حل خواهیم کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن