اخبار مهماقتصادی

با حضور مسئولین و جمعی از کارآفرینان؛ نخستین «کافه کارآفرینی» در استان خراسان رضوی آغاز به‌کار کرد

کد خبر : 19914

در مراسم افتتاح اولین کافه کارآفرینان، تفاهم‌نامه‌ای بین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و کانون کارآفرینان استان به امضا رسید.

در فرخنده سالروز میلاد باسعادت نهمین اختر تابناک آسمان ولایت وامامت، حضرت امام محمدتقی(ع) طی مراسمی با حضور جمع کثیری از مسئولان اجرایی، اعضای اتاق بازرگانی، صاحبان بنگاههای تولیدی و واحدهای صنعتی، بازرگانان، کارآفرینان پیشکسوت و جوان استان خراسان رضوی و خبرنگاران خبرگزاریها و رسانه های کشوری و محلی نخستین «کافه کارآفرینی» در این استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در این مراسم گفت: اولین کافه کارآفرینی استان خراسان رضوی به همت کانون کارآفرینان استان با امضای تفاهم­ نامه چندجانبه با اداره تعاون، کار و امور اجتماعی و کانون­های کارآفرینی در سطح کشور حول محور همکاری­های فی مابین برگزار شد.

به گزارش صبح مشهد، محمدحسین روشنک افزود: کارآفرینی علم است و فرصت تبدیل آن به فرصت­های ارزش افزوده، اشتغال مستمر توام با ریسک­ پذیری و آینده­ نگری، خلق ثروت و ارزش­ آفرینی، مبارزه با بیکاری و آسیب­های اجتماعی و برون رفت از حس ناامیدی است.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینان اقتصاد در سازمان­ها را زنده نگه می­دارند. ابعاد کارآفرینی فراتر از تبدیل فرصت­ها و در واقع نوعی فرصت ­پروری است. باید به خلق ایده توجه ویژه ­ای داشت تا در فرصتی مناسب بتوان در راستای آن تلاش کرد.

رئیس کانون کارآفرینان تصریح کرد: کافه کارآفرینی بستری مناسب برای شکل­ گیری ایده­ های سیال و خلق نوآوری در کنار بزرگان اقتصادی و پیشکسوتان و پرورش مدل ذهنی با تلاش و تحقیق است.

روشنک بیان کرد: کافه کارآفرینی یا پاتوق کارآفرینان یک طرح و تفکر ملی است که جوانان و پیشکسوتان و نخبگان اقتصادی در سراسر کشور با تبادل نظر و ایده، زمینه اشتغال در کشور را رو به بهبود پیش برند.

رییس کانون کارآفرینان اظهار کرد: باید پذیرفت تا زمانی که میدان را برای جوانان باز نکنیم، آن­ها امکان آمدن را نخواهند داشت. البته جوانان هیچ وقت منتظر رانت ویژه­ خواری، رانت بنگاه اقتصادی و رانت کارخانه­ خواری نباشند. چرا که باید تلاش کنند تا به دست آورند. ما نیز باید کمک کنیم. من هم باید بپذیرم که باید تحویل بدهم. این دو در کنار هم کامل می­شود.

روشنک تاکید کرد:کارآفرینان با تلاش بی ­وقفه و بی­ چشم­ داشت در بخش خصوصی، تشکل­ها، هیات­های مدیره اتاق بازرگانی و سایر بخش­های اقتصادی، زمینه پویایی اقتصاد را فراهم نموده­اند.

وی ادامه داد: در طی سالی که گذشت، به عنوان بخش خصوصی خواستار اقداماتی از بخش دولتی و به ویژه استانداری محترم در زمینه بخش­نامه­ ها، اعطای جایزه صادرات، گشایش اعتبار برای بخش تولید بودیم.

رییس کانون کارآفرینان افزود: فعالین اقتصادی بخش خصوصی استان خراسان رضوی، خادمان عرصه تجارت و تولید و صنعت هستند و به طور جدی با مثلث اقتصادی و توسعه استان همراه و همگام هستند.

روشنک اذعان کرد: این کافه به همت جوانان پایه ­ریزی و برنامه ­ریزی شد تا امکانی فراهم شود که تمامی پیشکسوتان عرصه تولید و تجارت دورهم جمع شوند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این مکان در بعد از ظهرها در همین مکان هتل پارس ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگرچه نظرات نخبگان اقتصادی اغلب متفاوت است، اما باعث پیشرفت و توسعه اقتصاد استان و کشور می­شود. در همه تشکل­ها اعم از کانون کارآفرینی، خانه صنعت و معدن و انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی هدف این است که یکدیگر را بیشتر دوست بداریم.

بستری که برای کارافرینی ایجاد شده، جای تقدیر دارد

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم از زحمات و تحمل سختی ها و مشکلات کارآفرینان در جهت توسعه کسب و کار در استان تشکر کرد و گفت: از آقای مهندس روشنک به عنوان کارآقرین و پیشکسوت کار آفرینی د ر خراسان بخاطر بستری که برای ایجاد کار و کارآفرینی ایجاد کرده اند قدردانی می نمایم .
محمد سنجری افزود: امروزه شرایط ما با گذشته متفاوت است و برای حل مشکلاتمان در حوزه اشتغال و کسب و کار و فرصتهای شغلی چاره ای جز تغییر نگاه و نگرشمان به این حوزه ها نداریم؛در فرایند اوضاع کار مشکلات زیادی وجود دارد که باعث افزایش نرخ بیکاری در استان شده است که یکی از آنها بحث فرهنگ کار است که در کشورما مشکل دارد. تنها نباید از جوانانمان انتظار داشته باشیم، روشهای آموزش ما باید تغییر کند؛ شرایط بازار کار امروزه تغییرات فراوانی پیدا کرده است. مشکل در نگرش فرهنگی جامعه نسبت به مقوله کار است و این در حالیست که شرایط بازار کار و جویندگان کار تغییر بسیاری داشته است؛ مثلا قبلا بیشتر متقاضیان کارما در حد دیپلم و کمتر از دیپلم بود، در حالیکه امروزه چهل تا چهل وپنج درصد متقاضیان کار ما فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز عالی هستند؛ دانشگاههای ما سرمایه های انسانی و معنوی کشورند و باید از این فرصتها کمال استفاده را ببریم و نگاهمان را نیز نسبت به فرصتهای شغلی تغییر بدهیم و تمرکز و توجهمان به مباحث کارآفرینی در استان خراسان باشد.
مدیرکل اداره کار خراسان رضوی افزود: در همین راستا ما در کنار تمامی مباحث اشتغال، توجه ویژه ای به مبحث کارآفرینی و تعامل و ارتباط با فعالان بخش خصوصی داشته ایم و از حوزه های مختلف همچون کانون کارآفرینان برتر، کانون کارآفرینان جوان و سایر فعالانی که در حوزه های مختلف خدمات کارآفرینی فعالیت می کنند استفاده می کنیم. ما خیلی منابع و اعتبارات مالی نداریم ولی خدا را شکر با استفاده از ظرفیت خود فعالان اقتصادی و تشکلهای حوزه کارآفرینی اقدامات خوبی در سطح استان انجام داده ایم و توانسته ایم هشت مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی علاوه بر مراکز قبلی تشکیل بدهیم و سعی کرده ایم تمام مراکز را به طور تخصصی از اعضای نخبه استفاده نموده و از صاحبان ایده و جوانان نخبه استفاده کنیم که این اقدام یک اقدام کارآفرینی محسوب می شود. وی یادآورشد: در حوزه استارت‌آپ ها هم همکاری خوبی با آموزش وپرورش استان داشته ایم. باید توجه داشت که ایده ها و خلاقیت ها و نوآوریها همه در محیطهای دانشگاهی و آموزشی ایجاد نمی شود و بحث تجربه و علم و دانش پیشکسوتان کارآفرین را نیز در کنار این عوامل داریم که باید در قالب نشستهای مشترک مطرح شود و بستری برای کارآفرینی فراهم گردد و فضایی گسترده برای گفت و گو افراد و تعامل ایده ها ایجاد شود؛ فضایی که در آن دانشجو و غیر دانشجو و فارغ التحصیل و پیشکسوت و کارآفرین جوان به دور از محدودیتهای اداری گرد هم جمع شده وبه تبادل ایده و تجربه بپردازند و دراین راستا جوانانمان خدمات آموزشی و مشاوره ای از اساتید پیشکسوت کارآفرین اخذ نمایند و خلاقیتهای جدیدی کشف شود و از این رهگذر بازار کسب و کارمان رونق یابد، اشتغال ایجاد شود و اقتصاد استان عزیزمان شکوفا شود و مثلث توسعه اقتصادی جناب استاندار هم تحقق یابد. امیدوارم به فضل الهی و با کوشش کارآفرینان پیشکسوت و جوان و همت مسئولین در سال ۹۸ این ایده ها محقق شود.

همچنین مرتضی کرباسی یکی از کارآفرینان گفت: کارآفرینی یک علم و تعقیب فرصتها و تبدیل آن به ارزش افزوده و اشتغال مستقیم در راه مبارزه با بیکاری، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و راه برون‌رفت از حس ناامیدی در جامعه کنونی ما و نیز عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست. وی با ذکر این مطلب که کارآفرینان اشخاصی هستند که اقتصاد را در سازمانها زنده نگه می دارند افزود: ابعاد کارآفرینی فراتر از مفهوم فرصت جویی و فرصت پروری است و باید به رابطه بین کارآفرینی و نوآوری و خلق ایده توجه ویژه داشت و باید در صفات کار آفرین که همانا ایجاد اشتغال، ریسک‌پذیری، آینده نگری(پیش‌بینی آینده) ، خلاقیت، خلق ثروت، ارزش آفرینی، آینده نگاری(ساختن آینده) و پیشروبودن در بستری مناسب بنام کافه کارآفرین است، تلاش فراوان نمود و این است «راه ما».همچنین کافه کارآفرینی بستری است برای شکل گیری شبکه های سیال برای خلق نوآوری، ایده پروری و کسب و کارهای نوین در کنار بزرگان عرصه اقتصادی و پیشکسوتان وانتقال تجارب بین نسلی.
عضو باشگاه جوانان کانون کارآفرینان خراسان رضوی همچنین گفت: کافه کارآفرینی مکانی است برای پرورش کارآفرینان درتمام سطوح و نسلها و ایستگاهی است برای شناخت و پرورش مدل ذهنی با مطالعه، تلاش، تحقیق، تدبیر قابل تغییر و قابل تطبیق با نیازهای امروز و محیطی آرام برای ایجاد یک حس مشترک، مشورت، سرمایه‌گذاری و بلوغ فکری در حوزه کارآفرینی.
وی گفت: امید است با همت شما سروران شاهد بهترین اتفاقات در این پاتوق عاشقی، آن هم عشق به کارآفرینی و اعتلای میهن عزیزمان ایران اسلامی باشیم. ما می مانیم و می سازیم آنچه را شما بزرگان و پیشکسوتان بزرگوار به ما جوانان سپرده‌اید؛ قدردان تجربیان گرانبهایتان هستیم؛ یاریمان کنید تا نقشه راه کارآفرینی را ایجاد، مدیریت و اجرا نماییم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن