اخبار مهماقتصادی

دکتر نفیسه اصغری مدیر مجموعه تفریحی باغ گیاهشناسی راه ابریشم خبر داد؛ منحصرترین باغ گیاهشناسی گردشگری خاورمیانه در مشهد مقدس به بهره برداری خواهد رسید

کد خبر : 19873

همزمان با نوروز ۹۸ ، باغ گردشگری و گیاه شناسی راه ابریشم در تاریخ ۳ فروردین ماه سال ۹۸ با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح و تا پایان تعطیلات نوروزی به صورت رایگان در خدمت زایرین، گردشکران و مجاوران خواهد بود.

به گزارش صبح مشهد، دکتر نفیسه اصغری مدیر باغ گیاهشناسی راه ابریشم مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این مجموعه از سال ۱۳۹۶ با سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عنوان دومین مجموعه شاخص کشور در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این مجموعه با هدف گسترش صنعت گردشگری، صنایع دستی و آشنایی با علوم گیاهشناسی و جنبه‌های آموزشی، تحقیقی برای رشته‌های علوم پزشکی، کشاورزی، تعلیم و ارتقای فرهنگ گیاه درمانی راه اندازی شده که دارای قسمت های گوناگون شامل رستوران مجهز، فضاهای سبز طبیعی، سازه‌های مصنوعی و آبشارمی باشد.
اصغری با بیان اینکه باغ گیاهان گرمسیری(تروپیکال) درباغ گیاه شناسی به عنوان اولین باغ نمایش کشوری در ایران احداث می شود که یک شرکت ایرانی، فرانسوی مجری این طرح است، افزود: در کشورهای اروپایی و گرجستان و ترکیه باع های گیاهشناسی زیبایی وجود دارد که باغ تروپیکال که ویژه گیاهان و میوه‌های استوایی است و در آن گونه های متعدد گیاهی وجود دارد که سازه‌های آن به پایان رسیده و به‌زودی افتتاح می شود.
وی ادامه داد: باغ تروپیکال در دو فاز ساخته می‌شود که فاز نخست با اعتبار ۱۰۳ میلیارد تومان به اتمام رسید و فاز دوم در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که اعتبار مورد نیاز آن را باتوجه به عدم ثبات نرخ ارز و دلار نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد.
وی افزود: در این مجموعه دهکده‌هایی از جمله دهکده صنایع دستی با سازه‌های اصیل ایرانی (هتل کپرکرمان) ساخته شده که مورد تائید یونسکو نیز قرار گرفته است همچنین از دیگر امکانات این مجموعه وجود کلکسیون گیاهان دارویی معطر، باغ سنتی کودکان، جشنواره تخصصی گل‌های داوودی، باغ صخره‌ای و آبشار و مرکز طب سنتی برای ترویج الگوی زندگی سالم در جهت ارتقا سلامت است.
مدیر باع گیاه شناسی با اشاره به اینکه در کنار امکانات رفاهی و تفریحی سازه های بصری زیبا مانند آبشار و برکه نیز وجود دارد و رودخانه ای به مساحت ۱ کیلومتر در کل باغ جریان دارد، اظهارکرد: وجود مراکز تجاری در کنار دیگر امکانات تکمیل کننده خدمات مجموعه ما است.
مدیر باع گیاهشناسی با اشاره به اینکه در این مجموعه مکانی برای شادی کودکان در نظر گرفتیم، گفت: باغ طبیعت و شادی کودکان به مساحت ۶هزار و ۳۰۰ متر با هدف رشد خلاقیت کودکان و لحظاتی دور بودن از فضای هوشمند و الکترونیکی و بازی با طبیعت و هنر در طبیعت در نظر گرفته شده است که ورودی آن به مبلغ ۱۰ هزار تومان می باشد.
اصغری ادامه داد: این مجموعه در روز سه شنبه سوم فروردین ماه ۹۸ افتتاح خواهد شد و ویژه‌برنامه‌های نوروزی با مشارکت شهرداری مشهد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در باغ گیاه‌شناسی و مجموعه تفریحی گردشگری راه ابریشم مشهد برگزار می‌شود همچنین ورودی این باع در ایام عید نوروز و تا تاریخ ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸ رایگان و پس از این تاریخ به ارزش ۵ هزار تومان خواهد بود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارکردهای مجموعه ایجاد دهکده اقوام است که از همه قومیت ها حضور دارند و سازه ها و چادرها را مستقر کردیم همچنین نمایش زندگی روستایی خراسان را در قسمت دهکده روستایی به نمایش خواهیم گذاشت که برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.
اضعری در خصوص جشنواره دائمی گل های داوودی در باغ گیاهشناسی مشهد اظهارکرد: در باغ گیاه‌شناسی مشهد این مکان در فضایی به مساحت یک هکتار با طراحی منظر مناسب ایجاد گردیده است. در این مکان تاکنون ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشور است. این جشنواره هر ساله در پائیز برگزار می‌شود.
مدیر باغ گیاهشناسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شرایط بحران و بیکاری قرار داریم، مجموعه ی ما برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال زایی کرده است که شامل متخصصین و کارشناسان و کارگران است. در این مجموعه در قسمت صنایع دستی ۵۰ نفر از اساتید این حرفه حضور دارند.
اصغری خاطرنشان کرد: ۱۵ دپارتمان مدیریتی در حوزه‌های بارزیابی، بازرگانی، IT، MBA، مکانیک، برق، کشاورزی، باغبانی، گیاه‌شناسی، فنی، بیوتکنولوژی، آشپزی، معماری، آرندی، حسابداری و اداری در باغ گیاه‌شناسی و مجموعه تفریحی گردشگری راه ابریشم مشهد فعال است.
مدیرباغ گیاهشناسی مشهد گفت: مسئولان باید دوست و در کنار ما باشند و بروکسی های دست و پا گیر را که در مسیر سرمایه گذاران است به خصوص در شرایط اقتصادی امروز هموار نمایند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن