اخبار مهمشهری

شهردار منطقه ثامن مطرح کرد: توقف ساخت اماکن تجاری در منطقه ثامن/ایجاد ٨ ره‌باغ

کد خبر : 19851

شهردار منطقه ثامن گفت: بلندمرتبه‌سازی و ساخت اماکن تجاری در منطقه ثامن را متوقف کردیم و تلاش برای اجرای زیرساخت‌های بازآفرینی شهری را داریم.

به گزارش صبح مشهد، سید مصطفی نعمتی در نشست خبری که در خانه تاریخی داروغه برگزار شد در رابطه با اقدامات انجام گرفته برای بهسازی بافت منطقه ثامن اظهار کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه در این منطقه نیازمند ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه هستیم؛ بنابراین رایزنی‌هایی با استانداری، مجلس شورای اسلامی و… انجام دادیم. درنهایت جلسه‌ پیگیری طرح امید برنامه ملی بازآفرینی شهری در سال جاری برگزار و تصویب شد تا سرمایه ۳ هزار میلیاردی از طریق انتشار اوراق مشارکت با سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی شهرداری مشهد تأمین شود؛ بنابراین دولت در سال آینده بایستی ۱۴۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق را عملی خواهد کرد.

شهردار منطقه ثامن در رابطه با واگذاری پروژه‌های شهری به پیمانکاران تشریح کرد: نکته مهم این است که کارمندان شهرداری نبایستی پیمانکار باشند و این کار از نظر قانونی دارای مشکل است. انتخاب پیمانکاران براساس قوانین شهرداری است. مدیرعامل می‌تواند بخشی از پروژه را به صورت تشریفات واگذار کند، اما افزون بر آن بایستی رعایت تشریفات قانونی در واگذاری پروژه‌ها صورت بگیرد، که به صورت مناقصه محدود یا عام است. همچنین همه روال و فرایندهای مربوط به واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران بازرسی می‌شود.

دو خانه تاریخی مشهد برای بازسازی، نیازمند سرمایه‌گذارند

نعمتی در رابطه با آثار تاریخی منطقه ثامن توضیح داد: دغدغه ما حفظ آثار تاریخی بافت پیرامون حرم است. در حال حاضر چهار خانه تاریخی در این منطقه توسط شهرداری خریداری شده که شامل خانه داروغه، خانه توکلی که تبدیل به موزه مکتب‌خانه شده است و… . در سال گذشته برای خانه داروغه مولفه‌های بازآفرینی شهری مد نظر قرار گرفت و این خانه را در معرض دید مردم قرار دادیم. سال گذشته در مدت یک ماه ۷۰ هزار نفر از این خانه بازدید کردند. همچنین برای سرای عزیزالله اف تفاهم‌نامه‌ای را با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار کردیم که براساس آن یک سوم هزینه‌های بازسازی آن را شهرداری بپردازد و مابقی توسط سازمان میراث پرداخت می‌شود. نکته دیگر این است که دو خانه تاریخی که شهرداری خریداری کرده نیازمند سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای بازسازی و مرمت است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای بازسازی آثار و خانه‌های تاریخی استفاده کنیم این چرخه تداوم پیدا خواهد کرد. درواقع ۳۹ اثر تاریخی در پیرامون حرم وجود دارد که دارای مالک هستند و هم‌اکنون تنها چهار اثر توسط شهرداری خریداری شده است. ما پروانه رایگان برای کاربری‌های متناسب با میراث فرهنگی شامل بوم‌گردی، سفره‌خانه و شربت‌خانه صادر می‌کنیم تا سرمایه‌دار بتواند هزینه صرف شده در بازسازی خانه‌ها با این اقدامات به‌دست آورد. برای ترمیم این آثار تاریخی برای نمونه خانه غفوری نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان و برای خانه کرمانی نیازمند ۴۰۰ میلیون تومان هستیم.

نعمتی در رابطه با بافت بلندمرتبه پیرامون حرم اظهار کرد: در مورد بلندمرتبه‌سازی پیرامون حرم تاحدودی اختلاف نظر وجود دارد، طرح جدیدی در این راستا تصویب شده که براساس این طرح تعداد طبقات برای بلندمرتبه‌سازی کمتر درنظر گرفته شده است، در رویکرد ما ساخت مجتمع‌های اقاماتی و… مبنی براینکه خانه‌های ریزدانه از مردم خریداری شده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، مدنظر نیست. در برنامه خود به‌دنبال اجرای زیرساخت‌های بازآفرینی شهری و محرک‌های توسعه در این منطقه هستیم. امروز حداکثر ساخت تعداد طبقات در منطقه ثامن ۹ طبقه است.

شهردار منطقه ثامن با اشاره به تخلفات ساخت‌وساز افزود: در یک سال گذشته از آنجا که سیاست شهرداری تعاملی بوده میزان تخلفات بسیار اندک بوده است، خوشبختانه چالش رونق تخلفات ساختمانی در این مدت نداشتیم. حدود ۱۳۰ پرونده در طول یک سال گذشته به کمیسیون ماده ۱۰۰ فرستاده شده و علت آن هم بحث تغییر کاربری بوده است به این سبب که مالکان تمایل دارند از فضای خود به‌صورت اقامتی استفاده کنند که بعضی املاک شرایط احراز اقامتی ندارند و عموم آرای صادر شده برای آن‌ها تعدیل و تعطیل است.

نعمتی با بیان اینکه «یکی از دغدغه‌های ما پروژه‌های نیمه‌تمام در منطقه ثامن است» گفت: ۲۷ پروژه در مدت زمان اخیر تعیین و تکلف کردیم، درواقع سرمایه‌گذاران دارای مشکلاتی با شهرداری بودند و زیربنای این ۲۷ پروژه یک میلیون متر مربع بوده است. توانستیم این میزان را تعیین و تکلیف کنیم و دوباره آغاز به‌کار کردند. در حوزه مشارکت با آستان قدس نیز باید توجه داشت آستان قدس ۳۵ درصد سهم شرکت عمران مسکن ثامن را داراست و نسبت به نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم نظارت دارد. در برخی قسمت‌ها مانند دیگر سرمایه‌گذاران پروژه‌هایی مانند پروژه قدس و بهار در خیابان شیرازی را برعهده گرفته است.

وی در رابطه با ساختار نامناسب ساخت‌وسازها در منطقه ثامن افزود: من به عنوان فردی که مسئولیت این منطقه را برعهده گرفته از وضعیت منطقه رضایت کاملی ندارم، طرح ارائه شده جدید برای این منطقه مناسب است ۸۴ هکتار معابر، ۶۱ هکتار فضای سبز ایجاد می‌شود. درواقع این اقدامات نوعی گشایش را در منطقه از لحاظ ظاهری ایجاد می‌کند. در برنامه خود ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه و ساخت اماکن تجاری در منطقه ثامن را متوقف کردیم و تلاش برای اجرای زیرساخت‌های بازآفرینی شهری را داریم.

نعمتی گفت: بافت پیرامون حرم مطهر از سال ۱۳۷۱ در نظام دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار داده به دلیل فرسودگی، ریزدانگی و نفوذناپذیری بافت مورد توجه قرار گرفته است. نکته اینجاست که ۷۰ درصد خانه‌های موجود در این طرح، بیش از ۲۰ سال قدمت ساخت داشتند.

وی افزود: برای نوسازی این بافت، توافق‌نامه‌ای بین شرکت عمران و مسکن‌سازی ثامن با همکاری شهرداری مشهد منعقد شد و این شرکت، بازآفرینی شهری را برعهده گرفت و همچنان هم این شرکت بهسازی بافت منطقه ثامن را بر عهده دارد. این طرح بافت ریزدانه ۱۳ هزار پلاکی را تبدیل به بافت بازسازی و نوسازی شده می‌کند. یکی از اتفاقاتی که در این طرح رخ داد افزایش مساحت حرم از ۱۸ هکتار به ۵۰ هکتار بوده، درواقع حرم ۲٫۷ برابر بزرگ شده است.

نعمتی ادامه داد: ۲ میلیون ۴۵۰ هزار مترمربع کاربری اقامتی در پیرامون حرم ایجاد شد. از دیگر اقدامات ما در طرح بازسازی منطقه ثامن افزایش فضای سبز منطقه از ۲٫۵ هکتار در شروع به ۶۷ هکتار در پایان طرح است. نکته دیگر این است که در گذشته در محدوده منطقه ثامن تنها چهار خیابان اصلی وجود داشته که در طرح جدید به ۸ خیابان اصلی خواهد رسید. تا پایان سال این خیابان‌ها کامل خواهد شد و شارستان رضوی امکان ارتباط میان شرق به غرب و شمال به جنوب را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «۸ ره‌باغ در بهسازی منطقه ثامن ایجاد خواهد شد» تصریح کرد: این ره‌باغ‌ها منجر به تشویق مردم به پیاده‌روی می‌شود و یکی از این ره‌باغ‌ها به نام توبا به‌صورت کامل اجرایی شده است. درواقع فضای سبز با ایجاد ره‌باغ‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین ۱۷ پارکینگ طبقاتی در بافت پیرامون حرم ایجاد خواهد شد که ۹۷۰۰ جای پارک را به خود اختصاص خواهد داد. از سویی دیگر ۹ مرکز محله ایجاد خواهد شد تا امکان مبادلات مردم را افزایش دهد. متأسفانه با وجود اقدامات صورت گرفته جمعیت منطقه ثامن از ۵۲ هزار نفر به ۱۴ هزار نفر رسیده است. براساس افق درنظر گرفته شده طرح بایستی شرایطی را فراهم کنیم تا ۵۱ هزار نفر در این منطقه سکونت و زندگی کنند.

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که در طول یک سال اخیر در این منطقه صورت گرفته آسفالت ۹۷ هزار مترمربع زمین و ایجاد حدود ۵۰ هزار متر مربع پیاده‌رو بوده است. همچنین از آنجا که منطقه ثامن در گذشته تاریکی شدید داشت با همکاری شرکت برق ۴۷۵ پروژکتور در این منطقه نصب شد و روشنایی لازم را در شب فراهم می‌کند. یکی دیگر از اقدامات ما همکاری با دانشگاه خیام و ایجاد طرح برای بازار فرش است، تا با همکاری خود بازاری‌ها، آستان قدس رضوی و سازمان میراث فرهنگی و اداره اوقاف بتوانیم عملیات بازسازی و مرمت آن را از ابتدای سال آینده آغاز کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن