اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

امام جمعه مشهد در اختتامیه همایش بین‌ المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان: مدرنیته با هدف نفی خدا شکل گرفته است

کد خبر : 19465

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مدرنیته را پایه و اساس دین‌زدایی برشمرد و گفت: مدرنیته در اصل با هدف نفی خدا شکل گرفته است.

به گزارش صبح مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در آئین اختتامیه این همایش که ظهر پنج شنبه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، بیان کرد: این همایش به پیروی از سیره حضرت رضا(ع) در گفتگو و ایجاد برنامه گفتمان با سایر مذاهب برگزار شده و خوشبختانه دارای برکات زیادی بوده است و امید است مسئولین در تداوم آثار این همایش، فعالیت کافی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله مدرنیته، آن‌را پایه و اساس دین‌زدایی برشمرد و افزود: در دو قرن گذشته مسئله دین‌زدایی به عنوان اصل اساسی در جامعه بشری به عنوان مدرنیسم شکل گرفت که اساس آن قطع کردن زندگی مردم از خدا بود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اصول مدرنیسم در سه اصل ماتریالیسم، اومانیسم، سکولاریسم است که با هدف نفی دین پایه‌گذاری شده است، اظهارکرد: مدرنیته از نگاه غرب، دارای اصول و پایه‌هایی است که می توان به تجربه گرایی، انسان‌مداری به معنی اعتقاد به محوریت انسان در تمام عرصه‌ها، عقل‌گرایی بدان معنا که عقل مستقل از وحی و آموزه‌های الهی توان اداره زندگی بشر را دارد و انسان با استفاده از عقل خود قادر است تمام مسائل را درک نموده و به حل آنها بپردازد، لیبرالیسم،
سرمایه داری و سکولاریسم که با هدف انزوای دین شکل گرفت و حاکمیت فرد علمی و غیردینی، و به تبع آن منزوی شدن اقتدار دینی از عرصه‌های اجتماعی، و به طور کلی شیوع یک فرهنگ مادی و این جهانی را در بر می‌گیرد.

آیت الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اصل مدرنیته با هدف نفی خدا و توحید و معاد شکل گرفته است، اضافه کرد: دشمن می‌خواهد با تحجر، توان دین را در سازندگی یک زندگی متعالی، مترقی و منطبق با شرایط امروزی از کار بیندازد.

وی گفت: مدرنیزاسیون و تثبیت اصول مدرنیسم به عنوان اصول فکری و اعتقادی، تسلط غرب را به دنبال دارد؛ اصول فکری، فرهنگی غرب در هر جایی که مورد پذیرش مردم یک کشور قرار گرفت، غرب مسلط شد و استثمار خود را تثبیت کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: استوانه و پایه اصلی جهانی‌سازی و سلطه غرب بر دنیا به عنوان یک استوانه عظیم هژمونی غربی، موضوع مدرنیزاسیون است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه فرهنگ بومی یک کشور در هر جایی که نتوانست جامعه را از نظر نظام سیاسی و اجتماعی تامین کند، فرهنگ و سلطه غرب را پذیرا شد، افزود: در کشورهای اسلامی وقتی دشمن فهمید که دین، عقیده و ایمان بر دل‌ها و مغزها حاکمیت دارد و می‌تواند نظام سازی کاملی انجام دهد، برای تثبیت حاکمیت غربی و مدرنیته درصدد برآمد تا دین را ناکارآمد جلوه داده و یا از کارآمدی آن بکاهد.

*وحدت ادیان راهکار تحقق حقوق بشر

آیت الله محمد هادی عبد خدایی دبیر شورای علمی و برنامه ریزی همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان نیز در این مراسم گفت: تا کنون ظلم و ستم زیادی به ادیان صورت گرفته است و سیاستمداران غربی بحث حقوق بشر را به میان آوردند، اما از حقوق انسانیت غافل بودند.

وی افزود: سیاستمداران طی دهه‌های گذشته شورای حقوق بشر تشکیل دادند اما دینداران را در نظر نگرفتند. بدترین اهانت‌ها به دیانت انجام گرفت اما هیچ‌جا صدایی بلند نشد. لذا برگزاری رویدادی مانند همایش بین المللی امام رضا(ع)و گفتگوی ادیان می تواند پیش درآمدی برای احقاق حقوق دینی انسان ها باشد، زیرا چند میلیارد بشر متدین حقوقی دارند و حرفشان باید به جایی برسد.

دبیر کمیته علمی نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان گفت: اگر ما با یکدیگر متحد بودیم کمونیسمی به وجود نمی آمد. اگر ما وحدت داشتیم افراد بالهوس با مال و جان انسانها زندگی نمی‌کردند و خودشان را در زمانی که مردم در فقر هستند، در رفاه حفظ نمی‌کردند.

آیت الله عبدخدایی تاکید کرد: اگر ما پیروان ادیان وحدت داشته باشیم، می‌توانیم آرمان های دینی را بیان کنیم و تحقق بخشیم.
وی در ادامه به مباحث مطرح شده در این همایش اشاره کرد و گفت: دراین همایش تمام میهمانان و سخنرانان با هر دین و مذهبی آزادانه سخن گفتند و تمام سخنان و مقالات با مسئولیت این افراد مطرح شده است.

دبیر علمی همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با بیان اینکه برای پیشبرد برنامه های همایش ۶ کمیسیون تشکیل شد، تصریح کرد: خدامحوری در ادیان، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت آمیز در پرتو ادیان، تربیت دینی و چالش‌های عصر معاصر و حقوق بشر در ادیان الهی ازجمله این کمیسیون‌ها بود.

عبدخدایی اضافه کرد: این کنگره هشت پیش نشست داشت که چهار نشست در در کشورهای هندوستان، لبنان، اندونزی و مالزی و چهار نشست دیگر در داخل کشور و در شهرهای قم، تهران، اصفهان و ارومیه برگزار شده است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن