اجتماعیاخبار مهم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت: تشکل های قانونی کشاورزی درمان درد ویرانگر کم آبی و شاه ستون سازگاری با کم آبی هستند

کد خبر : 19334

به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در نشست مجمع عمومی شرکت های تعاونی کشاورزان استان خراسان با اشاره به این که باید مسئله آب به مسئله هر خراسانی تبدیل شود و از امروز هر خراسانی و به ویژه هر کشاورزی باید حافظ و نگهبان و مدیر آب باشد گفت: ” استان خراسان رضوی، سرزمینی خشک و کم آب اما زادگاه تمدن بزرگ، کهن و پرافتخار کاریزی است.”
وی افزود: نیاکان ما هزاران سال پیش با باور به خدا و برمبنای خرد جمعی، با نو آوری بی مانند و ماندگاری و با سخت کوشی و عشق به زندگی و آبادگری ،کاریز و تمدن کاریزی را بنا نهادند. مبنای این تمدن شکوفا سازگاری با خشکی و کم آبی، رعایت عدالت و انصاف، دوستی با طبیعت و انسان و توسعه آب محور است. رمز و راز ماندگاری آنها در ۸ هزار سال و شرط بقای ما در این سرزمین خشک، سازگاری با کم آبی بوده است.
علایی با اشاره به این که کشاورزان به دلیل این که ریشه در خاک دارند، در طول تاریخ همیشه سردمداران دفاع از این آب و خاک بوده اند و خواهند بود افزود: تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران دفاع مقدس ما پر است از جانفشانی ها و دلیری ها و شهادت مجاهدان بزرگ خدا که بیش از همه یا کشاورز و یا کشاورز زاده بوده اند. دیروز، روز پدران و مادرانمان بود، آنان به بهترین شکل ممکن به رسالت و وظیفه و تکلیفشان عمل کردند. امروز روز ماست؛ ما هم باید فرزندان خلفی باشیم و این سرزمین که قطعه ای از بهشت و محل نزول فرشتگان است را از بلای مرگبار و زندگی کش و تمدن سوزی که خود با خود خواهی و فزون طلبی، بد مصرفی و اسراف آب بر سرمان آورده ایم، نجات دهیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی با تاکید بر اضافه برداشت۱۲۰۰ میلیون متر مکعبی سالانه تصریح کرد: متاسفانه در برداشت و مصرف، اندازه و حرمت آب را به عنوان بی نظیرترین، ارزشمند ترین و گرانترین هدیه خداوند نگه نمی داریم. در شرب و بهداشت شهری و روستایی، کشاورزی و صنعت و خدمات آب را بیمارگونه و بد مصرف می کنیم. این میزان اضافه برداشت پیآمدهای ویرانگر و جبران ناپذیری دارد.
علایی ادامه داد: سطح آب زیرزمینی در دشت ها هر سال کاهش می یابد؛ آب دهی چشمه ها و قنات ها و چاه ها و رودخانه ها کم می شود و این منابع خشک می شوند؛ آب شور شده و زمین نشست می کند و ترک می خورد و شکاف بر می دارد؛ زمین های بارور کشاورزی به کویر و شوره زار و کانون های تولید ریز گرد تبدیل می شود و پایداری راه ها و راه آهن، خطوط انتقال انرژی و آب و ساختمان ها تهدید می شود. در این میان ما با مصرف نادرست آب، بر این آتش خانمان سوز نفت می ریزیم.
چه باید کرد؟
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی به راه های درمان این بحران اشاره کرد و گفت: باید با همه وجود بپذیریم که دوای درد ما سازگاری با کم آبی است. در این راستا در اجرای مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و کارگروه سازگاری با کم آبی استان بر مبنای خرد جمعی و با کمک همه اعضای کارگروه، نخبگان و دانشگاهیان عزیز، نمایندگان تشکل های قانونی کشاورزان، نهادهای مدنی و دیگر دلسوزان، برای هر محدوده مطالعاتی شهرستان و استان طرح سازگاری با کم آبی مستند و علمی تهیه شده است.
بر مبنای این طرح باید با کمک دانش، فناوری و کمک همگان مصرف آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها منطقی شود؛ حجم هدررفت آب از شبکه های انتقال و توزیع و حجم آب صنعتی و کشاورزی کاهش یابد؛ طرح های آبخوان داری و تغذیه مصنوعی اجرا شود و از آب چندین بار استفاده شود. عملکرد اجرای همه طرح ها باید به گونه ای باشد که تا سال ۱۴۰۵ حجم کسری مخزن آبخوان های زیرزمینی، صفر شود.
علایی تاکید کرد: در این راستا شرکت آب منطقه ای متعهد شده است که در دشت های ممنوع و بحرانی قطره ای آب جدید تخصیص ندهد. برای توسعه صنعت، فضای سبز، خدمات و تامین آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها حجم بیشتری از آب تخصیص داده شده باید از منابع آب مجاز کشاورزی با هماهنگی شرکت آب منطقه ای آب خریداری شود.
با این باور و برنامه، اهمیت بی نظیر و جایگاه بی مانند تشکل های قانونی کشاورزی در مدیریت آب از سویی و از سوی دیگر کنترل دامنه و شدت و گستره بحران مرگبار و زندگی سوز آب، دیگر زمان آن فرا رسیده که همه با هم بپذیریم که برای زندگی و ماندگاری در این سرزمین خشک و کم آب باید از بد مصرفی بشدت پرهیز کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی ادامه داد: با افزایش دانش و فنآوری باید از قطره قطره آب به درستی استفاده کنیم و توزیع آب مفت و رایگان و یارانه ای را سیاستی نادرست بدانیم و بازار آب را، که به دلیل سیاست های نادرست زیرزمینی شده، را دوباره زنده و قانونی کنیم. علایی با تاکید بر این که هیچ دولت و حاکمیتی مالکیت مطلق یک گروه خاص و ویژه بر آب را نمی پذیرد و نمی تواند بپذیرد زیرا آب چنان با امنیت ملی گره خورده که نمی توان این دو را از هم جدا کرد افزود: هر کشاورزی باید نگهبان و مدیر آب باشد. باید همه دست در دست هم از حفر چاه غیر مجاز و تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها جلوگیری کنیم. بر روی همه چاه ها با هر مصرفی کنتور حجمی نصب کنیم و کنتورها همیشه درست و بروز باشد و از آب برابر حجم مجاز پروانه بهره برداری برداشت کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی تصریح کرد: باید بپذیریم که اضافه برداشت از منابع کم و اندک آبی، حرام قطعی خدا و ناپسند و تجاوز به حق و حقوق بیش از ۸۰ میلیون ایرانی و فرزندانمان است. تجاوز به حق آن کشاورز عزیزی است که از چاهش به اندازه پروانه و به میزان مجاز برداشت می کند. دیگر نباید در برابر تجاوز به منابع آبی بی تفاوت باشیم و سکوت کنیم. همکاران شما در شرکت آب منطقه ای ۲۴ ساعته آماده اند که گزارش های شما را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۳۹۴ و تلفن ۳۱۴۳۵ دریافت و با متخلفین سریع برخورد کنند.
با هماهنگی های انجام شده، دادگاه ها و دادستان های محترم هم آماده رسیدگی در خارج از نوبت و صدور احکام قاطع و بازدارنده هستند. برای آنکه همیشه آب برای بقا و زندگی داشته باشیم باید از منابع آبی در حد مجاز برداشت کنیم. اگر خدای نخواسته به همین شیوه مصرف نادرست و اسراف بیمارگونه آب ادامه دهیم هیچ راهی و شانسی برای ماندگاری و بقا نداریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن