اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با حضور تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت؛ افتتاح موزه زنده زیارت؛ بخش ویژه انقلاب اسلامی درکارخانه نخریسی

کد خبر : 19181

«موزه زنده زیارت؛ بخش ویژه انقلاب اسلامی» صبح امروز با حضور خانواده شهدای مدافع حرم، علما، فعالان فرهنگی و تولیت آستان قدس رضوی در محل سابق کارخانه نخریسی مشهد افتتاح شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی،حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم بیان کرد: یکی از دستاوردهای اخیر آستان قدس رضوی مدل مدیریت و موضوع بهره‌وری از اماکن است. در سه سال گذشته بیش از یک‌میلیون مترمربع به فضاهای فیزیکی آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگی اضافه‌شده است و اکثر این مکان‌ها درگذشته وجود داشته‌اند اما کارکرد فرهنگی نداشتند.
وی تصریح کرد: مشهد مقدس کلان‌شهری است که ۳ میلیون جمعیت دارد و بدون تردید تشکیل، توسعه، گسترش و کالبد این شهر مربوط به بارگاه منور رضوی است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه بیش از ۳۰ میلیون زائر در طول سال به پابوسی امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، تأکید کرد: ضروری است که علاوه بر حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) در بیرون از حرم هم بتوانیم نیازهای زائر و مجاور را در بخش‌های فرهنگی و معرفتی تنظیم، تولید و ارائه کنیم.
گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های مدیریتی آستان قدس رضوی تأمین نیازهای فرهنگی زائر از مبدأ تا مبدأ است. نیاز فرهنگی زائر منحصر به حرم حضرت رضا(ع) نیست بلکه زائر از زمانی که از منزل خود به قصد زیارت خارج می‌شود تا زمانی که برمی‌گردد زائر است. در همین راستا، در طول یک سال گذشته در مناسبت‌های مختلف در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، پایانه‌های مسافربری، برخی اتوبوس‌ها و قطارها؛ برنامه‌ها و محصولات فرهنگی به زائران ارائه شد که با استقبال خوبی نیز مواجه بود.
وی با اشاره به اینکه چهار مجموعه بزرگ فقط در سه سال گذشته در راستای مأموریت‌های فرهنگی برای زائران و مجاوران مورد سازمان‌دهی قرارگرفته است، افزود: اولین مجموعه فرهنگی در محل باغ بیلدر به نام «اردوگاه امام رضا(ع)» راه‌اندازی شد که مورد استفاده اردوهای جوانان قرار می‌گیرد و تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر از این اردوگاه استفاده کرده‌اند.
گنابادی نژاد ادامه داد: دومین مجموعه‌ای که در راستای مأموریت‌های فرهنگی بکار گرفته شد، باغ امام رضا(ع) در تقاطع بلوار خیام و توس به مساحت ۱۱۰ هکتار ویژه فعالیت‌های فرهنگی و نوآورانه بانوان به نام «باغ اردوگاه خاتون» است. سومین مجموعه فرهنگی که در یک‌ماهه اخیر به بهره‌برداری رسیده اردوگاه و مرکز فرهنگی معرفتی امام رضا(ع) در ابتدای خیابان فدائیان اسلام است که به‌عنوان مرکز اردویی تشکل‌های دانشجویی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: موزه زنده زیارت در مکان سابق کارخانه نخریسی آستان قدس رضوی که به‌عنوان محل انبار کالا استفاده می‌شد در راستای مأموریت فرهنگی آستان قدس راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: موزه زنده زیارت یکی از رویدادهایی است که می‌تواند بخشی از اوقات زائر که در بیرون از حرم سپری می‌شود را در راستای معرفت افزایی بکار گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی مجری این طرح است، تصریح کرد: موزه زیارت در فضایی به وسعت ۶ هکتار ایجاد می شود و در حال حاضر فاز اول آن در مساحت یک هکتار آماده بهره برداری است و بقیه بخش ها نیز به زودی تکمیل خواهد شد.
گنابادی نژاد با تاکید براینکه این اقدام یکی از مصادیق خدمت در زیر پرچم حضرت رضاست، افزود: در فاز اول با توجه به اینکه بازدیدها به صورت گروهی است، اولویت با گروه های دانشجویی، دانش آموزان و تشکل ها خواهد بود و در ادامه استفاده برای عموم نیز آزاد می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن