دانش و فناوریزندگی

داغ های دنیای فناوری در ۲۰۱۸؛ مروری بر مهم ترین اتفاقات دنیای دانش و فناوری که در یک سال گذشته رخ داد

کد خبر : 18963

سال میلادی‌ای که گذشت پر بود از اتفاقات بزرگ در دنیای علم و فناوری که هرکدام تأثیرات زیادی در حوزه خود داشتند. از مرگ استیون هاوکینگ، نابغه فیزیک، تا یک تریلیون دلاری شدن ارزش اپل و رسوایی های فیسبوک در سوءاستفاده از اطلاعات کاربرانش همه از جمله اتفاقاتی بودند که برای مدت ها سرخط اخبار مهم دنیا را به خود اختصاص دادند. در این مطلب مروری خواهیم داشت به ۱۴ اتفاق مهم دنیای فناوری در یک سال گذشته.

مرگ شوالیه دنیای فیزیک

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و نظریه پرداز معروف و مؤلف کتاب «تاریخچه مختصری از زمان»، در اوایل سال جاری میلادی در سن هفتادوشش سالگی درگذشت. خاکستر وی نیز در کنار آرامگاه اسحاق نیوتن در «گورستان وستمینیستر ابی» به خاک سپرده شد.

شهر حسگر

محققان کانادایی در سال گذشته شهری موسوم به Quayside را طراحی کردند که قرار است تمام ساختار آن با استفاده از فناوری های دیجیتال روز ساخته شود. در این شهر تمام خودروها عمومی و بدون راننده هستند، بسیاری از خدمات عمومی مانند نامه رسانی توسط ربات ها انجام می شود و در آن شبکه وسیعی از حسگرها وجود دارد که اطلاعات را درباره همه چیز از کیفیت هوا گرفته تا میزان آلودگی صوتی و فعالیت شهروندان گردآوری می کنند.

ارسال خودرو به فضا

در سال گذشته شرکت «اسپیس اکس» با موفقیت یک فروند راکت «فالکون هوی» را که ارتفاعی برابر با ۷۰ متر داشت، برای نخستین بار به فضا پرتاب کرد. این راکت حامل خودرو «رودستر» ایلان ماسک و یک آدمک به نام مرد ستاره ای بود و به سمت مدار بیضوی اطراف خورشید می رفت.

اپل نخستین شرکت یک تریلیون دلاری

تابستان امسال اپل به نخستین شرکت با ارزش بازار بیشتر از یک تریلیون دلار تبدیل شد. هرچند که مشکلات به وجود آمده در بازار شرکت های آمریکایی باعث شد که ارزش اپل بار دیگر به کمتر از یک تریلیون دلار برسد و رقم ۸۲۷ میلیارد دلاری را ثبت کند.

اجرای قانون حریم خصوصی

این اتفاق را می توان گسترده ترین قانون گذاری در اروپا برای حفظ حریم خصوصی کاربران دانست. بهار امسال اتحادیه اروپا قانون کلی حفاظت از اطلاعات کاربران موسوم به GDPR را به تصویب رساند. با اجرایی شدن این قانون شمار زیادی از سایت های مطرح دنیا برای ساعاتی از دسترس خارج و با جریمه های سنگین روبه رو شدند.

طالع بینی ژنتیکی

محققان با استفاده از اطلاعات ژنتیکی بیش از یک میلیون نفر توانستند یک سیستم رتبه بندی ریسک پلی ژنیک بسازند که امکان پیش بینی ابتلا به انواع بیماری ها و میانگین هوش افراد را در اختیار می گذارد. البته این سیستم تنها قادر است احتمال این پدیده ها را پیش بینی کند و نتیجه پیش بینی آن امری قطعی نیست.

نکته درخور توجه درباره سیستم این است که می تواند هر پدیده ای را که تحت تأثیر ساختار ژنتیکی بدن قرار دارد، پیش بینی کند.

جنین مصنوعی

محققان دانشگاه «کمبریج» بدون استفاده از تخمک یا اسپرم و تنها با استفاده از سلول های بنیادی توانستند یک جنین موش را بسازند. این جنین مصنوعی امکان مطالعه دقیق تر نحوه تخصیص وظایف را در سلول های جنین در حال شکل گیری، فراهم کرد.

 

مرحله بعدی این تحقیقات ساخت یک جنین انسان با استفاده از سلول های بنیادی است که البته این مسئله با مخالفانی همراه شده است.

اولین سوپرمارکت خودکار

بلندپروازی های آمازون برای ایجاد اخلال در فعالیت خرده فروشی های آمریکا همچنان ادامه دارد. در همین زمینه این شرکت نخستین سوپرمارکت خودکار خود موسوم به «آمازون گو» را افتتاح کرد. این فروشگاه از فناوری یادگیری عمیق به نام «واک اوت» استفاده می کند که به مشتریان امکان می دهد اقلام مورد نیاز خود را بردارند و بدون اسکن کردن آن ها از فروشگاه خارج شوند و در ادامه آمازون مبلغ خرید را به حساب مشتری اضافه می کند.

تولید برق بدون کربن

پژوهشگران نمونه اولیه یک نیروگاه تولید برق را در آمریکا راه اندازی کردند که قادر است با استفاده از گاز طبیعی و بدون تولید کربن، برق تولید کند.بهای برق تولید شده توسط این نیروگاه معادل بهای برق نیروگاه های گاز طبیعی است، اما تمام دی اکسیدکربن تولید شده در جریان تولید برق، در قالب یک فرآیند جانبی جذب می شود و این نیروگاه فاقد آلودگی است. این دی اکسید کربن در دما و فشار بالا به مایعی تبدیل می شود که توربین خاصی را فعال می کند.

کشف آسیب پذیری در «سی پی یو» ها

در سالی که گذشت محققان کامپیوتری ۲ آسیب پذیری عمده به نام های «اسپکتر» و «ملت داون» را در پردازنده ها کشف کردند. به طور خلاصه مشخص گردید که هکرها می توانند زمانی که پردازنده اطلاعات را خارج از تراشه در دسترس می گذارد به اطلاعات حساس آن، از جمله پسورد، دسترسی پیدا کنند. بعد از انتشار این خبر اینتل و اپل بی در نگ آپدیت های لازم را برای پچ این آسیب پذیرها ارائه کردند.

اجرای قانون حریم خصوصی

این اتفاق را می توان گسترده ترین قانون گذاری در اروپا برای حفظ حریم خصوصی کاربران دانست. بهار امسال اتحادیه اروپا قانون کلی حفاظت از اطلاعات کاربران موسوم به GDPR را به تصویر رساند. با اجرایی شدن این قانون شمار زیادی از سایت های مطرح دنیا برای ساعاتی از دسترس خارج و با جریمه های سنگین روبه رو شدند.

ترکیدن حباب ارزهای مجازی

اگر سال ۲۰۱۷ یکی از بهترین سال ها برای سرمایه گذاران ارزهای مجازی باشد، ۲۰۱۸ را می توان یکی از بدترین سال ها برای این رمز ارز ها دانست. در ابتدای سال هر بیت کوین ارزشی برابر با ۱۳ هزار و ۹۰۰ دلار داشت و اما در پاییز امسال قیمت بیت کوین با افت ۷۵ درصدی به ۳۵۰۰ دلار رسید.

رسوایی فیسبوک

روزهای آغازین سال ۲۰۱۸ بود که «نیویورک تایمز» و نشریه «ابزرور» مقاله ای منتشر کردند و در آن مدعی شدند که شرکت «کمبریج آنالتیکا» که کمپین دیجیتالی دونالدترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اجرا کرده بود، اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیسبوک را بدون رضایت آن ها جمع آوری کرده است. کمی بعد مقامات قضایی انگلستان به دفاتر کمبریج آنالتیکا هجوم بردند.

فریب انسان توسط هوش مصنوعی

گوگل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان خود که Google I/O خوانده می شود و در بهار امسال برگزار شد از فناوری هوش مصنوعی تازه خود به نام «داپلکس» رونمایی کرد. این فناوری به قدری طبیعی عمل می کرد که توانست به صورت تلفنی میز شامی را در رستورانی رزرو کند و فردی هم که در آن طرف خط قرار داشت متوجه نشد که با یک روبات صحبت می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن