اخبار مهماقتصادی

مدیرکل راه‌آهن خراسان مطرح کرد؛ نبود ضمانت‌نامه معتبر بانکی سرمایه‌گذار خارجی، مشکل پروژه برقی‌سازی قطار مشهد ـ تهران

کد خبر : 18881

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: شرکت چینی که طرف قرارداد است باید یک ضمانت‌نامه معتبر بانکی برای دولت بیاورد تا ۱۵ درصد سهم دولت را در اختیارش قرار دهیم که تا کنون ضمانت نامه معتبر را نیاورده است.

به گزارش صبح مشهد، محمدهادی ضیایی‌مهر ظهر امروز در نشست خبری که به‌مناسبت هفته حمل‌ونقل این اداره کل برگزاری شد، با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه نخست جابه‌جایی ریلی برون شهری را در کشور دارد، گفت: در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری در بخش مسافری ۹ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۷۵۶ نفر را به‌صورت ورودی و خروجی از ۲۸ شهر و مرکز استان در مسیر ریلی خراسان رضوی و منتهی به‌مشهد جابه‌جا کنیم که نسبت به‌ ۸ ماهه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: طی ۸ ماهه ابتدایی سال جاری ۷۰ هزار و ۵۸۲ زائر خارجی را جابه‌جا کردیم که به‌نسبت سال گذشته ۱۳ درصد رشد کرده است.

وی ادامه داد: در زمینه افزایش مشتری مسافری ضریب اشتغال قطارهای‌مان در سطح کشور در ۸ ماهه سال گذشته ۷۵ درصد بوده و در مدت مشابه سال جاری با ۱۱ درصد افزایش به‌ ۸۶ درصد رسیده است.

ضیایی‌مهر خاطرنشان کرد: در بحث تاخیر ۹۵ درصد از قطارها بدون تاخیر و در رأس ساعت مقرر حرکت کرده‌اند و متوسط تاخیر ۵ درصد نیز ۴۵ ثانیه بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به‌سامانه اطلاع‌رسانی و رسیدگی به‌اطلاعات مسافرین به‌شماره ۰۲۱۵۱۴۹، اظهار کرد: سال گذشته تعداد کل شکایات ثبت شده از راه‌آهن خراسان رضوی در این سامانه ۶۲ مورد بوده که در سال جاری به ۴۹ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه سیر سفر تهران ـ مشهد به ۱۰ سال رسیده است، بیان کرد: قطاری سرعت آن پایین‌تر از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باشد در مسیر مشهد ـ تهران تردد نمی‌کند.

ضیایی‌مهر ادامه داد: متوسط عمر ناوگان حمل و نقل ریلی ایران ۲۹ تا ۳۰ سال است اما متوسط عمر این ناوگان در خراسان رضوی ۱۸ سال است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان علل افزایش سفر با قطار را بالا بودن قیمت بلیت هواپیما، خدمات داخل قطارها و کاهش زمان سیر با قطار دانست و افزود: همیشه ۵۰ درصد ناوگان مسافری راه‌آهن به‌سمت خراسان رضوی است.

وی در رابطه با پروژه برقی‌سازی قطار مشهد ـ تهران یادآور شد: ۲ میلیارد دلار هزینه این پروژه است که ۸۵ درصد آن را باید از طریق تامین منابع مالی خارجی و ۱۵ درصد آن را دولت تامین کند، ۱۵۰ میلیون دلاری را که سهم دولت در این پروژه است، سال گذشته سازمان برنامه و بودجه اختصاص داد و در بانک صنعت و معدن قرار گرفت.

ضیایی‌مهر اضافه کرد: مشکل اینجا بوده که شرکت چینی که طرف قرارداد است باید یک ضمانت‌نامه معتبر بانکی برای دولت بیاورد تا ۱۵ درصد سهم دولت را در اختیارش قرار دهیم که تاکنون ضمانت‌نامه معتبر را نیاورده، اما مسؤولان در حال رایزنی برای حل این مشکل هستند.

مدیرکل راه‌آهن خراسان عنوان کرد: در بخش بار در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جابه‌جا کردیم که نسبت به‌سال گذشته ۲۶ دردصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این میزان بار مربوط به‌صادرات و واردات بوده است، گفت: حدود ۴۷۰ هزار تن در ۸ ماهه ابتدای سال جاری به‌کشورهای آسیای میانه صادرات، ۱۲۰ هزار تن از کشورهای آسیای میانه واردات و مابقی به‌صورت ترانزیت از مرز ریلی به‌‌بندرعباس جا‌به‌جا شده است.

ضیایی‌مهر با بیان اینکه در بخش واگن‌های مسقف مشکل داشتیم، اظهار کرد: یک هزار واگن مسقف امدادی را در سال جاری از کشورهای آسیای میانه آوردیم که ۵۴٫۴ درصد از آن‌ها به‌صادرکنندگان خراسان رضوی و بقیه به‌سایر استان‌ها اختصاص یافته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن