زندگی

شوخی‌های خانمان‌سوز با طلاق!

کد خبر : 56235

پربازدیدشدن ویدئوی دوربین‌مخفی‌هایی که فرد با همسرش تماس می‌گیرد، یکهو درخواست طلاق می‌دهد و کارشان بالا می‌گیرد، پیام‌های مهمی برای زوج ها دارد

نویسنده: دکتر سیدعلی ظریفی | ‌ روان‌شناس

تاثیرات منفی کلمه‌های سمی روی روان

صبح مشهد- بر اساس تحقیقات روان شناسی، دانشمندان به این باور رسیده‌اند که کلمات، دارای احساس و بارهای مثبت و منفی هستند. بیان کردن بعضی از کلمات منفی و سمی باعث به هم ریختن روان افراد می‌شود و تاثیر مستقیم بر تصورات و رفتار افراد می‌گذارد.

به عنوان مثال گفتن جمله «تو از پسش بر نمیای» حتی برای شوخی و مزاح این باور را به فرد می‌دهد که واقعا من نمی‌توانم آن را انجام دهم و باعث نابودی اعتمادبه نفس در فرد می‌شود. بنابراین استفاده از چنین عبارت‌هایی، یکی از بزرگ ترین ظلم‌هایی است که ما می‌توانیم در حق اطرافیان بکنیم. در این بین یکی از این کلمات منفی و سمی درون نظام خانواده، کلمه طلاق است که ‌متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که بعضی از زن و شوهرها به شوخی این کلمه را بارها تکرار می‌کنند که طلاق هم باحاله، باید از هم جدا بشیم دیگه تا تنوع بشه و قدر منو بدونی و … .

واضح است که این عبارت‌های سمی تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی‌مشترک زوج ها خواهد گذاشت.

زنان هر شوخی را کمی جدی می‌گیرند

به‌طور کلی زن و شوهرها درباره شوخی کردن در زندگی مشترک، باید چند نکته را رعایت کنند. اولین آن ها، برداشت متفاوت زنان و مردان از یک شوخی خاص است. در نظر بیشتر زنان، حداقل درصدی از واقعیت در هر شوخی وجود دارد، اگرچه مردان بسیار راحت با هر موضوعی شوخی می کنند و چون شرایط واقعی نبوده است فکر می کنند که طرف مقابل ناراحت نخواهد شد. بنابراین شوخی با طلاق که توسط بعضی مردها انجام می‌شود، باعث ناراحتی همسرشان خواهد شد.

شکسته‌شدن حرمت طلاق

زمانی که یک زن و شوهر با کلمه طلاق شوخی می‌کنند، حرمت آن را می‌شکنند. این اتفاق مسئله‌ای است که نباید بی اهمیت از کنار آن گذشت. وقتی حرمت طلاق شکسته می‌شود، تکرار این کلمه فرد را آماده هر اتفاق ناخوشایندی در زندگی مشترک می‌کند. بنابراین صمیمیت را نابود کرده و ممکن است به کم رنگ‌شدن علاقه و تعهد در زندگی‌مشترک منجر شود.

القای ترس از ترک‌شدن به همسر

گفتن این کلمه یعنی طلاق یک باور اذیت‌کننده را در ذهن طرف‌مقابل ایجاد می‌کند. هر زن یا مردی بعد از شنیدن این درخواست از همسرش حتی اگر به شوخی باشد، ترس وجودش را فرا می‌گیرد که او می‌خواهد یک روزی برود و مرا ترک کند و از من جدا شود. این ترس باعث می‌شود همسر شما دایم استرس و ترس از دست‌دادن داشته باشد که با این ترس نمی‌توان زندگی کرد و آرامش داشت.

شوخی هایی که حس ناامنی می دهد

بعضی مردان با همسر خود درباره موضوعاتی مانند ازدواج مجدد، طلاق، رفتار و چهره دختران دیگر شوخی می کنند تا خود را بیشتر در دل همسرشان جا کنند غافل از این که این‌گونه سخنان برای بیشتر خانم ها اصلا شوخی محسوب نمی شود و احساس ناامنی به آن ها خواهد داد. مهم ترین عامل برای شوخی خوب، توان تفکیک مسائل شوخی بردار از مسائلی است که حتی شوخی هم بر نمی‌دارند.

وفاداری، عشق و علاقه دو طرف به یکدیگر، حفظ ثبات زندگی‌مشترک، شرایط فیزیکی(چاقی، لاغری، فرم بینی دو طرف)، احترام به خانواده های یکدیگر و … آن قدر جدی هستند که واقعا در بیشتر موارد نمی توانند سوژه خوبی برای شوخی باشند. باید به یاد داشته باشیم هدف از شوخی، ایجاد فضای مطبوع و کاهش تنش های روزمره است و قرار نیست با تحقیر دیگران، ایجاد حس ناامنی و کاهش اعتماد به نفس دیگری از طریق شوخی با برخی نقاط ضعف او چند لحظه ای باعث خنده دیگران شویم.

آیا ارزشش را دارد؟

حالا سوال من از شما این است که آیا ارزشش را دارد که برای شوخی و خنده، این کلمه یعنی طلاق را تکرار کنید؟ آیا ارزش دارد که با دستان خودتان گرمای زندگی‌تان را سرد کنید و به سمت نابودی بکشانید؟ پس برای آرامش و لذت بردن از کنار هم بودن کلمات منفی و سمی را شناسایی و از زندگی خود حذف کنید و جایگزین آن استفاده از صفات مثبت و انگیزشی برای پایداری زندگی‌مشترک است.

منبع: زندگی سلام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن