اجتماعی

نکات مهم خرید خودروی دست دوم

کد خبر : 56720

هنگام خرید خودروی کارکرده، سلامت آن را بررسی کنید و مراقب این موارد باشید

صبح مشهد- چند روز قبل رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با ابراز تأسف از تخلف‌های گسترده در معاملات مربوط به خرید و فروش خودروهای دست دوم گفت: «خرید از فروشنده خصوصی و انجام ‌ندادن کارشناسی دقیق خودرو، از اشتباه‌های رایج هنگام خرید خودروی دست دوم است.» با توجه به افزایش قیمت خودرو، این روزها بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم رونق بیشتری پیدا کرده است، اما این معامله بدون توجه به نکاتی که در ادامه خواهد آمد، نه تنها مقرون به صرفه نخواهد بود که حتی می‌تواند باعث بروز مشکلات و حتی متضرر شدن خریدار شود.

شاسی باید بدانید در صورتی که شاسی خودرو سالم نباشد، می‌تواند به مرور هزینه‌های بسیاری به شما تحمیل کند. خراب شدن زود به زود جلوبندی، خارج شدن از تنظیم فرمان و ساییدگی لاستیک، بخشی از مشکلاتی هستند که یک شاسی آسیب‌دیده به وجود خواهد آورد.

سقف و ستون معمولاً تصادفات شدید و واژگون شدن خودرو به سقف و ستون آسیب وارد می‌کند، اما خودروهایی که قسمت سقف و ستون آن‌ها صدمه دیده است، هم دچار افت قیمت بسیار زیادی می‌شوند و هم نمی‌توان آن‌ها را به عنوان خودروهای مناسبی برای خرید در نظر گرفت.

سلامت بدنه خودرو خودروهایی که تصادفات جزئی و کمتری داشته‌اند یا تنها اندکی خط و خش روی آن‌هاست، گزینه‌های بهتری نسبت به خودروهایی هستند که بخشی از قطعات بدنه آن‌ها مانند گلگیر، کاپوت و در صندوق عقب تعویض شده است. همچنین به قسمت‌های زیر گلگیر خودرو توجه کنید تا در آن‌ها پوسیدگی وجود نداشته باشد.

بخش فنی و موتور یکی از این موارد تسمه تایم است. در صورتی که تسمه تایم سالم نباشد و شما متوجه این موضوع نشوید، در آینده پاره خواهد شد. همچنین گوش کردن به صدای خودرو در هنگام حرکت باعث می‌شود اگر صدای اضافی شنیدید، به دنبال دلیل به وجود آمدن آن صدا باشید. ترمز را تا انتها فشار دهید و بررسی کنید که آیا عملکرد آن درست و بدون صداست یا خیر. در بررسی دود اگزوز هم اگر دود سیاه یا آبی مشاهده کردید، باید بدانید که ممکن است بخش‌هایی از موتور، سیستم سوخت‌رسانی و برخی بخش‌های دیگر با مشکل مواجه باشند.

سیستم برق‌رسانی در صورتی که سیم‌کشی خودرو بر اثر حرارت خشک شده باشد، امکان پاره شدن و سوختن سیم‌ها در آینده وجود دارد و همین امر می‌تواند باعث شود تا خودروی شما از کار بیفتد.

مدارک خودرو از مهم ترین مدارکی که در هنگام خرید خودروی کارکرده باید بررسی و از مطابقت داشتن این مدارک با خودرو اطمینان حاصل کنید، می‌توان به این موارد اشاره کرد: سند مالکیت، برگ سبز، سند کارخانه، کارت خودرو، برگه معاینه فنی، کارت سوخت، بیمه نامه شخص ثالث، بیمه بدنه (در صورت وجود)، برگه عدم خلافی و…

داخل خودرو بررسی بخش‌های داخلی خودرو مانند صندلی‌ها، داشبورد، شیشه بالابر و بسیاری موارد دیگر از اهمیت زیادی برخوردار هستند. وجود پارگی، فرورفتگی، خرابی، شکستگی و پوسیدگی در بخش‌های داخلی خودرو را می‌توان از مهم ترین ایراداتی دانست که می‌توانید با آن‌ها مواجه شوید.

لاستیک‌ها در صورتی که لاستیک از یک طرف و به صورت غیرهمسان خورده شده بود، باید بدانید که ممکن است آن خودرو با مشکلاتی در بخش جلوبندی یا فرمان مواجه باشد. همچنین میزان باقی‌مانده از لاستیک را هم بررسی کنید، زیرا هرچه میزان کمتری از لاستیک باقی‌مانده باشد، شما زودتر باید اقدام به خرید لاستیک جدید کنید.

توجه به کارکرد خودرو هرچه خودرو بیشتر کار کرده باشد، استهلاک آن بالاتر خواهد بود و عمر مفید آن کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل به این مورد باید توجه ویژه داشته باشید. معمولاً خودروهایی که برای مصارف شخصی از آن‌ها استفاده می‌شود، هر سال بین ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند. باید بدانید افراد سودجو اقدام به تغییر میزان کارکرد خودرو می‌کنند که برای تشخیص باید از کارشناسان کمک گرفت.

رادیاتور و سیستم تهویه برای این کار حتماً رادیات و اتصالات آن را به دقت چک کنید تا دچار خرابی، پوسیدگی و سایر مشکلات نباشد. همچنین با روشن کردن کولر و بخاری می‌توانید تا حدودی از میزان سلامت سیستم تهویه اطلاعات کسب کنید. در صورتی که بوی رطوبت یا ضد یخ در هنگام روشن کردن سیستم تهویه به مشام تان رسید باید بدانید که بخش رادیات خودرو با نشتی مواجه است.

نکات حقوقی علاوه بر موارد فنی، باید به نکات حقوقی و مراحل آن در هنگام خرید خودروی دست دوم توجه داشته باشید. مراحل خرید یک خودروی کارکرده به این شرح است:
بررسی خودرو و توافق درخصوص قیمت، نوشتن قولنامه با مشخصات خریدار و فروشنده، مشخصات و قیمت خودرو و میزان پیش‌پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام تنظیم قولنامه تمام مبلغ خرید خودرو را به صورت یک‌جا پرداخت نکنید و بخشی از آن را در هنگام تنظیم قولنامه و باقی آن را پس از دریافت برگه عدم خلافی و تعویض پلاک پرداخت کنید. مراجعه به مراکز تعویض پلاک و در آخر انتقال بیمه خودرو که باید به یکی از شعب بیمه مراجعه کنید و با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت بیمه، آن را به نام خود تغییر دهید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن