اخبار مهماستانیاقتصادی

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با صبح مشهد؛ در حوزه حمل و نقل آسیای میانه ضعیف عمل کرده‌ایم/ دولت در دیپلماسی اقتصادی نقش فعال تری را ایفا کند

کد خبر : 18494

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به رغم ظرفیت‌های موجود و  امتیازاتی که در حوزه ترانزیت کشورمان وجود دارد، عملکرد ضعیفی در حوزه حمل و نقل آسیای میانه داشته‌ایم و چالش‌هایی که امروز با کشورهای همسایه داریم، گواه این کیفیت از عملکرد ماست.

به گزارش صبح مشهد، احمد زمانیان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به رغم کارشکنی‌ها و تلاش‌های رقبای اقتصادی و سیاسی برای دور داشتن ایران از مزیت ژئوپلیتیک خود، باید اقدامات موثری از سوی دولت، در همگرایی با بخش خصوصی فعال در این حوزه انجام گیرد تا از این شرایط خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین جلسه برای حل مشکلات و معضلات مربوط به حوزه حمل و نقل برگزار شده است، تصریح کرد: چندی پیش نیز هیاتی  به ترکمنستان اعزام شدند تا در خصوص مشکلات و مسائل مربوط به کشورمان، به خصوص در  حوزه حمل و نقل مذاکراتی صورت دهند.

وی ادامه داد: مسئولان کشورمان پیشنهاد داده اند که آمادگی دارند، عوارض را برای کامیون های ترکمن به صفر برسانند، در مقابل ترکمنستان نیز نباید هیچ هزینه ای از کامیون های ایرانی اخذ کند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه کشور ما در حوزه ترانزیت با کشورهای ترکمنستان دچار مشکل است، یادآور شد: علی رغم آنکه ترکمنستان هیچ گاه در خصوص خواست ها و تقاضای خویش عقب نشینی نکرده اند.
وی خاطر نشان ساخت:  قبلا بخش زیادی از بار ترانزیتی که توسط کشتی ها به سواحل ایران منتقل می شد، با بخش حمل و نقل کشورمان جا به جا می شد که هم اکنون به دلیل تحریم ها مسیرهای جایگزین و بعضا دورتری را تجار خارجی انتخاب می کنند و این به بقای شرکت های حمل و نقلی کشورمان آسیب زده است.

زمانیان افزود: هم اکنون قیمت یک تریلی تولید داخل با احتساب کشنده حدود ۱/۴ میلیارد تومان می باشد که رقم سنگینی برای نوسازی ناوگان بوده و این شرایط با احتساب رکود موجود در بازار باعث شده، بخش زیادی از ناوگان ما فعالیت سابق را نداشته باشند.یک تریلی هم به طور متوسط هر ۶ ماه باید لاستیک عوض کند که تولید داخل جوابگو نیست و محصول خارجی هم با قیمت های گزافی که هست، توجیه ندارد، لذا دولت باید لاستیک را با نرخ پایین به کامیون داران اختصاص و از افزایش قیمت تمام شده کالا و بار جلوگیری نماید.

معضلات حوزه ترانزیت تاثیر منفی بر صادرات خواهد گذاشت

وی ادامه داد: ضعف تعامل دیپلماسی با کشورهای همسایه ، تاثیر منفی بر صادرات و ترانزیت خواهد گذاشت و این روند در بحبوحه تحریم‌ها تشدید می‌شود. از این منظر باید رویکردهایی مدبرانه در این حوزه اتخاذ شود تا ضعف های موجود مرتفع شوند.

وی خاطر نشان ساخت : ترکمنستان یک کشور پیچیده است که تعاملات با آن در سنوات گذشته همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده است؛ لذا باید از سال ها پیش مسیر جایگزینی برای این کشور را در نظر می گرفتیم. این جنس دوراندیشی‌ها می توانست امروز مشکلات زیادی را حل و فصل کند.

زمانیان با تاکید بر اینکه باید با کشورهای همسایه وارد تعامل شد تا این ارتباط به صورت یک فرهنگ نهادینه شود، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل ونقل باید به وزارتخانه منعکس و پیگیری گردد، چرا که دیگر کارد به استخوان بخش حمل و نقل رسیده است و دولت باید در این خصوص تدبیری بیاندیشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه افغانستان مسیر ناامنی است، لذا دولت باید با برنامه ریزی عملی، بستر تعامل با این کشور را فراهم سازد، یادآور شد: ترکمنستان تاکنون از منافع خود در برابر ایران کوتاه نیامده است، با این حال می توان با افغانستان برای مسیر جایگزین وارد مذاکره شد.

وی با تاکید بر بازتاب مسائل و مشکلات حوزه حمل ونقل  در رسانه ها و حل وفصل نسبی آن یادآور شد: متاسفانه سازمان ها و ارگان های دولتی اهمیت چندانی به بخش خصوصی نمی دهند و مشکلات آن ها را نمی شنوند، از این رو فعالان بخش خصوصی هیچ روزنه امیدی ندارند.

زمانیان با بیان این که تاکنون چندین بار سازمان های مرتبط برای نظرخواهی از بخش خصوصی دعوت به عمل آوردند، متذکر شد: وزارت خارجه ما انگیزه ای برای برقراری ارتباط با بخش خصوصی حوزه حمل و نقل ندارد. از سویی ضعف دیپلماسی اقتصادی کشورمان، فرصت های زیادی را از بخش های مختلف دریغ می کند.
رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ۲۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی با هفت هزار ناوگان ترانزیتی در این استان فعالیت دارند.
گفتنی است، خراسان رضوی دارای ۴ مرز مشترک با کشورهای آسیای میانه و افغانستان بوده و وجود کارخانجات تولیدی بزرگ و متوسط و نیاز به حمل و نقل کالا، باعث تقویت نقش ژئوپولتیکی استان شده است. هم اکنون ۸۰ درصد حمل و نقل بین المللی به آسیای میانه از طریق شرکت های خراسان انجام شده و عمر ناوگان خراسان رضوی حدود ۲۳ سال محسوب شده که نسبت به کشورهای همسایه بالاتر هست.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن