اجتماعیاخبار مهم

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی؛ دولت شرکت های بورسی را بابت بدهی واگذار نماید!/ خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان متوقف شده است

کد خبر : 18219

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان گفت: دولت بابت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی، شرکت های بورسی و دارای سود را واگذار نماید. همچنین وی گفت :بیش از۶۰ درصد بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی استان، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار  تومان  دریافتی دارند که با نرخ تورم کشور به هیچ وجه همخوانی ندارد.
به گزارش صبح مشهد، قربانعلی رمضانی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در مشهد، با اشاره به مشکلات معیشتی و درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان اظهار کرد: امروز بر کسی پوشیده نیست که  تورم در کشور بسیار بالاست و قدرت خرید بازنشستگان استان، به یک سوم کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با این که حقوق بازنشستگان حتی بر اساس میزان تورم سال ۹۶ هم در نظر گرفته نشده است، به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد سرانه درمانی بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی توسط خود آن ها پرداخت می‌شود.
خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان متوقف شده است
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان گفت: جامعه بازنشستگان کشور که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان حق بیمه تکمیلی به این سازمان می پردازند که از این مبلغ ۵٫۲ میلیارد تومان ماهانه توسط بازنشستگان استان پرداخت می‌شود. اما چهار ماه است سازمان تأمین اجتماعی مبالغ دریافتی را به شرکت بیمه‌گر پرداخت نکرده و این شرکت هم ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان را متوقف کرده است.
وی افزود: بیش از ۲۱۱ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی در استان وجود دارد که از این  تعداد، حدود ۱۶۵ هزار نفر حق بیمه تکمیلی به سازمان پرداخت می کنند و به‌نوعی عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان هستند .
پیگیری اجرای قانون الزام از طریق دیوان عدالت
رمضانی با اشاره به قانون «الزام» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۵، گفت: در متن این قانون به صراحت آمده که سازمان تأمین اجتماعی موظف است کلیه تعهدات درمانی مجموعه  را تحت پوشش خودقرار دهد و اگر شخص بازنشسته تحت پوشش این سازمان به بیمارستان دیگری برای معالجه مراجعه کند، بازهم سازمان تأمین اجتماعی موظف است همه هزینه‌های آن را متقبل شود اما این قانون هیچ‌وقت اجرایی نشد.
وی ادامه داد: اگر این قانون در آن دوره اجرایی می‌شد، بودجه سازمان تأمین اجتماعی با توجه به این قانون برآورد می‌شد و امروز با این مشکلات مواجه نبودیم. اما قانون اجرایی نشد و هم به سازمان و هم به جامعه هدف این سازمان خیانت شد. امروز ما مجبوریم به دیوان عدالت شکایت کنیم و سازمان هم مجبور خواهد شد این قانون را اجرایی کند که در این صورت، هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی از درآمدهای آن فراتر خواهد رفت.
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان سپس گریزی به وضعیت شرکت شستا زد و گفت: شرکت شستا با هدف پشتیبانی هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد. امروز که سازمان با مشکل مالی مواجه شده است، خبری از شرکت شستا نیست. درواقع جامعه کارگری مالک شرکت شستاست اما هیچ بیلان مالی از این شرکت وجود ندارد. این شرکت به‌اندازه‌ای قدرتمند و تبدیل به حیاط خلوت برخی افراد شده است که کسی جرئت ندارد آن را بازخواست کند.
وی افزود: بر اساس آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه داده کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۶ حدود  ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ این کسری به  ۱۶ هزار میلیارد تومان می رسد. از سویی امروز بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. درواقع این آمار و ارقام نشان می‌دهد اگر سریع‌تر فکری برای حل این مشکل نشود، در آینده با مشکل بسیار جدی در تأمین اجتماعی مواجه خواهیم بود.
رمضانی در ادامه گفت: طبق ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه، دولت موظف به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق است اما  بعد از دو سال هنوز دولت تن به این قانون نداده است. انتظار داریم دولت و سازمان تأمین اجتماعی به متن قانون عمل کنند.
در ادامه این نشست ،خزانه‌دار کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان با اشاره به این که امروز به ازای هر ۵٫۲ نفر در کشور، یک بازنشسته وجود دارد، گفت: باید دیدگاه مسئولان نظام در قبال سازمان تأمین اجتماعی تغییر کند و بدهی دولت به سازمان پرداخت شود و نگاه خیریه‌ای نیز به سازمان تأمین اجتماعی نداشته باشیم.
علی‌اصغر رضایی،  از نحوه ارائه خدمات توسط رفاه گستر تأمین اجتماعی نیز گلایه کرد و افزود: اگرچه این شرکت زیرمجموعه تأمین اجتماعی و متعلق به همه جامعه این سازمان است اما تنها به کارمندان و کارمندان بازنشسته خود سازمان، خدمات رسانی می کند و به بازنشستگان کارگری این سازمان، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن