دانش و فناوری

به همت شورای مشارکت های زنان مجمع خیرین سلامت؛ همایش سرطان‌های زنان؛ قابل پیشگیری و درمان در مشهد برگزار شد

کد خبر : 18182

یک متخصص زنان و زایمان عوامل بروز و پیشگیری از سرطان پستان را تشریح کرد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، مارتا طاهرزاده در همایش «سرطان‌های زنان؛ قابل پیشگیری و درمان» که در امروز در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به سرطان پستان و عوامل پیشگیری از آن، اظهار کرد: زن بودن مهم‌ترین عامل سرطان پستان است. در زنان بیش از ۱۰۰ برابر بیش‌تر از آقایان مبتلا به سرطان پستان می‌شوند پس بنابراین  هورمون‌های زنانه می‌تواند عاملی کافی برای قرارگیری در ریسک این بیماری باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی سرطان پستان در سلول‌های مجاری دیواره شیری ایجاد می‌شود.

طاهرزاده با بیان عوامل موثر در افزایش سرطان پستان، تصریح کرد: بخشی از عوامل مانند مثل سن، جنسیت، سطح استروژن خون، سابقه شخصی و خانوادگی، تراکم استخوان، تراکم بافت پستان و روی‌دادن قاعدگی پیش از ۱۳ سالگی شروع و یائسگی بعد ۵۰ سالگی، هورمون درمانی‌های استروژنی و باردار نشدن از جمله عوامل اجتناب‌ناپذیر در بروز سرطان پستان هستند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به این عوامل بسیار مهم است و هر فردی که می‌خواهد از بروز سرطان پیشگیری کند باید این عوامل را بررسی کند. هرچه این ریزفاکتورها در فرد بیشتر باشد توجه به آن مهم‌تر است و  شاید لازم باشد فرد مشاوره ژنتیک داشته باشد حتی هر ۶ ماه چکاپ داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به عوامل قابل پیشگیری در بروز سرطان پستان، عنوان کرد: سبک زندگی از نظر ورزش و تغذیه، سن اولین بارداری، مصرف الکل و دخانیات، مصرف قرص ال.دی به مدت طولانی، هورمون درمانی یائسگی، افزایش وزن که به خصوص بعد یائسگی، فاصله گرفتن از بارداری از عواملی است که شانس سرطان پستان را افزایش داده است.

وی با بیان مواردی که موجب پیشگیری از سرطان پستان می‌شود، بیان کرد: سبک زندگی مانند وزن مناسب، مصرف نکردن الکل و استفاده نکردن از سیگار، فعالیت جسمانی مکرر، مصرف اومگا سه، مصرف سویا و ویتامین‌ها؛ مصرف برخی داروها مانند داروهای تقویت‌کننده‌های استخوان و آسپرین؛ بارداری و شیردهی؛ در تغذیه مصرف مواردی مانند شیر، نان سبوس‌دار، سویا، لبنیات، فیبرها و میوه‌های آنتی‌اکسیدان دار؛ ویتامین ای، سی و اِی در پیشگیری از این نوع سرطان بسیار تاثیرگذار است.

طاهرزاده بیان کرد: همچنین  از نظر غربالگری توصیه میشود از سن ۴۰ سالگی تا ۷۴ سالگی ماموگرافی و معاینه بالینی شخص هر دوسال یک بار انجام شود و افرادی که سابقه خانوادگی داشتند نیز پنج سال زودتر باید جهت غربالگری مراجعه کنند. با این وجود اگر معاینه بالینی نیز توسط خود فرد نیز انجام شود هر ۶ ماه یکبار معاینه توسط پزشک نباید کنار گذاشته شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ماموگرافی توسط اشعه انجام می‌شود و اشعه برای سرطان پستان بسیار خطرناک است، اعلام شده است تنها در موارد که پزشک ضروری می‌داند باید انجام شود.

این متخصص همچنین با اشاره به خطرات مواد موجود در پلاستیک‌ها و موادآرایشی برای سرطان پستان، گفت: این مواد به مرور زمان وارد بدن شده لذا باید توجه ویژه‌ای در استفاده از مواد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن