استانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) خبر داد: برگزاری سوگواره «فیروزه فرات» تحت عنوان اشعار عاشورایی از دیدگاه امام رضا(ع)

کد خبر : 18036

هدف برگزاری این سوگواره، ارتقا جایگاه فرهنگی، هنری مشهد مقدس تحت عنوان پایتخت معنوی کشور، ترویج شعائر رضوی هم سو با واقعه عاشورا در آینه شعر رضوی و تاکید بر پیوستگی تعالیم و سیره ائمه ی اطهار (ع) است.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خبرگزاری رضوی، نشست خبری نخستین دوره‌ی کنگره شعر فیروزه فرات در جمع مسئولین بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و با حضور خبرنگاران صبح امروز در محل اتاق جلسات این بنیاد برگزار شد.
دبیر اجرایی و دبیر علمی این کنگره به ترتیب مسعود یوسف پور و مهدی آخرتی هستند که هر دو جز شاعران برجسته در حوزه شعر آیینی‌اند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) یکی از وظایف اصلی این بنیاد را ترویج معارف رضوی دانست و گفت: برگزاری سوگواره های این چنینی حرکت مثبتی در جهت سالم سازی فضای شعرآیینی است و دراین سوگواره وقایع عاشورا از دیدگاه امام رضا(ع) به شعر تبدیل می شود.
برازش ادامه داد: یکی از بزرگ ترین فراز های تاریخ حادثه کربلا است و ما از ایشان درس ظلم ستیزی و شهادت را آموختیم، همه بشر باید ائمه معصوم را الگوی خود در تمام ابعاد زندگی قرار دهند و باید دانست که الگویی همچون امام حسین(ع) در تاریخ بشریت هیچ زمان کمرنگ نخواهد شد.
وی افزود: شاعران آیینی باید سخنان ائمه(ع) را در قالب هنر بیان کنند تا برای مردم ملموس تر باشد البته که باید در این مسیر امانت دار خوبی نیز باشند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) قالب هنری در ایران را شعر دانست و بیان کرد: در کشورهای گوناگون هنر با موضوع دیگری گره می خورد به عنوان مثال در اروپا هنر با موسیقی درآمیخته می شود اما در ایران شعر، بسیار حائز اهمیت است و اغلب هنرمندان بزرگ ایرانی همچون فردوسی و حافظ و … شاعر هستند.
وی با اشاره به اینکه خراسان و مشهد یکی از مراکز شعر و ادب کشور است، ادامه داد: اشعار آیینی باید مطابق با الگو و سخنان ائمه اطهار(ع) باشد و بیان وقایع عاشورا از دید امام رضا(ع) سبب جلوگیری از افراط و تفریط نقل قول ها می شود و این حرکت خلاقانه ای است که برای اولین بار اجرا خواهد شد.
برازش افزود: علی رغم اینکه خراسان و مشهد در حوزه شعر آیینی غنی است اما یکی از موضوعاتی که مغفول مانده سرایش شعر از زبان ائمه(ع) است که امیدواریم برگزاری این کنگره آغازگر حرکت عظیمی در این حوزه باشد.

یکی از اهداف برگزاری این سوگواره ترویج شعائر رضوی هم سو با واقعه عاشورا در آینه شعر رضوی است

مهدی آخرتی در خصوص موضوع این سوگواره، گفت: سوگواره امام حسین(ع) و عاشورا از دید امام رضا(ع) است که نگاه شاعرانه به اشتراکات سیره رضوی و حسینی، پردازش فضای شاعرانه عاشورایی در حرم مطهر رضوی، کشف مضمون از روایات رضوی مرتبط با مقتل ثارالله و گریز از مرثیه رضوی به مرثیه حسینی از جمله موضوعات این کنگره است.
این شاعرآیینی هدف برگزاری این سوگواره را ارتقا جایگاه فرهنگی، هنری مشهد مقدس تحت عنوان پایتخت معنوی کشور، ترویج شعائر رضوی هم سو با واقعه عاشورا در آینه شعر رضوی و تاکید بر پیوستگی تعالیم و سیره ائمه ی اطهار (ع) دانست.
دبیرعلمی این سوگواره، افزود: مهلت ارسال آثار تا ۱۸ آبان و اختتامیه این مراسم ۲۷ آبان ماه سال جاری است.
وی در خصوص شیوه ارسال آثار، اظهارکرد: محدودیتی در تعداد و قالب اشعار ارسالی وجود ندارد، به استثنای شعرهای کوتاه(رباعی، دوبیتی، سه گانی، هایکو، سه خشتی، نوخسروانی، طرح، آنک و  …) که حداقل اشعار ارسالی در این قوالب برای پذیرفته شدن در سوگواره ۳ اثر می باشد.
آخرتی ادامه داد: شیوه داوری آثار در سه مرحله و به صورت کاملا حرفه ای و جدید و دور از سلیقه انجام خواهد گرفت و با مراکز آیینی شعر ارتباط قوی برقرار شده است و همچنین به برگزیدگان جوایز نقدی تعلق خواهد گرفت.لازم به ذکر است آثار ارسالی با فونت bnazanin12 و در قطع A4 به آدرس الکترونیکی mashhadngo8@gmail.com ارسال شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن