اجتماعیزندگی

در نشست خبری عوامل نمایش با مسئولیت محدود مطرح شد؛ تئاتر برای تعالی بشر است

کد خبر : 18022

نشست خبری نمایش با مسئولیت محدود به نویسندگی و کارگردانی محمد خوش خلق، با حضور اصحاب رسانه و عوامل نمایش در موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد

به گزارش صبح مشهد، بازیگر نمایش «با مسئولیت محدود» در این نشست گفت: کار تئاتر سرگرم کردن مردم نیست؛ هنر به دنبال یک تعالی برای بشر است که این همیشه در ذهن من بوده و هست و با چنین دیدی سراغ متن می‌روم که در شرایط موجود چه حرفی را می‌خواهم بزنم.

بهروز ارمغان در نشست خبری نمایش با مسئولیت محدود، اظهار کرد: بنده در انتخاب نقش وسواس زیادی دارم و برایم خیلی مهم است؛ اول از همه این که یک متن قابلیت تبدیل شدن به یک تئاتر برای صحنه را داشته باشد؛ چون متاسفانه تعریف ما از تئاتر تعریف اشتباهی است. این که این کار چه حرفی را می‌خواهد انتقال دهد، برای من مهم‌ترین اتفاق است تا یک نقش را انتخاب کنم.
وی ادامه داد: کار تئاتر سرگرم کردن مردم نیست؛ هنر به دنبال یک تعالی برای بشر است که این همیشه در ذهن من هست و با چنین دیدی سراغ متن می‌روم که در شرایط  موجود چه حرفی را می‌خواهم بزنم. گاهی اوقات ما نویسندگانی داریم که در بعضی شرایط زندگی می‌کردند ولی یک متن‌هایی می‌نویسند که تبدیل به شعار می‌شود. این برای من خیلی مهم است که نویسنده اثر آیا به متنی که خودش نوشته، اعتقاد دارد یا نه، این که اندیشه و تمایلاتش چیست و آیا شرایط خاص اجتماعی‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند در متن دیده می‌شود یا خیر، چون اگر نباشد، متن تبدیل به شعار می‌شود و ژست زشتی پیدا می‌کند.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: گروهی که درآن کار می‌کنم، خیلی برای من مهم است؛ چون وقتی من گروه خوبی داشته باشم، خیلی تعصب روی کارم دارم و برایم تجربه می‌شود . تئاتری بودن معنای خیلی بزرگی دارد و به کسی انسان تئاتری می‌گویند که اخلاق و روانشناسی و تمام نظریات اجتماعی را بداند، هنر رابشناسد،  به جدیدترین روش‌های روانشناسی آشنا باشد و جامعه رابتواند تحلیل کند و این یکی از فیلترهاست.

ارمغان خاطرنشان کرد: این که من بتوانم با نمایشن تغییری در درون خودم بوجود آورم، بسیار مهم است. در تئاتر اتفاقی به آن کاتارسیس می‌افتد و آن لحظه ای است که به همذات‌پنداری خود مخاطبان با نقش و شخصیتی که کاراکتر بازی می‌کند و نوع درک و شهودی که اتفاق می‌افتد، مربوط می‌شود.

وی گفت: مخاطب باید اذیت شود، مخاطب باید وقتی بیرون می‌رود، پیغامی در سرش باشد و با آدمی که داخل آمده، فرق کند. همانطور که گفتم کار تئاتر سرگرم کردن نیست؛ چون اگر هدف سرگرم کردن باشد، تبدیل به سیرک می‌شود. این‌ها مسائلی بود که من در این کار دیدم و خوشحالم که این کار را بازی کردم.

در ادامه این نشست خبری، بازیگر دیگر نمایش «با مسئولیت محدود»،مسعود میرنیکزاد طی سخنانی افزود: در وهله اول باید بگویم که خوشحال هستم که با این گروه کار می‌کنم؛ بیشتر از این بابت خوشحالم که وارد گروهی شدم که تعامل و همفکری درآن حرف اول را می‌زند؛ یعنی روحیه باز عوامل کار و عزم آن‌ها برای این که بتوانند یک نمایش را به‌صورت منسجم روی صحنه ببرند، واقعا برای من جالب بود و از این که من را پذیرفته‌اند، بسیار خوشحال هستم.

وی اضافه کرد: امیدوارم که باز هم بتوانیم در آینده همکاری‌های بیشتری باهم داشته باشیم؛ چه در این نمایش و چه در نمایش‌های بعدی چون واقعا فکر می‌کنم که تیم به انسجام خوبی رسیده است و نتیجه کار را این شب‌ها به راحتی می‌توان روی صحنه دید.

این بازیگر تئاترعنوان کرد: فضای نمایش در یک بستر عاشقانه پیش می‌رود ولی با زیرلایه‌های عمیق اجتماعی که شاید به ظاهر یک داستان عاشقانه و یک روایت ساده به نظرآید ولی دارای  زیرلایه‌های اجتماعی بسیار عمیق و بامحتوا است. نقش من، نقش کمال است؛ پسری از طبقه بالادست جامعه که شاید زیاد تمایل نداشته که به این شکل به او نگاه شود و به او بگویند از طبقه مرفه هستی و چون دوست داشته با طبقه پایین‌دست خودش در ارتباط باشد، دوستی دارد به نام مرتضی که سعی کرده همیشه با او تعامل برقرار کند؛ ولی طبیعتا انسان‌ها همیشه نقاط ضعف و نقاط قدرتی دارند.

میرنیکزاد اظهار کرد: یکی از نقاط خوب این نمایش این است که ما آدم منفی صرف و آدم مثبت صرف در این نمایش نداریم؛ یعنی انسان‌ها همان انسان‌هایی هستند که  در جامعه می‌بینیم و خاکستری هستند؛ یعنی شما نمی‌توانید در یک نمایش افراد را به بد و خوب بودن متهم کنید واین یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این نمایش است و در حقیقت اینجا هم همین اتفاق می‌افتد؛ یعنی شما با کمالی مواجه می‌شوید که عاشقانه‌ی زیادی دارد و در عین حال در کنارش یک‌سری خباثت‌هایی هم دارد و در بقیه کاراکترها هم همینطور است. همه نقش‌ها هم کار اشتباه و هم کار خوب انجام می‌دهند. تقابل زیاد ازحد شر و خوبی در این نقش بسیار بارز است و چالش جالبی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن