استانیزندگیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ راوی و نویسنده کتاب تحسین شده مقام معظم رهبری تجلیل شدند

کد خبر : 18006

طی مراسمی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی از فرنگیس حیدر پور راوی و مهناز فتاحی نویسنده کتاب «فرنگیس»، کتاب مورد تحسین توسط رهبر معظم انقلاب در مشهد تقدیر شدند.
به گزارش صبح مشهد، همایش معرفی و خوانش کتاب «فرنگیس» با حضور فرنگیس حیدر پور، راوی و مهناز فتاحی، نویسنده، محمد رحیم نورزیان معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی خراسان رضوی؛ جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛فرشته سلجوقی، مدیرکل امور بانوان استانداری؛ سید حمید موسوی، مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائرین استانداری؛ اکبر نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس؛ محمد رضازاده،معاون فرهنگی ستاد امر و به معروف و نهی از منکر استان؛احسان اصولی، مسئول کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد؛ عباس محمدیان، رئیس بسیج رسانه استان؛خانواده شهید جواد محمدی مفرد شهید مدافع حرم و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی در ابتدای این مراسم گفت: کتاب فرنگیس منبعی برای آموزش مهارت‌های زندگی است و درخواست دارم که به‌ویژه توسط بانوان در جامعه ترویج یابد.

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: مقام معظم رهبری در اجتماع مردم کرمانشاه توصیه کرده بودند که داستان زندگی «فرنگیس حیدرپور» این شیرزن کرمانشاهی به رشته تحریر دربیاید که خانم مهناز فتاحی نگارش آن را برعهده گرفت.

وی افزود: مقام معظم رهبری مدت‌ها پیش تقریظی بر این کتاب نوشته بودند اما هفته گذشته ایشان این دو خواهر را به حضور نیز پذیرفته، مورد تفقد قرار دادند و از نقش شیرزنان ایرانی در دفاع مقدس به ویژه از شیززنی که با دست خالی از شهر و کشورش دفاع کرد و نویسنده این اثر، تجلیل کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی درباره اهداف برگزاری این همایش، گفت: اولین هدف ما معرفی یک کتاب مفید و ارزشمند به جامعه و پس از آن بازخوانی یک روایت کمتر دیده و شنیده شده از دفاع مقدس است لذا توصیه و درخواست می‌کنم این کتاب به عنوان منبعی برای آموزش مهارت‌های زندگی‌ به‌ویژه برای بانوان ترویج یابد.

سبزیان ادامه داد: متولیان فرهنگ باید اینگونه کتاب‌ها و شخصیت‌ها را در جامعه بیشتر معرفی کنند چرا که در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است. شعار ما در کتابخانه‌های عمومی استان این است که خراسان‌رضوی، استان کتاب، دانایی و زندگی است و امیدوارم در آینده نزدیک این استان و شهر مشهد از حیث کتابخوانی به جایگاهی که شایسته خود برسد.

در ادامه این مراسم معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز حضور نویسنده و راوی کتاب ارزشمند «فرنگیس» در مشهد مقدس را مغتنم دانست و گفت: از اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به خاطر این تلاش و همت و خلاقیت در دعوت این نویسنده و راوی شجاع و شیرزن ایران اسلامی تقدیر می کنیم و امیدواریم اسوه های ایثار و شهادت که تعداد آنها در استان خراسان رضوی هم کم نیست منشا و الهام بخش تالیف کتاب باشند.

محمد رحیم نوروزیان ادامه داد:در هر جای دنیا بویژه کشورهای غربی که قهرمانان جنگی داشته باشند صدها کتاب و فیلم برای آنها می سازند. داستان بانو فرنگیس داستان بسیار عجیبی است ولی ما از ایام دفاع مقدس به خوبی استفاده نکرده ایم و دفاع مقدس واقعا به منزله آیات قرآن هستند و ما هرچه از آن استفاده کنیم باز هم جا برای استفاده و بهره مندی بیشتر دارد.

که نمونه ای از آن ایثارگر سرفراز استان جانبازدوربینیان است که با وضعیت معلولیت خود پای پیاده و با عصا از قصر شیرین تا مشهد آمد.

وی ادامه داد: مردم در حماسه سازی و ایثارگری مانند معادن هستند و ما باید این هنر را داشته باشیم که آنها را کشف کنیم ودر عرصه دفاع مقدس نیزخانم فرنگیس یک نمونه بودند و مقام معظم رهبری هم که خود تاریخ دان و کتابخوان حرفه ای هستند وقتی کتابی مورد توجه ایشان قرار می گیرد حتما آن کتاب ارزشمند و قابل توجه است.

مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس نیز در این مراسم اظهار داشت: نگارش این کتاب سه سال به طول انجامید؛ می‌شد در یک سال آن را نوشت اما تلاش من این بود که هیچ خاطره‌ای ناگفته نماند؛ بنابراین از خانواده فرنگیس و مردم شهر نیز سئوال کردم تا آنچه حاصل می‌شود روایتی جامع و کامل باشد.

وی افزود: نگاهم از روز اول این بود که کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شود البته این کتاب قابلیت پرداخت به همه اشکال و قالب‌های هنری را دارد که با مجوز انتشارات امکان‌پذیر است.

نویسنده کتاب فرنگیس درباره برنامه‌های پیش‌رو برای معرفی این کتاب، گفت: پس از توجه مقام معظم رهبری اکثر شهرها برای برگزاری مراسم معرفی کتاب اعلام آمادگی کردند اما بعد از مشهد قرار است در کرمانشاه؛ شهر فرنگیس، برنامه‌ای برگزار شود.

فتاحی تصریح کرد: ما رهبری کتابخوان داریم که توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند؛ ایشان بر حرکت کتاب و ثبت خاطرات تاکید می‌کنند. ایشان را ابتدا بهمن سال گذشته ملاقات کردم و درخواست کردم تقریظی بر کتاب بنویسند اما ایشان فرمودند باید کتاب را بخوانند که نه روز بعد،کتاب را مطالعه و تقدیر کردند و سپس تقریظی بر آن نوشتند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر‌اینکه خانم فرنگیس کار با اسلحه را می‌دانست؟ گفت: فرنگیس روحیه محکمی دارد؛ در صحبت‌هایش می‌گفت اگر دوباره با دشمن روبه‌رو شود و تبر نباشد با چاقو دشمن را تکه تکه می‌کند. او برادر شوهری به نام قهرمان داشت که آهنگر بود و حتی ساخت تبر و اسلحه را نیز به فرنگیس یاد داده بود و آن تبر معروف در داستان را نیز قهرمان برای او ساخته بود که در نهایت قهرمان نیز شهید می‌شود‌.

نویسنده کتاب فرنگیس افزود: رحیم برادر فرنگیس است که بدون پرونده جانبازی و بسیجی سال‌ها جنگید؛ همچنین جبار برادر دیگر ایشان که جانباز و استاد دانشگاه بود که حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند اما اجل مهلت نداد و پیش از مصاحبه از دنیا رفتند بنابراین باید قدر گنج‌هایی که در اطرافمان است را بدانیم. گنج‌های بزرگی مثل مدافعان حرم و خانواده‌های آنها برای ما درس‌های بسیاری دارند؛ باید از خواندن و نوشتن نترسیم و خاطرات این بزرگواران ثبت شود چرا که در واقع قلم من و تبر فرنگیس، یک کار انجام دادند.

وی با بیان اینکه تمام لحظات این کتاب درس است، بیان کرد: در قسمتی از کتاب گفته شده است که فرنگیس با کمی آرد و آب روی سنگ، نان می‌پزد و جماعتی را مدیریت می‌کند؛ در واقع این کتاب درسی برای مدیریت بحران است که نشان می‌دهد اگر در کنار هم باشیم می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

نویسنده کتاب فرنگیس خاطرنشان کرد: کتاب فرنگیس سال گذشته نامزد جایزه جلال آل‌احمد و کتاب سال دفاع مقدس شد؛ البته انتظار توجه بیشتر داشتم چرا که موضوع آن عالی است و من زمانی که برای کتاب فرنگیس گذاشتم می‌توانستم ۱۰ کتاب بنویسم اما در پایان و با توجه ویژه مقام معظم رهبری به عنوان رهبری کتابخوان و ریزبین و تفقد ایشان بالاترین اجرو مزدی بود که انتظار داشتم.

در ادامه فرنگیس حیدرپور؛ شیرزن کرمانشاهی و قهرمان کتاب فرنگیس در پاسخ به سئوالی که آیا تمام مردمان روستایش مانند او هستند، اظهار داشت: روستای آوه‌زین ۲۰۰ کیلومتری کرمانشاه است و حدود ۳ ساعت راه است. تمام مردم روستای ما اینچنین بوده و حتی بیشتر از من شجاع هستند. ما روحیه خوبی داریم و این خاصیت زندگی کوهستانی است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تبر معروف داستان اکنون کجاست، تصریح کرد: تبر بر سر سرباز عراقی جا ماند. او دشمن بود باید با دشمن محکم برخورد کرد اکنون نیز اگر خدایی ناخواسته جنگی شود چندبرابر بیش از گذشته مقاومت می‌کنیم.

حیدرپور یادآور شد: رسیدن خدمت مقام معظم رهبری و همچنین سفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) حس خوب و خاصی داشت و از آن بسیار خوشحال هستم.

در ادامه با حضور مسئولان حاضر در جلسه اولین کتاب امضا شده توسط نویسنده کتاب فرنگیس به پدر شهید مدافع حرم، شهید جواد محمدی مفرد اهدا و از بانوان فتاحی و حیدرپور تقدیر شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن