اخبار مهمدانش و فناوری

با صرف ده میلیارد ریال انجام شد: راه اندازی آزمایشگاه تخصصی PCR (بیوتکنولوژی) در آبفای خراسان رضوی

کد خبر : 17873

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی PCR (بیوتکنولوژی) دراین شرکت خبرداد.
به گزارش صبح مشهد، عباس مهری با توجه به اهمیت پایش گسترده، دقیق و در عین حال سریع آّب شرب در شرایط بحرانی اظهار داشت: آزمایشگاه تخصصی PCR با قابلیت اجرای آزمون فوق تخصصی Real time pcr ( پی سی آر کمی ) علاوه بر Traditional pcr ( پی سی آر سنتی یا کیفی ) با صرف هزینه ای بالغ بر ده میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شده است.
مدیر دفتر کنترل کیفیت آب و فاضلاب آبفای خراسان رضوی هم گفت: برخورداری از طیف وسیعی از کیت های استخراج و تشخیص ، تقریبا امکان ردیابی و تعیین گونه و مقدار ( کمی ) انواع آلودگی های باکتریایی و ویروسی منتقله از طریق آب در این آزمایشگاه را فراهم آورده و بدلیل استفاده از سامانه استخراج تمام اتومات DNA و RNA ؛ سرعت عمل و اختصاصی در جداسازی به حداکثر ممکن ارتقاء یافته است.
محمدجواد ادیبی نیا افزود: در این راستا ضمن آموزش نیروی مرتبط ، با اخذ مشاوره از اساتید گروه میکروب شناسی پزشکی و بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ؛ نسبت به تجهیز و سکوبندی آزمایشگاه تخصصی در فضایی جداگانه از آزمایشگاه فعلی منطبق با استاندارد های مربوطه و خرید تجهیزات بسیار حساس و پیشرفته مطابق با آخرین تکنولوژی روز این رشته تخصصی در دنیا اقدام شد.
همچنین رئیس اداره آزمایشگاه های آبفای خراسان رضوی از این آزمایشگاه به عنوان اولین مرکز در بین شرکت های آبفای کشور نام برد که به لحاظ برخورداری از امکانات و تجهیزات ، قابلیت ردیابی “ژنومی میکروارگانیسم ها” را دارد.
هوشیار اکبری با تقدیر از پی گیری پنج ساله مدیران آبفای استان و مساعدت های مسئولان وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور برای راه اندازی آزمایشگاه PCR افزود: به منظور شناسایی نیازهای تجهیزاتی این آزمایشگاه مطالعات جامعی انجام شده است.
وی سرعت ، دقت بالا در برداشت نمونه، تشخیص قطعی و بدون خطا را از ویژگی های تکنیک بکارگرفته شده درآزمایشگاه بیوتکنولوزی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اعلام کرد که در مقایسه با روش سنتی که سه تا چهار روز صرف جداسازی میکروارگانیسم ها می شد این زمان با کمترین خطا و در طیفی گسترده به کمتر از سه ساعت کاهش یافته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن