اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حضور گردشگران خارجی در مشهد موجب رونق اقتصادی شده است

کد خبر : 17778

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون شاهد رونق گردشگری به واسطه حضور گردشگران خارجی در سطح استان و شهر مشهد بوده ایم.

به گزارش صبح مشهد، ابوالفضل مکرمی فر روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری افزود: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۷۳۰ هزار گردشگر خارجی وارد مشهد شده اند در حالی که کل پارسال ورود یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به این کلانشهر ثبت شده بود.
وی ادامه داد: گرچه افزایش نرخ ارز مشکلاتی را در حوزه های مختلف موجب شده اما در حوزه گردشگری با توجه به ارزان بودن سفر برای گردشگران خارجی شاهد رشد حضور این قشر در مشهد هستیم که در این میان عراقیها بیشترین شمار را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: میزان اقامت گردشگران طی امسال تاکنون در واحدهای اقامتی این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد بیشتر شده است.
وی بدون اشاره به آمار و ارقام بیشتر افزود: آمار گردشگران خارجی در خراسان رضوی صرفا آمار ورود این گروه از مبادی رسمی به استان است لذا لحاظ سایر گردشگران خارجی ورودی به خراسان رضوی از سایر استانهای کشور افزایش چشمگیری را نشان می دهد.
مکرمی فر همچنین میزان ارزآوری هر گردشگر سلامت را در مقایسه با سایر حوزه های گردشگری سه برابر اعلام و بیان کرد: ظرفیتهای فراوانی در حوزه گردشگری سلامت در مشهد وجود دارد. طی نیمه نخست امسال سه هزار و ۶۷۲ بیمار غیرایرانی به منظور بهره مندی از خدمات پزشکی و درمانی به مشهد سفر کرده اند.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۰۰ هزار بیمار غیرایرانی به صورت سرپایی از خدمات درمانی در مشهد بهره برده اند. پارسال هم هفت هزار گردشگر بیمار غیرایرانی وارد مشهد شداند که نشانگر ظرفیت بزرگ گردشگری سلامت این کلانشهر در کنار ظرفیت جذب گردشگر زیارت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین به تاثیر نوسان نرخ ارز بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی اشاره و بیان کرد: فعالیت ۳۸۶ دفتر خدمات مسافرتی در استان به واسطه همین نوسانات دچار مشکل شده لذا حمایت از آنها ضروری است.
وی در ادامه به آغاز هفته گردشگری از پنجم مهر ماه و برنامه های آن اشاره و بیان کرد: تقدیر از خادمان و برگزیدگان حوزه گردشگری، نواختن نمادین زنگ گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی با ظرفیتهای گردشگری خراسان، آغاز پروژه احیای برج و باروی توس و مطالعات مرمتی روستای پاژ زادگاه فردوسی از جمله برنامه های این هفته هستند.
مکرمی فر برپایی نمایشگاه جاذبه های گردشگری در محل موزه بزرگ خراسان، کارگاه و دوره های آموزشی در هفته جهانگردی، ارائه تخفیف ویژه ۱۵ تا ۳۰ درصدی در حوزه واحدهای اقامتی، برگزاری تریبون آزاد گردشگری در مشهد و آغاز عملیات اجرایی شش موزه در شهرستانهای خراسان رضوی را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد.
خراسان رضوی نیز با میزبانی سالانه ۲۷ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در زمینه های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی دارای ظرفیتهای اصیل و جاذبه های متعدد و غیرقابل انکار گردشگری است. مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان ۲۵۰ هزار نفر ظرفیت اقامت موقت و دائم دارد.
تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. این تعداد اثر شامل ۹۳۰ بنای تاریخی، ۴۷۱ تپه و محوطه تاریخی، ۵۸ مورد میراث معنوی، ۲۸ مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. خراسان رضوی حدود ۱۰ هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان همچنین با ۹۰ رشته صنایع دستی دارای حدود ۲۰ هزار هنرمند فعال در این حوزه است. ۱۴ موزه و ۲۲ مکان تاریخی و فرهنگی نیز در خراسان رضوی زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن