اسلاید شودانش و فناوری

چکش زرین عدالت به دکتر کاشانی اهدا شد

کد خبر : 9803

دبیر  اتاق فکر موسسه حقوقی دهکده سفید گفت: پایتخت معنوی ایران امروزه پایتخت آزمون وکالت نیز است و علت آن‌هم نتایج افتخارآمیزی است که تمام دانشجویان این رشته رقم می‌زنند.


به گزارش صبح مشهد ؛ همزمان با برگزاری بزرگترین اجتماع افتخار آفرینان عرصه عدالت کانون های وکلای سراسر کشور در مشهد، چکش زرین عدالت به دکتر سید محمود کاشانی فرزند آیت الله کاشانی و از افتخارآفرینان عرصه حقوق و وکالت اهدا شد.

دکتر سیدمحمود کاشانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در جمع وکلا، قضات، کارشناسان و سردفتران دادگستری سراسری کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ میلیون پرونده قضایی وارد دستگاه قضا شده است، گفت: این تعداد پرونده قضایی هزینه سنگینی را به بودجه عمومی کشور تحمیل می‌کند، لذا امروز به قوانین پیشرفته در حوزه حقوقی کشور نیاز داریم که باید در مجلسی با نمایندگان واقعی مردم تصویب شود.
وی با تأکید بر این مطلب که باید حقوقدانان ایرانی بتوانند پرچم حکومت قانونی را در کشور به اهتزاز دربیاورند، خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ما قوانین حقوقی ۷۵ سال قبل اجرا می‌شود که در برخی موارد نیازمند تغییراتی از سوی نهادهای قانونی هستیم و باید وکلا و حقوق‌داران پرچم‌داران عدالت باشند.
وی با اشاره به پیام مرحوم آیت‌الله کاشانی در دی‌ماه سال ۱۳۰۱ گفت: در این پیام آمده بود که قدرت دولت‌ها در احترام به قانون است و همه باید در برابر عظمت آن زانو بزنند لذا قدرت یک دولت در داشتن انرژی هسته‌ای و غیره نیست بلکه دولتی که بتواند به قانون احترام بگذارد دارای قدرت برتر است.
رابطه بین توسعه‌یافتگی و درجه‌فرهنگی جامعه
در ادامه این همایش رئیس شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری با اشاره به تناسب بین توسعه‌یافتگی و درجه فرهنگی یک جامعه گفت: همه کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند که بین توسعه‌یافتگی و درجه‌فرهنگی یک جامعه یک تناسب مستقیم وجود دارد و تجربه بشری و همچنین ‌وضعیت موجود در دنیا نیز همین موضوع را اثبات می‌کنند.
رضا واحدی افزود: پیشرفت و ‌توسعه در حوزه ‌تجربی نیازمند یک بستر صحیح و متعالی فرهنگی است و بشر بر اثر پیشرفت بدون ‌فرهنگ، به جنگ و خونریزی می رسد.
وی افزود: وقتی به تاریخ بعثت پیامبران نگاه می‌کنیم آنها هم خود را مدعی انقلاب فرهنگی دانستند لذا افرادی که در عرصه فرهنگ فعالیت می‌کنند باید توجه‌کنند که وظیفه بسیار مهمی را بر دوش دارند.
واحدی در بخش دیگری از سخنانش  بیان کرد: در میان رشته علوم انسانی، حقوق بیشترین امتیاز را داراست زیرا برای این دنیای پیچیده حقوق عمومی راهگشا است و ما در حوزه قانون خوشبختانه قوی و موثر هستیم.
وی با اشاره به اصل ۱۷۲ قانون اساسی گفت: صراحتاً در این قانون آمده است که قضات مکلفند آیین‌نامه ها و دستورالعمل های خلاف قانون دولت را اجرا نکنند و هر فردی می تواند ابطال این مصوبات را از دیوان عدالت‌اداری درخواست کند. همچنین اصل ۱۷۳ قانون وجود دارد تا به شکایات مردم علیه دولت مردان و حاکمیت رسیدگی شود، حقوقدانان باید از این دو اصل قانون اساسی حراست کرده و راه آن تسلط به علم حقوق است.
واحدی خاطرنشان کرد: وکیل و قاضی مانند سربازی است که گاهی باید سینه خود را در مقابل گلوله سپر کند و باید به این نکته توجه کرد که هدف در این کار نباید پول باشد بلکه مسیر نهایی قضاوت و وکالت احقاق حق مردم است.
تخصص‌گرایی و کار گروهی در حقوق شکل‌نگرفته است
دبیر  اتاق فکر موسسه حقوقی دهکده سفید در جمع افتخارآفرینان عرصه عدالت اظهار داشت: پایتخت معنوی ایران امروزه پایتخت آزمون وکالت نیز است و علت آن‌هم نتایج افتخارآمیزی است که تمام دانشجویان این رشته رقم می‌زنند.
مجید قاضی‌زاده با انتقاد از این‌که در حقوق قاعده تخصص رعایت نمی‌شود، گفت:  مشاهده می‌شود که بیشتر وکلا انواع و اقسام پرونده‌های دعاوی را قبول می‌کنند و این یعنی اینکه هنوز تخصصی‌شدن علم حقوق جدی گرفته‌نشده است.

این استاد حقوق جزا و جرمشناسی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون پرونده حقوقی وارد دستگاه های قضایی شده است، اذعان داشت: جمع کثیری از خانواده های ایرانی دارای پرونده قضایی هستند از این رو نیاز است که ارتباط افراد حقوقی با غیر حقوقی پیوند عمیق تری داشته باشند.
وی با بیان اینکه پیش گیری بهتر از چاره جویی است، گفت: حجم عظیمی از مشکلات حقوقی مردم ناشی از عدم شناخت حق و تکلیف است، و معتقدیم با آسیب شناسی رخدادهای حقوقی و پیش بینی راه کارهایی قبل از ایجاد اختلافات می توان صلح و آرامش را در جامعه نهادینه کرد.
قاضی‌زاده افزود: ساختارسازی حقوق مهمترین رسالت موسسه حقوقی دهکده سفید است لذا اگر بتوانیم ساختارسازی در حوزه حقوق را به اوج برسانیم و این موضوع را به حوزه‌های دیگر وارد کنیم، بخش های مختلف اجتماع به یک نظامی مندی مناسبی خواهند رسید و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.
یادآور می شود؛ در بزرگ‌ترین اجتماع حقوقی کشور ضمن تقدیر از ۱۰۰ افتخارآفرین عرصه عدالت کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور، از خانواده شهیدان مدافع حرم «بختی» و «اسدی» تجلیل بعمل آمد و از تمبر اختصاصی موسسه حقوقی دهکده سفید و نرم افزار واژه پرداز سفید نیز رونمایی شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن