اسلاید شوپایتخت فرهنگ اسلامی

شهردار منطقه ثامن خبر داد؛

بهره برداری از ۲ ره باغ در مجاورت حرم مطهر رضوی تا پایان سال جاری

کد خبر : 43841

کمبود سرانه فضای سبز در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی یکی از اساسی ترین مشکلاتی بود که در کنار برخی معضلات دیگر از جمله عدم دسترس پذیری معابر و عدم تناسب آنها به فراخور رشد جمعیت زائر و مجاور در مشهد مقدس، در زمان خود مدیران شهری را در پی چاره اندیشی در این زمینه وا داشت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، بعد از بررسی این معضلات و پیرو مذاکرات صورت گرفته با متخصصین و نظرسنجی از شهروندان در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام مهربانی ها، احداث فضاهای سبز جدید و ایجاد بوستان های محلی یکی از اولویت های شهرداری شد.

طراحی فضاهای سبز تجهیز شده و پیاده محور با نام «ره باغ» یکی از موضوعاتی بود که علاوه بر جبران کمبود فضای سبز ، فراهم کردن مسیرهای جدیدی برای تشرف زائران به حرم مطهررضوی و علاوه بر آن نیز پدیدار شدن سیمای جدیدی از گنبد و بارگاه حرم مطهررضوی در نظر زائران و شهروندان را در بر داشت و به این ترتیب امروز شاهد شکل گیری و احداث ۷ره باغ در اطراف حرم مطهر رضوی هستیم.

سیدفرهاد حجازی شهردار منطقه ثامن در این خصوص، گفت: طبق دستور شهردار محترم مشهد تسریع در انجام پروژه های این منطقه در دستور کار ما قرار گرفته است تا بتوانیم خادمان خوبی برای زائرین و مجاورین امام رضا(ع) باشیم و بحث بهره مندی آنها از مزایای و رفاه حاصل از اجرای فضاهای عمومی طرح نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: افزایش سرانه فضای سبز، خروج زائرین در شرایط اضطراری(پدافند غیرعامل)، ایجاد فضایی جهت مکث و استراحت، برگزاری مراسم های مختلف و تجمع هیات های مذهبی در ایام و مناسبت های خاص سال، از جمله اهداف احداث ره باغ ها هستند.

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: اولین ره باغ با نام «طوبی» درسال ۱۳۹۷ به مساحت ۶۳۰۰ مترمربع در موازات خیابان آیت الله شیرازی، شیرازی ۳ احداث شد و شارستان آیت ا… حسن زاده عاملی (ته پل محله) را به پارکینگ رضوان حرم مطهر و بست بالا خیابان(شیخ طوسی) متصل کرد، ره باغ پردیس حضرتی نیز با مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و ۵ ره باغ دیگر نیز در دست اجرا قرار گرفت.

حجازی تصریح کرد: ره باغ بهشت در خیابان شوشتری ۷ با مساحت ۱۵ هزار مترمربع تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ره باغ سلام نیز در خیابان شوشتری ۹ با مساحت ۱۱ هزار مترمربع، در حال حاضر بر اساس تغییرات لحاظ شده بر اساس طرح جدید و تملکات صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: ره باغ حضرت زهرا(س) هم که میدان امر به معروف و نهی از منکر، در تقاطع بولوار امیرالمومنین (ع) و بولوار شهید شوشتری(شارستان قطاع۳)، را به صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر رضوی متصل خواهد کرد، درحال احداث است و تاکنون بیش از ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل و کاشت فضای سبز آن هم به نیمه رسیده است که تا ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی درخصوص ره باغ رضوان نیز با بیان اینکه در فاز اول اجرای این پروژه معبر کنارگذر آن در کوچه صاحبکار(حدفاصل شارستان تا کوچه شهید آستانه پرست) به زودی بازگشایی و در اختیار شهروندان و زائرین قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این ره باغ نیز با بیش از ۱۱ هزار مترمربع مساحت، تاکنون در عملیات عمرانی بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا انتهای سال به بهره برداری برسد.

حجازی با بیان اینکه در احداث ره باغ ها حفظ مساجدی که در مسیر احداث قرار گرفته بودند؛ در اولویت قرار گرفت، اظهار کرد: مسجد صاحبکار در ضلع شرقی محدوده پروژه ره باغ رضوان (که در حدفاصل بولوار رضوان و شارستان ته پل محله تا حرم مطهر رضوی در حال اجرا است) قرار گرفته است، در محل قبلی خود تثبیت شده و عملیات مرمت آن بنا به درخواست واقف و متولی مسجد با هزینه خیرین آغاز شد.

شهردار منطقه ثامن تصریح کرد: مسجد امام حسن عسکری(ع) با ۸۵مترمربع مساحت نیز با شرایطی مشابه در مسیر ره باغ بهشت قرار دارد، که پس از بررسی‌های کارشناسی و توافق با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به این نتیجه رسیدیم که می‌توان آن را در همان موقعیت فعلی تثبیت کرد و مسیر سبز ره‌باغ را گرد آن اجرا کرد، و در نتیجه این مسجد هم حفظ و با صرف اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان مرمت و احیا شد و اکنون در مراحل پایانی عملیات احیا قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد مروی‌ها یکی از مساجدی است که در محل تلاقی و اتصال دو بولوار جدید رضوان و شارستان ته پل محله در قطاع دو قرار گرفت و علی‌رغم اینکه بنای آن فاقد ارزش تاریخی است، اما بنا به وجود ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی، در مکان قبلی خود تثبیت شد و ما حتی در این قسمت با صرف هزینه‌هایی مسیر اجرای بولوار و ره باغ شارستان را تغییر دادیم تا این مسجد حفظ شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن