زندگیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

توضیحات معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در رابطه با اراضی شهرک قدس مشهد

کد خبر : 17526

معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی از آمادگی خود برای همکاری با شهرداری منطقه ۳ مشهد جهت رفع مشکلات اهالی ساکن در شهرک قدس و مجاور اراضی کلاته بوغا خبر داد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، چندی پیش در فضای مجازی کلیپی در خصوص وضعیت اراضی بایر شهرک قدس(بهمن ۴/۱۳) منتشر شد که در آن جمعی از همشهریان درباره کاربری و مشکلات موجود این اراضی نکاتی را مطرح کردند.
معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در پاسخ به موارد طرح شده در این گزارش جوابیه‌ای به شرح زیر منتشر کرده است؛
اراضی فوق الذکر قسمتی از پلاک ۸۱ اصلی بخش ۹ مشهد موسوم به اراضی «کلاته بوغا» است که شش دانگ پلاک مذکور متعلق به آستان قدس رضوی بوده و زمین مزبور مورد گزارش در سهم زارعین اصلاحات ارضی قرار دارد که برابر قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب ۱۳۶۳ اسناد زارعین ابطال گردیده است.
در سال ۱۳۹۶ چگونگی مالکیت و کاربری قانونی محدوده مورد نظر در این معاونت بررسی می‌شود که بر اساس آن مورد گزارش جزو اراضی کلاته بوغا بوده و در طرح تفصیلی مهرآزان خارج از محدوه خدمات شهری و به عنوان زراعی مشخص شده است، لذا از آنجایی که اراضی یاد شده، بایر و در مجاورت مجتمع تجاری حضرت ولیعصر(عج) – میدان بار- واقع شده و ارزشمند است و نیز اینکه، برابر اطلاعات واصله، اراضی مذکور در گذشته توسط زارعین اصلاحات ارضی، قطعه بندی و واگذار شده و احتمال تصرف و تغییر کاربری در آن متصور است، با عنایت به قرار داشتن اراضی مزبور در سهم زارعین اصلاحات ارضی و اینکه تا تعیین تکلیف حقوق زارعانه افراد، امکان محصور سازی و دیوار گذاری کامل آن وجود نداشته، لذا در راستای وظایف ذاتی و به منظور پیشگیری و آگاهی بخشی عمومی، در مورخه ۲۸/۱۰/۱۳۹۶پس از تسطیح و پاکسازی محل، تعداد ۱۲ عدد پانل بتنی با درج عبارت «این اراضی موقوفه حضرت رضا(علیه السلام) و متعلق به آستان قدس رضوی می باشد.» در محل نصب گردیده است.
شایان ذکر است، در کلیپ پخش شده تقاضا شده آستان قدس رضوی نسبت به ایجاد فضای سبز، مسجد و رفع وضعیت خاکی محل اقدام نماید. بدیهی است ایجاد فضای سبز در راستای وظایف ذاتی متولیان شهری (شهرداری) است که همواره آستان قدس رضوی اعلام آمادگی داشته تا آن بخش از اراضی موقوفه را که به استناد طرح تفصیلی شهری در کاربری فضای سبز تعریف شده است با تعیین تکلیف حقوق موقوفه در اختیار شهرداری قرار دهد، لکن همان‌طورکه عنوان شد زمین مذکور، حسب طرح مشاور مهرآزان خارج از محدوده خدماتی شهری و به عنوان زارعی است و زارعین هم به دلیل عدم وجود منابع آبی در محل کشت و زارعت نمی نمایند. لذا درصورت ابلاغ طرح مصوّب از سوی مراجع ذیربط و ورود اراضی مورد نظر به محدوده خدمات شهری و تعیین تکلیف کاربری های انتفاعی و خدماتی، تامین خواسته اهالی میسر خواهد بود که در این راستا تاکنون جلسات متعددی با شهرداری منطقه سه برگزار شده و موضوع کماکان در حال پیگیری است.
در پایان باید اشاره کرد هرچند مسئولیت ایجاد فضای سبز شهری، جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی و… با متولیّان خدمات شهری است، لکن همواره حوزه حفاظت املاک و اراضی در این خصوص دستگاه های متولی را همراهی می نماید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن