مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

طی نشستی در موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی؛ آثار هنری استاد محمود فرشچیان مورد بررسی قرار گرفت

کد خبر : 17013

آثار هنری استاد محمود فرشچیان در نشستی در موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی تحلیل و سیر طی شدۀ آن مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، طی جلسه‌ای کارگاهی در محل موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، کارشناس معماری و هنرهای تجسمی این مرکز به بررسی و تحلیل آثار هنری استاد محمود فرشچیان پرداخت. حمید جاجرمی در این نشست با بیان زندگینامۀ این نقاش بزرگ ایرانی، قدرت دست فرشچیان را در سن ۸۹ سالگی حیرت‌انگیر خواند و گفت: این توانایی در این سن به تمرین مستمر و انگیزه و اعتماد قلبی ایشان برمی‌گردد.
وی دلایل ممتاز بودن آثار فرشچیان را برشمرد و اظهار داشت: تأثیر سبک قلم‌گیری از اساتیدی چون رضا عباسی و حسین بهزاد، آشنایی کامل با نقاشی ایرانی از دورۀ تیموری تا معاصر، آشنایی کامل با اسلوب نقاشی غرب و شرق، آشنایی کامل با آناتومی انسان، حیوانات و گیاهان، بهره‌گیری از استعاره در آثار، به‌کارگیری احساس تغزلی و شاعرانه در آثار، طراحی بسیار قوی و شناخت و به‌کارگیری هوشمندانۀ رنگ، از دلایل برتری کار این استاد بزرگ نقاشی است.
جاجرمی در ادامه با نمایش تابلوهای نقاشی استاد فرشچیان به سیری که این آثار طی کرده‌اند پرداخت و با بیان اینکه تابلوی عصر عاشورا از نظر کمپوزیسیون، رنگ و موضوع، بی‌نظیرترین اثر فرشچیان است، تصریح کرد: در این اثر قلم‌گیری فوق‌العاده قوی است و به مروز زمان در آثار جدیدتر برخی فنون از جمله نقطه‌پردازی کمرنگ و حذف شده است که از دلایل آن علاوه بر کهولت سن استاد، استفاده از تکنیک‌های جدید مانند رنگ‌های اکریلیک است. وی افزود: در آثار جدید، قلم‌زنی دیده نمی‌شود؛ اما رنگ‌ها به صورت زنده خود را نشان می‌دهند.
گفتنی است استاد محمود فرشچیان مجموعه‌ای از آثار هنری خود را در زمان‌های گوناگون، به موزۀ آستان‌قدس‌رضوی اهدا کرده است که این آثار در تالاری اختصاصی در موزۀ آستان‌قدس رضوی واثع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن