مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

نگهداری نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع زیارت‌نامه‌های حضرت رضا علیه‌السلام در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

کد خبر : 16971

مجموعه ارزشمندی از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع زیارت‌نامه‌های حضرت رضا علیه‌السلام در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی به قلم خوشنویسانی ممتاز کتابت شده است
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان اعلام کرد: مجموعه ارزشمندی از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع زیارت‌نامه‌های حضرت رضا علیه‌السلام شامل زیارت خاصه، زیارت جوادیه و هفت حدیث، زیارت امام رضا به انضمام زیارت وارث و زیارت جامعه کبیره، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برخی به قلم خوشنویسانی ممتاز کتابت شده است و در ایام ولادت حضرت رضا(ع) مورد استقبال ویژه علاقمندان واقع شده است.
حجه‌الاسلام محمد حسن نوری‌نیا ابتدا به نسخه ارزشمندی از کتاب ادعیه جهادیه و هفت حدیث اشاره کرد و گفت: این نسخه به زبان فارسی است و توسط معصوم حسینی گردآوری و در سال ۱۲۸۷ ه.ق به خط نسخ ۸-۱۲ سطری کتابت شده است. از ویژگی‌های ممتاز این نسخه، تزیینات هنری آن است؛ عناوین میان کتیبه نقره‌افشان به خط ثلث با سیلو و لاجورد، جدول‌بندی اوراق به نقره و تحریر، مشکی و لاجورد و سرخی و کمندکشی به سرخی، برگ آغاز سرلوح زمینه اکلیل منقش و جلد آن، تیماج خرمایی است.
وی به نسخه‌ای از زیارت‌نامه به زبان عربی و ترجمه فارسی اشاره کرد که به قلم محمدعلی بن اسماعیل خوشنویس مؤذن کتابت شده و اظهار داشت: این نسخه کامل زیارت‌نامه در روز ۱۹ ربیع‌الأول سال ۱۲۹۴ ه.ق به خط نسخ ۷ سطری بر ۲۶ ورق کتابت شده است.
نوری‌نیا به نسخه خطی دیگری به کتابت قرن ۱۴ اشاره کرد و گفت: این نسخه به قلم عبدالباقی بن محمدرضا اقدایی اصفهانی به خط نسخ و نستعلیق ۱۰ سطری بر ۸ ورق در گنجینه مخطوطات موجود است.
رئیس اداره مخطوطات با بیان اینکه نسخه‌های متعددی از زیارت امام رضا(ع)، زیارت‌نامه دوره حرم حضرت رضا(ع)، زیارت هفت حدیث و زیارت جوادیه در کتابخانه مرکزی موجود است، به نسخه‌هایی در قطع طوماری اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از زیارت جوادیه به زبان عربی در قرن سیزدهم به خط نسخ کتابت شده و نسخه‌ای از حرز جوادیه به خط نسخ در قرن چهاردهم کتابت شده است.
نوری‌نیا در پایان با بیان اینکه آثار هنری بی‌بدیلی نیز به دست عاشقان و ارادتمندان این امام رئوف خلق شده و در حال حاضر در این گنجینه نگهداری می‌شود، یادآور شد: از دیگر آثار زیارت‌نامۀ حضرت رضا علیه السلام در گنجینه مخطوطات آستان قدس، تابلوی هنری زیارت جوادیه است در زمینه کاغذ ابر و باد با استفاده از مرکب مشکی که به دست فضل‌الله فاضل نیشابوری؛ از هنرمندان معاصر کتابخانه خلق شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن