اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

آیت‌الله علم الهدی: امام صادق(ع) در تمامی عرصه‌ها الگویی قطعی برای شیعیان هستند

کد خبر : 16883

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مبارزه امام صادق(ع) ماهیت سیاسی داشت، گفت: امام صادق(ع) در تمامی عرصه‌ها الگویی قطعی برای شیعیان هستند.

به گزارش صبح مشهد، آیت الله علم الهدی در ویژه برنامه روز شهادت امام جعفر صادق(ع) که دوشنبه ۱۸ تیرماه قبل از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با حضور زائران عزادار در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به شخصیت والای امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: این امام همام از شخصیت سیاسی و علمی بالایی برخوردار بود، اگر بخواهیم ابعاد گوناگون و متنوع شخصیت ایشان را بررسی و تحلیل کنیم، از عهده ادای مطلب برنخواهیم آمد.
وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه در تمامی عرصه‌ها الگویی قطعی برای ما هستند، ابراز کرد: ما باید با الگوگیری از شخصیت آرمانی این امام بزرگوار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و … بهترین استفاده‌ها را ببریم.
آیت الله علم الهدی به فعالیت‌ها و سیره سیاسی این امام همام اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) انقلاب سیاسی را به عنوان یک اصل در سیره خود قرار دادند. ایشان بهای زیادی برای اصحاب و یارانشان قائل بودند.
وی ابراز کرد: امام صادق(ع) خطاب به هشام؛ یکی از یاران خود ‌فرمودند: «مبادا در انجام کارها، لغزش داشته باشی، کارت را با اقتدار تمام پیش ببر و ما نیز حمایتت می‌کنیم».
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از حرکت‌های سیاسی امام مبارزه با ظلم و براندازی حاکمیت ظالمانه و غاصبانه عباسیان بود، اما پذیرش این حرکت در جامعه آن روز ممکن نبود. مردم به امام صادق(ع) گرایش داشتند، اما مبنای فکری سیاسی آن‌ها چیز دیگری بود.
وی بیان کرد: مردم آن دوران خلافت و امامت را از یکدیگر جدا می‌دانستند. آن‌ها معتقد بودند زمامداری حکومت با دین و شریعت ارتباطی ندارد. در آن دوران مسئله جدایی دین از سیاست به صورت یک فرهنگ درآمده بود.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه امت اسلام به وسیله پیامبر(ص) ایجاد و مدیریت شد، ابراز کرد: اگر حاکمیت در دست دین باشد، جامعه اداره شده و عدل الهی بر آن حاکم می‌شود.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه سیاست دینی با دین سیاسی متفاوت است، اظهار کرد: مردم دوران امام صادق(ع) این دو چیز را با یکدیگر اشتباه گرفته بودند. سیاست دینی به این معنی است که حلال و حرام الهی و ارزش‌های دینی در عرصه سیاست حاکم شود و امام صادق(ع) دنباله روی سیاست دینی بودند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن