اخبار مهماقتصادی

مدیرعامل آبفار خراسان‌رضوی خبر داد؛ ۴۸۵ روستا “آب تانکر” می‌نوشند/ بدهی مشترکین روستایی ۱۱ میلیارد تومان است

کد خبر : 16726

مدیرعامل آبفار خراسان‌رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸۵ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: در طول یک دوره ۶ ساله تقریبا ۱۰ درصد از منابع آبی استان کیفیت خود را از دست داده و به علت شوری نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

به گزارش صبح مشهد، محمد دانشگر ظهر امروز در نشست‌خبری که در اتاق جلسات شرکت آب و فاصلاب روستایی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هر متر مکعب آب برای روستائیان در خراسان‌رضوی ۱۶۰۰ تومان هزینه دارد و در حالی است که برای آنها ۳۶۶ تومان پرداخت می‌شود و طبیعی است که با این روند چیزی به نام مدیریت مصرف معنا پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: در حوزه آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی ۲۴۷۹ روستا در قالب ۵۸۷ هزار مشترک تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند و ۹۲ درصد جمعیت روستایی استان از خدمات این شرکت بهره‌مند هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی ادامه داد: نزدیک به ۲۲ هزار کیلومتر طول شبکه‌های آب‌رسانی این شرکت بوده و مجموعا ۱۳۰۲ منبع آبی با حجم ۳۱۱ هزار مترمکعب آب شرب روستائیان در خراسان‌رضوی را تأمین می‌کنند.

دانشگر مصرف بالای تعداد قلیلی از مشترکان آب و فاضلاب روستایی را یکی از مشکلات اصلی برای خدمات‌رسانی دانست و تأکید کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت کرده و ۴۰ درصد آب تولیدی را مصرف می‌کنند و ۳۰ درصد باقی مشترکان ۶۰ درصد از آب تولیدی را به مصرف می‌رسانند.

وی ادامه داد: متوسط بارش تاکنون در استان خراسان‌رضوی ۱۳۴ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به دوره آماری بلند‌مدت ۳۵ درصد کاهش داشته و به‌همین علت میزان روان‌آب‌ها در خراسان‌رضوی کم شده و برخی از روستاها که آب آنها از منابع سطحی تأمین می‌شد با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌رضوی با اشاره به شور‌شدن برخی از منابع آبی در استان، خاطرنشان کرد: در طول یک دوره ۶ ساله تقریبا ۱۰ درصد از منابع آبی استان کیفیت خود را از دست داده و به علت شوری نمی‌توان از آنها استفاده کرد و البته با توجه به همین روند ۳۶ دستگاه آب شیرین‌کن درخراسان رضوی نصب شده که نصب ۲۰ دستگاه دیگر نیز در برنامه قرار دارد.

دانشگر افزود: هم اکنون ۲۰۷ روستا در خراسان رضوی در وضعیت بحران آب قرار گرفته و ۴۸۵ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های مورد نیاز برای تکمیل خدمات‌رسانی به روستاها در خراسان رضوی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، تصریح کرد: در ۳ سال گذشته از محل اعتبارات استانی و ملی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه اجرا شده که با استفاده از آن برای اصلاح، توسعه، نوسازی و ذخیره‌سازی مخازن  ۴۰۹ روستا با ۳۶۰ هزار نفر جمعیت اقدام شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین امید می‌رود با اعتبارات ابلاغ شده در طول امسال مشکلات آب  ۱۱۱ روستا با جمعیت ۷۵ هزار نفر رفع شود و همچنین در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان خراسان‌رضوی مصوب شد با کمک دولت تمام روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند از نعمت آب بهداشتی دائمی بهره‌مند شوند.

دانشگر ادامه داد: برای بهبود خدمات رسانی ۵۱ پروژه اولویت‌دار برای آبرسانی روستایی در خراسان رضوب تعریف شده و موافقت نامه آنها هم با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که از این میزان ۱۳ عدد تاکنون اجرایی شده و ۳۸ مجتمع نیز پیشرفت فیزیکی متوسط ۸۶ درصد دارند که برآورد می‌شود برای اتمام آنها ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب در شبکه خراسان رضوی حدود ۳۰ درصد بوده است، تأکید کرد: این میزان هم اکنون  سه درصد کاهش داشته و به میزان حدود ۲۶٫۸ درصد رسیده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۰۷ روستای دارای تنش آبی در استان خراسان رضوی تصریح کرد: صالح آباد، بردسکن، قوچان و شهرستان مشهد اکثر شهرستان‌هایی هستند که این روستاها در آنها قرار گرفته‌اند.

دانشگر با اشاره به برخی از مشکلات مالی که برای شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون این شرکت ۱۱ میلیارد تومان از مشترکان خود مطالبه دارد که در واقع افراد آب بهای خود را پرداخت نکرده‌اند و از طرفی هم ۱۵ میلیارد تومان به پیمانکاران بهره‌برداری خود بدهی دارد و امید می‌رود با اعتبارات امسال بتوانیم این میزان را کاهش دهیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن