اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد تاکید کرد: لزوم بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام و منطقه

کد خبر : 16201

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد برگزاری پیش همایش‌های علمی را جریان گفتمان‌سازی برای معرفی جایزه جهانی گوهرشاد دانست.
به گزارش صبح مشهد، علی سروری مجد در نشست خبری همایش علمی «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» که با حضور اصحاب رسانه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، روند اجرایی پیش همایش علمی را تشریح کرد.
وی اظهار کرد: جایزه جهانی گوهرشاد در راستای اجرای بند ۴ حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ منظور جریان‌سازی فرهنگی مبتنی بر نیکوکاری برگزار می‌شود که طی آن به ۸ بانوی نیکوکار که اقدامات چشمگیری داشته‌اند، این جایزه جهانی اهدا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برای نیکوکاران شرکت کننده در این جشنواره هشت محور تعریف شده است، بیان کرد: ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، عرصه علمی، آموزشی و پژوهشی، تلاش در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، وقف، امور عمرانی، پزشکی و مدیریت و کارآفرینی هشت محور در عرصه نیکوکاری است.
سروری مجد ضمن تبیین توقعات دبیرخانه این همایش از برگزیدگان گفت: ما از این افراد توقع داریم که در حیطه جانشین پروری فعالانه عمل کنند تا شعاع دایره نیکوکاری را در میان همه زنان نیکوکار در عرصه بین الملل توسعه دهند.
وی تصریح کرد: این افراد می توانند با معرفی گزینه های برتر برای دریافت جایزه در دوره‌های بعد، در راستای گسترش فرهنگ نیکوکاری در سطح بانوان خصوصا جوانان و نوجوانان تلاش کنند و تجربیات نیکوکارانه خود را به سایر بانوان نیکوکار خصوصا شبکه نیکوکاران جایزه جهانی گوهرشاد انتقال دهند.
دبیر جایزه جهانی گوهرشاد ادامه داد: این همایش بنا دارد تا بگوید یک بانوی فرهیخته می‌تواند ضمن انجام وظایف خود در خانواده، نقش اجتماعی بسیار فعال و پررنگی در اجتماع ایفا کند.

روند تعیین برگزیدگان جایزه جهانی گوهرشاد
سروری درباره روند تعیین برگزیدگان منتخب جایزه جهانی گوهرشاد گفت: روند گزینش با بررسی و ارزیابی ۱۷ داور داخلی و خارجی در کمیته انتخاب انجام می‌گیرد که این داوران متشکل از چهار صاحب‌نظر در رشته‌های تخصصی، نمایندگان کمیته‌های تخصصی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
علی سروری مجد همراه داشتن دو بال فرهیختگی و نیکوکاری در کنار هم را ملاک انتخاب افراد برگزیده عنوان کرد.
وی درباره برگزاری سومین دوره این همایش بین المللی گفت: منتخبان این جایزه از طریق ثبت نام داوطلبین و معرفی سازمان‌های بین المللی، نهادها و موسسات فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی شناسایی می شوند و فراخوان معرفی بانوان خیر و نیکوکار در سایت‌های مختلف به زبان فارسی، انگلیسی، آذری، اردو، روسی و عربی و دیگر رسانه‌ها منتشر شده است.

مرکز اسناد آستان قدس رضوی بازوی علمی همایش
دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در بخش دیگری از سخنان خود مرکز اسناد آستان قدس رضوی را به دلیل دارا بودن اطلاعات علمی و تاریخی با موضوع بانو گوهرشاد بازوی علمی همایش «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» دانست.
علی سروری مجد گفت: این مدیریت تا کنون درباره موضوع بانو گوهرشاد و اقدامات وی و موقوفات مربوطه آثار متعددی را رونمایی کرده و برخی آثار را در دست تالیف دارد.

پیش همایش‌های علمی
وی ضمن اشاره به مدفن بانو گوهرشاد در هرات و موقوفه های وی در دو شهر هرات و مشهد از قبیل مسجد، کتابخانه و دارالشفاء گفت: موقوفه‌های بانو گوهرشاد در شهر هرات و مشهد و قرابت فرهنگی و جغرافیایی این دو منطقه زمینه ایجاد نشست های علمی با موضوع شناخت ابعاد مختلف اقدامات این بانو را فراهم آورده است.
سروری مجد درباره تاثیر جایگاه همایش علمی «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» در گفتمان‌سازی اندیشمندان منطقه هرات و ایران گفت: در این همایش که با حضور اندیشمندان افغانستانی مقیم ایران و اندیشمندان ایرانی برگزار می‌شود، موضوعاتی چون بازخوانی زندگانی و فعالیت‌های بانو گوهرشاد، بازشناسی تأثیرات فرهنگی و تمدنی اقدامات بانو گوهرشاد در تاریخ اسلام و منطقه، بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام و منطقه، نقد رویکرد غرب نسبت به زنان، جایگاه زن در اسلام، تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان و خانواده با تاکید بر جایگاه مادری و جریان سازی رسانه ای در زمینه جایگاه زن در اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن