اخبار مهماقتصادی

در سال حمایت از کالای ایرانی، یک کارشناس تولید و صادرات فرش دستباف تاکید کرد: لزوم حمایت دولت برای رونق صادرات فرش/ خرید فرش دستباف هزینه نیست، سرمایه گذاری است!

کد خبر : 15676

امروزه صنعت فرش دستباف کشور شبیه به پیکر بی جانی شده که برای رفع این مشکل، لزوم حمایت های واقعی دولت ضروری و مهم قلمداد می شود.
یک فعال و کارآفرین حوزه تولید و صادرات فرش دستباف از ضرورت تغییر شیوه بافندگی فرش از طرح های سنتی به شیوه های نوین و به روز در جهت ذائقه و رفع نیاز بازار خبر داد. به گزارش صبح مشهد، ” محمود قنادزاده ” در حاشیه آیین اختتامیه نمایشگاه و جشنواره میراث ایرانیان در شاندیز و در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که، امروزه  فرش دست بافت ایران به چهار قاره جهان، اروپا و آمریکا و به تازگی امریکای جنوبی صادر می شود، افزود: فرش دستباف تنها صنعتی است که نمی توان برای آن آمار داد و امروز یک بافنده می بافد و فردا نمی بافد و البته آمار در حال حاضر راضی کننده نیست!
وی ادامه داد : متاسفانه صنعت فرش که دومین محصول صادراتی غیر نفتی کشور به شمار می رود، اکنون شرایط خوبی نداشته و هر از چند گاهی نیز تیر خلاص می خورد!
قناد زاده تاکید کرد، بهترین راه برای برون رفت ازین وضعیت، سهولت صدور ویزای کشورمان برای تجار خارجی خریدار فرش و حمایت های واقعی از تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان فرش است.
وی خاطر نشان ساخت : حمایت های دولت در رونق صادرات فرش نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال دولت ترکیه در نمایشگاه های بین المللی دیگر کشورها غرفه رایگان در اختیار تولیدکنندگان خود قرار می دهد و حتی تبلیغات رایگان می کند تا فروش محصولات تولیدکنندگان ترک را افزایش دهد.

این کارشناس حوزه فرش دستباف ادامه داد : تعداد زیادی از بافندگان تنها طرح های سنتی را برای بافتن برمی گزینند و تعداد اندکی به نیاز بازار توجه می کنند.
قناد زاده افزود : در حوزه فرش دستباف در عرصه بین المللی اتفاقات زیادی رخ داده، به ویژه اندازه های مورد علاقه خریداران کوچک شده و به لحاظ شکل هندسی خریداران به مربع بیش از مستطیل رغبت دارند.

وی گفت: متاسفانه فارغ التحصیلان رشته فرش دستباف چندان با مختصات و نیازهای روز بازار فرش آشنایی ندارند و حتی اصطلاحات تخصصی این کارشناسان برای تجار و بافندگان نامانوس و ناآشنا است که منجر به ایجاد مشکلاتی در چرخه کار می شود.

کارآفرین برتر کشور خاطر نشان ساخت : برگزاری نمایشگاه های فرش نتایج خود را در درازمدت آشکار می کند و بهتر است در این  مدل نمایشگاه ها برای آشنایی مردم ایران با فرش دستباف و خواص آن اقدامات موثری صورت گیرد زیرا متاسفانه مردم ایران با فرش دستباف بسیار کمتر از مردم اروپا و آمریکا آشنایی دارند!
ایرانی ها باید بدانند که خرید فرش دستباف هزینه کرد نیست، بلکه سرمایه گذاری است و حتی به بهداشت جسمی و روانی خانواده کمک می کند.

محمود قناد زاده در پایان از برگزاری نخستین نمایشگاه فرش در شاندیز ابراز مسرت و از شهردار و شورای شهر شاندیز برای در اختیار قرار دادن فضا و امکانات رایگان تشکر کرد. وی همچنین از مدیر کانون آگهی و تبلیغات افشین که در برگزاری نمایشگاه و جشنواره میراث ایرانیان شاندیز نقش بسزایی داشت، قدردانی ویژه نمود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن