اجتماعیزندگی

پیشینه کهن روستای فرخد با قدمتی سیصدساله در خراسان رضوی می درخشد

کد خبر : 15661

نویسنده : شبنم مقدم
روستای فرخد(قمصر خراسان) واقع در کیلومتر ۹جاده کلات در پی حفاری انجام شده جهت احداث فضای سبز در مرکز روستا تعدادی سنگ قبر در عمق حدود دو متری به دست آمد که طبق تاریخ نگاره های حک شده روی سنگ قبر ها که دو عدد ان کاملا واضح می باشد، تاریخ این سنگها به سیصد سال پیش میرسد .
قابل ذکر است که تا بحال در نقاط مختلف این روستا در پی حفاریهای مختلف جهت کاشت درخت یا بنای ساختمان یا کشت محصولات اهالی شاهد باز شدن قبر بوده اند که به دلیل عدم اگاهی انها را تخریب کرده اند.
به گزارش صبح مشهد، روستای فرخد (قمصر خراسان)باحدود هزارو ۶۰۰خانوار جمعیت واقع در کیلومتر ۹جاده کلات از جمله روستاهایی است که سیر مهاجرت در آن وجود داشته به طوری که روستاهایی نظیر کارده/درنگ اباد/کلاکوب/گیزی/درابد/برقی و…شاهد سکونت فرخدیها در خودشان می باشند.
فرخد با دو روستای فاز و فارمد تشکیل مثلثی تاریخی راداده اند وجود قنات کهنسال روح اباد و البته حق ابه جاری شده از کوه به فرخد به عنوان اخرین حق آبه بر (اگر فرخد قدمتی پایین تر از روستاهی بالا دست داشت هیچگاه چنین حق ابه ای را با توجه به اب و هوای خشک منطقه نمی توانست داشته باشد و این خود بزرگترین سند مبنی بر تاریخ قدیمی تر این روستا نسبت به همسایگان بالا دست خود است) والبته قلعه قدیمی فرخد که متاسفانه امروزه به جز دیواری آن هم تقریبا مخروبه چیزی از آن به جا نمانده نمادهای کهن این روستا می باشد.
از دیر باز سه کلمه فرخی وپاز و پرمی(که لفظ محلی فرخد /پاز و فارمد می باشد)در بین این روستها متداول بوده و هست در سالیان دور دو روستا در منطقه فرخد وجود داشته بنامهای روح اباد و فرخد بالا. به دنبال هجوم اقوام بیگانه قلعه ای به نام قلعه بالا در منطقه بین فرخد و روح اباد به وجود آمد که به مرور ساکنین فرخد و روح اباد بدانجا نقل مکان کردن تا حدود چهل سال پیش هنوز اثار خندق و درب ورودی ان مشخص بود ، و لی متاسفانه چون از این قبیل بناها در ایران فراوان است ،هیچگاه میراث فرهنگی واقعا به دنبال حفظ این اثار نبوده ونیست .
قابل ذکر است که محصول اول فرخد انگور بوده است که اگر از بزرگان و پیران مشهد و میدان بار نوغان تحقیق به عمل آید در شهر مشهد آوازه ای تمام داشته ، بدنبال آن گل محمدی از دیرینگی خاصی برخوردار است که مشخصا به ازمنه قدیم برمی گردد واما دلیل این کشتها وجود اب فراوان قنات روح ابادو اب کوه بوده هم اکنون فرخد دارای یک چنار کهن سال است که متاسفانه تابحال چندین بار دچار حریق شده است) که این چنار در واقع در مرکز روستای روح اباد قرار داشته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن