اقتصادی

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی استان:

۹۰ درصد سطح باغات خراسان رضوی تحت پوشش بیمه نیستند

کد خبر : 50673

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در زمینه زراعت ۱۰۵ هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار دارند که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است؛ متاسفانه سطح بیمه در زمینه باغات بسیار پایین و حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده، یعنی ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

به گزارش صبح مشهد، محسن شالفروشان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارات وارد شده به بخش کشاورزی استان اظهار کرد: برودت هوایی که در استان اتفاق افتاد، کم‌سابقه بود. ما از سال ۸۶ که خسارت زیادی به بخش کشاورزی رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی استان:استان وارد شد، خسارتی با این حجم را تجربه نکردیم.

وی افزود: برخی شهرستان‌های استان دماهایی را تجربه کردند که در تاریخچه ثبت اطلاعات هواشناسی آن‌ها وجود نداشته است. در فریمان ۳ روز متوالی شاهد دماهای منفی ۲۸، ۲۵ و ۲۳ بودیم. در ۲۲ دی ماه که اوج سرما در استان بود، ۱۰ شهرستان شامل فریمان، باخرز، تایباد، چناران، سرخس، قوچان، کوهسرخ، مشهد، تربت حیدریه و نیشابور بیشترین برودت را تجربه کردند و بیشترین خسارت را نیز دیده‌اند.

شالفروشان با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در حوزه زراعت، باغ، دام و طیور، شیلات، تاسیسات و ابنیه بوده است، عنوان کرد: بیشترین خسارت‌ها در حوزه محصولات باغی در پسته، انار، انگور، انجیر و زعفران بوده است. غلات، دام و طیور و محصولات گلخانه‌ای نیز دچار آسیب شده‌اند. همچنین در این سرما شاهد ترکیدگی تاسیسات منابع آبی بودیم. شاید در برخی شهرستان‌ها نیاز باشد که تنه درخت قطع شود.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص برآورد میزان خسارات گفت: برآورد خسارات گستره زیادی دارد و هیچ کدام از ۳۳ شهرستان ما بدون خسارت نبوده‌اند. از شنبه هفته آینده تا پایان هفته باز هم شاهد سرما در استان خواهیم بود که البته شدت آن کمتر است، بنابراین برآوردهای ما ادامه‌دار خواهد بود.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های نحوه ارزیابی و برآورد خسارت توسط معاونت‌های فنی تولیدات گیاهی و تولیدات دامی برای ارزیابی خسارات توسط کارشناسان مطرح و کارهای میدانی آغاز شده است. در حال حاضر در اوج این کارهای میدانی قرار داریم و هنوز جمع‌‎بندی انجام نشده است.

شالفروشان با اشاره به بیمه محصولات زراعی و باغی استان تصریح کرد: در زمینه زراعت ۱۰۵ هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار دارند که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است. متاسفانه سطح بیمه در زمینه باغات بسیار پایین و حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده، یعنی ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار ندارند، البته هنوز در حال انجام است. ۵۴۰۰ هکتار از سطوح باغات ما نیز بیمه تنه درخت دارند که این میزان نیز بالا نیست. در حوزه دام و طیور نیز در حال بررسی هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن