اخبار مهماستانیاقتصادی

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد مقدس: میوه‌های طرح تنظیم بازار دارای کیفیت متوسط و گاها ضعیف است!

کد خبر : 15494

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: میوه‌های طرح تنظیم بازار دارای کیفیت متوسط و گاها ضعیف است.

حیدر برجی ساکن در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مشهد، اظهار کرد: نگاه کشاورزان و عمده فروشان به بازار شب عید است که گاهی نگاه بعضی از مردم و مسوولان از جهت گرانی است که درحالی که منظور گران فروشی نیست بلکه عرضه بیشتر محصولات و کالاهای تولید شده در ایام عید است.

وی ضمن اشاره به اینکه صنف بار فروشان تامین کننده نیاز مردم در عید شادمانه نوروز است ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: فروش حداکثری در ایام عید کمکی است به تولیدکننده و رونق کسب و کار و فروش بیشتر به معنی کسب سود بیشتر است نه فروش با قیمت بالاتر و انواع میوه در سطح میدان بار حتی از تقاضا هم بیشتر است.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد ضمن تاکید به اینکه میوه‌های طرح تنظیم بازار دارای کیفیت متوسط و گاها ضعیف است، افزود: ما معتقدیم که بازار خودش با شرایط همراه است و واقعا پرتقال یک هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان با توجه به هزینه‌های داشت، نگهداری، حمل و نقل، ارسال و فروش در میادین بار نشان از از وجود حجم بالایی از میوه در انبارها و سردخانه‌ها است.
ساکن برجی تاکید کرد: جهاد کشاورزی در طول ۴ تا ۵ ماهه انتهای سال میوه را خریداری می‌کند که این اقدام درست نبوده و درواقع به ضرر مصرف کننده است چون مصرف کننده در واقع در طول این ایام باید گران تر خریداری کند و بعضا برای چند روز پایانی سال میوه ذخیره می‌شود.

وی متذکر شد: شاید در سال‌هایی که کمبود میوه به دلیل سرمازدگی یا مسائل تولید باشد قیمت ناچیزی به مصرف کننده از نظر خرید توسط جهاد کشاورزی کمک شود اما در کل چون در چهار و پنج ماهی که به علت خرید انبوه جنس توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود در نهایت به ضرر مصرف کننده است چراکه مصرف کننده در طول شب عید میوه مصرف نمی‌کند بلکه در طول این چند ماه هم میوه مصرف می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد یادآور شد: در هنگام توزیع میوه در مدت ۵ تا ۱۰ روز میوه عرضه شده کیفیت خوبی ندارد و به همان علت هم همه مردم از میوه طرح تنظیم بازار خریداری نمی‌کنند.

ساکن برجی ضمن اشاره به اینکه اگر توزیع میوه شب عید به دست بدنه بازار سپرده شود نه به جهاد کشاورزی، سودمند تر می‌شود، یادآور شد: پرتقالی که با یارانه و قیمت یک هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد در میدان هم از این قیمت کمتر موجود است.

وی با اشاره به اینکه میوه‌هایی که در ایام نوروز و شب عید بیشتر مصرف می‌شود، کیوی، موز، خیار، پرتقال و سیب است، گفت: اوج بازار خرید میوه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اسفند ماه است که افزایش قیمت در این روزها گاها بیشتر می‌شود که البته الان با توجه به فراوانی عرضه، افزایش قیمت نداشتیم.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در خصوص تفاوت قیمت میوه طرح تنظیم بازار و میوه موجود در بازار میدان اضافه کرد: پرتقال و سیب با کیفیت تر در میادین بار با همان قیمت به فروش می‌رسد و تفاوت چشمگیری نیست و چه خوب است که به جای یارانه دادن و سوبسید دادن برای پرتقال و سیب بی کیفیت هزینه آن را صرف باغ دار کرده تا بتواند میوه با کیفیت تر، با ضایعات کمتر و با قیمت تعادلی تر را به دست مصرف کننده برساند و تولید بیشتر شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن