استانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

طی مراسمی و به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ از کتاب “معماری اسلامی و محیط زیست” رونمایی شد

کد خبر : 15240

محمد رضا مروارید، مترجم کتاب «معماری اسلامی و محیط زیست» در آیین رونمایی از این کتاب، عنوان کرد: موضوع معماری، بحثی بسیار جذاب است به ویژه این که به معماری اسلامی و محیط زیست بپردازد.

به گزارش صبح مشهد، طی مراسمی از کتاب «معماری اسلامی و محیط زیست» که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

نویسنده کتاب «معماری اسلامی و محیط زیست» یحیی حسن وزیری و مترجم آن محمد رضا مروارید است.
مترجم این کتاب، در ابتدای مراسم به معرفی اثر حاضر پرداخت و عنوان کرد: کتاب «معماری اسلامی و محیط زیست» با متن عربی ترجمه شده است. این اثر توسط انتشارات« عالم المعرفه» در کویت منتشر شده است. این انتشارات از سال ۱۹۷۴ میلادی هر ماه یک کتاب را به زبان عربی منتشر کرده است.
محمد رضا مروارید افزود: این اثر مولفه‌های یک کتاب خوب را دارد. این مولفه‌ها به لحاظ ناشر معتبر،  موضوع و مولفی است که تخصص در زمینه معماری و محیط زیست دارد.
وی خاطر نشان کرد: در ترجمه این کتاب، تلاش کردم با نویسنده ارتباط برقرار کنم و از تصمیمم ایشان را مطلع کنم، اما موفق نشدم. یک سال و نیم ترجمه طول کشید تا در قالب این کتاب به چاپ رسید .
مروارید تصریح کرد: این کتاب از جهات مختلف مورد توجه است.موضوع معماری، بحثی بسیار جذاب است به ویژه این که به معماری اسلامی و محیط زیست بپردازد. در این زمینه آثار زیادی چاپ شده است اما بیشتر به مسائل زیست محیطی در خانه ها پرداخته است. این کتاب تنها اثری است که علاوه بر  توجه به معماری خانه به مسجد و کوچه باغات نیز پرداخته است.
وی اظهار کرد: در مقدمه این کتاب آمده است: معماران ایده پردازانی هستند که بزرگ‌ترین و ماندگارترین سازه‌ها را خلق می‌کنند. از آنجایی که باید برای ساختن این سازه‌ها  از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده کنند، بیشترین صدمه را به محیط زیست وارد می‌کنند.
مترجم این کتاب ادامه داد: معماران در سازه‌های معماری سنتی سعی می‌کردند در محیط‌های گرم و سرد از وسایل طبیعی برای سرمایش و گرمایش استفاده کنند. موضوع بادگیرهایی که در نقاط مختلف کویری دیده می‌شود از نمونه‌های این کار است.
وی در ادامه به دیگر موضوعات این کتاب اشاره کرد و گفت: معماران هر منطقه‌ای با استفاده از مصالح آن منطقه سعی می‌کردند بهترین مصالحی که مناسب با اقلیم آن منطقه است را استفاده کنند. می‌توان معماری اسلامی را به عنوان هنر صنعت نگریست. هنری که آمیخته با صنعت است و صرف معماری به عنوان مسئله هنری نیست.
مروارید گفت: این کتاب از تعریف محیط زیست شروع می‌کند و به طراحی‌های محیطی پیش از اسلام می‌پردازد. همچنین معماری را از لحاظ قرآن و حدیث بررسی می‌کند. در موضوعات بعدی، به داد و ستد تمدنی بین یونان، ایران و اسلام می‌پردازد و استفاده‌های معماری در ساخت مساجد و کلیساها و پرداخت‌های اقلیمی در شهرهای اسلامی از دیگر مباحث این اثر است.
این مترجم اضافه کرد: موضوع باغ ها در پایان این کتاب آمده است و به این نکته اشاره دارد که باغ های ایرانی نمونه بارزی از باغ‌های بهشتی هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن