اخبار مهماستانیشهری

دست خالی شهرداری از اعتبارات دولتی برای توسعه کمربند سبز شمالی مشهد/ اهدای درختان گیلاس، آلبالو، سیب، آلو، گلابی، زردآلو، سنجد و توت خوراکی به شهروندان

کد خبر : 15009

طبق مصوبات کشوری در خصوص باغات شهر مشهد کارگروهی تشکیل شده که براساس آن اطلاعات تمام باغات برداشت و هیچ مرجعی امکان دخل و تصرف در این باغات و تغییر کاربری آن را ندارد.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد از اختصاص ۶۰ هکتار از کمربند سبز جنوبی مشهد برای بهره‌مندی شهروندان خبر داد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، خلیل‌الله کاظمی در خصوص توسعه فضای سبز شهر با بیان اینکه سالانه ۱۷۶ میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز مشهد هزینه می‌شود، گفت: تا پایان سال جاری با اضافه شدن ۳۸۳ هکتار فضای سبز به شهر، مساحت فضای سبز تحت تملک شهرداری به ۴۷۴۰ هکتار خواهد رسید که این رقم سرانه ۱۵ مترمربعی برای هر شهروند را به ارمغان دارد.
وی افزود: همچنین در سال جاری ۲۸ بوستان محلی در مشهد آماده بهره‌برداری است که در این راستا تعداد بوستان‌های محلی به ۵۹۸ بوستان خواهد رسید.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به ایجاد زمینه حضور شهروندان در کمربند سبز ارتفاعات جنوب گفت: تا پایان سال جاری مساحت کمربند سبز شهر مشهد در ارتفاعات جنوب ۳۸۳ هکتار توسعه پیدا می‌کند که ۶۰ هکتار از این مساحت برای حضور شهروندان آماده‌سازی خواهد شد لذا تا پایان سال نهال درخت مثمر شامل سماق، سنجد، توت، عناب، زرشک و انگور برای استفاده شهروندان کاشته خواهد شد.
وی در خصوص توسعه کمربند سبز مشهد در بخش جنوب و شمال تصریح کرد: تا پایان سال جاری مساحت کل کمربند سبز به ۲۶۹۹ هکتار خواهد رسید که ۲۵۱۸ هکتار آن در کمربند جنوبی و ۱۸۱ هکتار در کمربند شمالی و حاشیه کال کشف‌رود است.
کاظمی همچنین در خصوص تامین اعتبار برای توسعه کمربند سبز مشهد در بخش شمالی و جنوبی گفت: هیات دولت دو مصوبه در خصوص تامین اعتبار برای کمربند سبز مشهد در بخش شمالی و جنوبی داشت که مقرر شد ۱۰ میلیارد تومان جهت کمک به کمربند سبز جنوبی و ۱۶۰ میلیارد تومان به کشف‌رود اختصاص پیدا کند.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: متاسفانه دولت در سال جاری علی‌رغم پیگیری‌ها تنها ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای کمربند سبز جنوبی اختصاص داده است اما از ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار کشف‌رود تاکنون اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.
بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سیدی
کاظمی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌ریزی‌های شهرداری تامین آب برای آبیاری فضای سبز شهر است، عنوان کرد: دراین راستا دو تصفیه‌خانه با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است که تصفیه‌خانه سیدی با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب آماده بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی تصفیه‌خانه چهل‌بازه نیز آغاز شده است که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: با احداث این تصفیه‌خانه‌ها در کنار ساماندهی فاضلاب‌‌ها، از پساب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.
کاظمی گفت: همچنین ۱۳ تصفیه‌خانه محلی دیگر نیز در دست احداث است که عملیات تحویل زمین این تصفیه‌خانه‌ها به بخش خصوصی انجام شده و برنامه‌ریزی شده هر سال دو تصفیه‌خانه به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه رقم سرمایه‌گذاری این تصفیه‌خانه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این تصفیه‌خانه‌ها با ۱۳ و نیم میلیون مترمکعب ظرفیت، ۶۰ درصد از منابع آبی فضای سبز شهر را تامین خواهد کرد که احداث آن برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد از تامین آب برای فضای سبز مشهد آب غیر شرب است اما به دنبال این هستیم که این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.
وی اضافه کرد: با احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در حجم زیادی از سرمایه‌گذاری برای انتقال فاضلاب از یک نقطه به نقطه دیگر صرفه‌جویی می‌شود.
کاظمی در خصوص اجرای پروژه جداسازی آب شرب از آب خام گفت: در حال حاضر ۱۳۴ کیلومتر از رینگ جداسازی آب شرب از آب خام اجرا شده است که از این امکان برای انتقال پساب تصفیه‌شده فاضلاب به منظور آبیاری فضای سبز سطح شهر استفاده خواهد شد.
اجرای طرح‌های مختلف برای مشارکت شهروندان در توسعه فضای سبز
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به استفاده از راهکارهای مختلف در خصوص توسعه فضای سبز ادامه داد: در طرح‌های جامع و تفصیلی قبلی شهر مشهد سرانه فضای سبز مشخصی برای مشهد در نظر گرفته شد اما به دلیل اینکه در گذشته برای این موضوع حساسیت وجود نداشت و در کنار آن اراضی با کاربری فضای سبز تغییر کاربری داده می‌شد.
وی تصریح کرد: همچنین طرح جامع و تفصیلی افقی را برای توسعه فضای سبز معین می‌کند که رشد بی‌رویه جمعیت سبب شد تا به این مهم دست

برگزاری مراسم درختکاری ویژه اقشار مختلف شهروندان در هفته درختکاری

۷۰ درصد درختانی که به شهروندان ارائه می‌شود مثمر است که شامل گیلاس، آلبالو، سیب، آلو، گلابی، زردآلو، سنجد و توت خوراکی است.

رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد، در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران که درخصوص برنامه‌های هفته درختکاری بیان کرد: متاسفانه مشهد یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است که برای رفع این مشکل یکی از راه‌ها توسعه درختکاری است.
وی افزود: با توجه به این مهم در کنار اینکه طول سال شهرداری مشهد اقدام به کاشت نهال در سطح شهر می‌کند، برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیز برای هفته درختکاری دارد.
سلامی اضافه کرد: در این هفته ۱۹۰ هزار اصله درخت به صورت رایگان به شهروندان اهدا می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: در این طرح به هر شهروند ۳ تا ۵ نهال مثمر و غیرمثمر اهدا می‌شود که در کنار آن ۶ بازار شهرداری نیز نهال با تخفیف ۳۰ درصدی ارائه می‌شود.
سلامی گفت: ۷۰ درصد درختانی که به شهروندان ارائه می‌شود مثمر است که شامل گیلاس، آلبالو، سیب، آلو، گلابی، زردآلو، سنجد و توت خوراکی است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: در هفته درختکاری سال جاری همزمان با اولین روز ۸ اسفندماه زنگ درختکاری در مدارس نواخته می‌شود.
وی افزود: همچنین به ترتیب در روزهای ۹ اسفندماه مراسم درختکاری با حضور خانواده شهدا، ۱۰ اسفندماه با حضور ورزشکاران، ۱۱ اسفندماه با حضور خانواده‌ها، ۱۲ اسفندماه با حضور بسیجیان، ۱۳ اسفندماه با مشارکت اصناف، ۱۴ اسفندماه با حضور انجمن‌های خیره و سازمان‌های مردم نهاد و ۱۵ اسفندماه همزمان با روز درختکاری با مشارکت همه اقشار جامعه برگزار خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری ۲ مسابقه عکاسی به مناسبت هفته درختکاری گفت: به مناسبت این هفته دو مسابقه عکاسی درخت «من و مادرم» و «درخت کهنسال محله» برگزار می‌شود که شهروندان می‌توانند آثار خود را برای جشنواره عکس اول تا ۲۹ اسفندماه و جشنواره عکس دوم تا ۳۰ فروردین ماه به ربات تلگرامیMASHHADDERAKHTBOT@ ارسال کنند.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد عنوان کرد: همچنین جشنواره «گل‌‌های تراریوم» نیز در فرهنگسراها با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد نیز برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن