اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حجه الاسلام محسن قرائتی: قفل های پیش روی جوانان در مسأله ازدواج باید شکسته شود/ راحت طلبی آفت جوانی

کد خبر : 14542

امام(ره) زمانی که عقد جوانان را می خواندند، به آن ها سفارش می کردند «بروید با هم بسازید» یعنی زوجین نباید در زندگی سخت گیری داشته باشند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این که راحت طلبی یکی از آفت های جوانی است، تصریح کرد: از آن جا که عمده جوانان شغل دولتی می خواهند و چنین مطالبه ای به طور کامل قابل تحقق نیست، مشکلات اجتماعی به وجود می آید.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع زوج های شرکت کننده در چهارمین کاروان دانشجویی که در محل رواق مطهر حضرت زهرا(س) بارگاه منور رضوی برگزار شد، با بیان این که سخت گیری در امور زندگی به خصوص امور مهمی مانند ازدواج، پسندیده نیست، اظهار کرد: امام(ره) زمانی که عقد جوانان را می خواندند، به آن ها سفارش می کردند «بروید با هم بسازید» یعنی زوجین نباید در زندگی سخت گیری داشته باشند.
رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با اشاره به این که راحت طلبی یکی از آفت های جوانی است، تصریح کرد: از آن جا که عمده جوانان شغل دولتی می خواهند و چنین مطالبه ای به طور کامل قابل تحقق نیست، مشکلات اجتماعی به وجود می آید. در نتیجه اگر بخواهیم سخت گیری کنیم زندگی با مشکل مواجه می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سخت گیری ها روی تحصیلات است که باعث شده سن ازدواج افزایش پیدا کند. آیا اگر به عنوان مثال کسی محتاج نوشیدن آب باشد، این پاسخ برای او عقلانی است که بگوییم «صبر کن تا تحصیلاتت تمام شود و سپس به تو آب بدهیم»؟ ازدواج مسأله مهمی است که حتی باید در دوران دبیرستان مورد توجه جوانان قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با ابراز انتقاد از این روحیه اشتباه که جوانان به دنبال فارغ التحصیلی هستند و ازدواج را به این مسأله منوط کرده اند، اظهار کرد: نتیجه عمر من این است که انسان نباید هیچ گاه خود را فارغ التحصیل بداند. قرآن حتی به پیامبر اکرم(ص) سفارش می فرماید «قل ربّ زدنی علما» یعنی حتی پیامبر(ص) هم باید تداوم علم آموزی را از خدا بخواهد؛ چه رسد به دیگران.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که مردم انقلابی ایران توانسته اند بسیاری از قفل های اجتماعی را بشکنند، افزود: در مسأله ازدواج و اشتغال هم باید قفل ها شکسته شود. چه کسی گفته حتما باید هدیه های چشمگیر در زندگی زناشویی وجود داشته باشد؟ چه کسی گفته بدون تشریفات، ازدواج باطل خواهد شد؟! چه کسی گفته اگر کسی مدرک کارشناسی نداشته باشد، نمی تواند کار داشته باشد؟ کار را باید کمال بدانیم و درباره آن سخت گیری نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: مشکل امروز ما این است که جوانان ما هویت خود را فراموش می کنند. زندگی خود را به خوبی مدیریت کنید؛ به گونه ای که حتی برای هر قطره آبی که می نوشید، خداوند را شکر کنید و با یاد سیدالشهدا(ع)، آن را به توفیقی برای خود تبدیل کنید.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: سن ازدواج بالا رفته؛ در حالی که دختران باید در سن ۱۳ سالگی و پسران در سن ۱۸ سالگی ازدواج کنند. کسانی که دیر ازدواج کنند، اشتباه کرده اند اما این اشتباه را با دیر فرزنددار شدن، بیش تر می شود.
رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: کسی که می گوید چطور می توان از عهده مخارح فرزند برآمد، مشکل توحیدی دارد چرا که روزی انسان را خدا می رساند. برخی ادعا می کنند فرزندان در خانواده کم جمعیت بهتر تربیت می شوند، دلیل قانع کننده ای برای این ادعا ندارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن