اجتماعیاخبار مهماستانی

دبیر نخستین جشنواره بین المللی “جیگی جیگی”: مشهد نیازمند یک موزه مخصوص عروسک‌های تئاتر است

کد خبر : 14476

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” گفت: نخستین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی از تاریخ ۱۰ تا ۲ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در شهر مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد، محمد برومند ظهر امروز در نشست خبری که در محل پردیس تئاتر مستقل برگزار شد، با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، توسعه روابط بین‌المللی میان فرهنگ‌ها بر مبنای صلح و دوستی جهانی است، اظهار کرد: این هدف برگرفته از سخن امام رضا( ع) است که می‌فرمایند در نزد خداوند بعد از واجبات بهترین کار شادکردن مردم است.

وی یادآور شد: هنرمندان سرمایه‌های این کشور هستند و باید ارزش آنها را بدانیم، در این شهر بزرگانی مانند داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای تربیت شده‌اند، ولی ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم.

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” با بیان اینکه در برگزاری این جشنواره از هنرمندان مشهدی که در این زمینه کار کرده‌اند، کمک و مشورت گرفته‌ایم، افزود: آقایان تحفه‌گر و طباطبایی هم به عنوان مشاور با ما در نحوه اجرا این جشنواره همکاری می‌کنند.

برومند با اشاره اینکه مشهد نیازمند یک موزه مخصوص عروسک‌های تئاتر است، بیان کرد: قرار براین است که شورای شهر زمینی را در اختیار ما بگذارد، تا ما بتوانیم موزه ای مخصوص عروسک‌های تئاتر بسازیم.

وی با بیان اینکه  مدیریت فرهنگ یک شهر را نمی‌تواند یک سازمان برعهده گیرد، گفت: با توجه با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است آستان قدس رضوی از تئاترهای با موضوع امام رضا(ع) و حوزه هنری از تئاترهایی با موضوع فردوسی حمایت ویژه کنند.

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” ادامه داد:جشنواره “جیگی جیگی” از ۱۰ تا ۲ اردیبهشت ماه ۹۷ در مشهد برگزار می‌شود، در این جشنواره قرار است ۸ نمایش خارجی از کشورهای برزیل، هلند، بوسنی هرزگوین و روسیه و ۸ نمایش ایرانی با مخاطب کودک و نوجوان به روی صحنه برود.

برومند با بیان اینکه از ۲۱ بهمن، شنبه‌های خوانش این جشنوره شروع می‌شود، گفت: آثاری از بزرگان تئاتر کودک و نوجوان کشور، در روزهای شنبه در محل پردیس تئاتر مستقل خوانش می‌شود.

وی افزود: برآورد مالی ما از برگزاری این جشنواره حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” با بیان اینکه بخشی از تأمین این برآورد جشنواره فروش بلیت است، اظهار کرد: قصد درآمدزایی از این اجرای این جشنواره را نداریم و هدف ما تنها فرهنگ‌سازی است.

برومند اضافه کرد: قرار است نهادهای دولتی، حکومتی و سرمایه‌گذارها مابقی نیازهای مالی این جشنواره را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره ۸ کارگاه آموزشی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، ادامه داد: خروجی هر کارگاه، ۵ تئاتر عروسکی است که این تئاترهای ۸ دقیقه‌ای به روی صحنه می‌رود و داوری می‌شود.

دبیر جشنواره “جیگی جیگی” گفت: برای پیشگیری از جدا شدن کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده از هنر، تصمیم گرفته‌ایم که برای همه شرکت‌کننده‌ها جوایز مناسبی در نظر بگیریم.

برومند یکی از بخش‌های مهم و با اهمیت جشنواره را برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی خواند و یادآور شد: این بخش از جشنواره برای دو گروه سنی کودک و نوجوان است.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید سبب رشد این رده‌ی سنی شود

پیشکسوت و نویسنده تئاتر کودک نیز گفت: جشنواره تئاتر باید سبب رشد این دو رده سنی شود که جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی “جیگی جیگی” این مسیر را در پیش گرفته است.

حمید قعله‌ای که دیگر سخنران این نشست خبری بود، اظهار کرد: متاسفانه به کارهای خوبی که در کشور می‌شود به خصوص در عرصه تئاتر، بهای لازم داده نمی‌شود.

وی با اشاره به یکی شدن بخش کودک و نوجوان جشنواره همدان ادامه داد: در آموزش و پرورش نیز بخش تئاتر کودک و نوجوان ضعیف عمل کرده است.

این  پیشکسوت نویسنده تئاتر کودک افزود: متاسفانه در بخش تئاتر کودک و نوجوان سلیقه‌ای عمل می‌شود.

قلعه‌ای بیان کرد: جشنواره تئاتر باید سبب رشد این دو رده سنی شود که جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی “جیگی جیگی” این مسیر را در پیش گرفته است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن