شهری

تقی زاده خامسی؛ دست خالی شهرداری مشهد از مالیات بر ارزش افزوده

کد خبر : 14162

همایش ملی« مالیات بر ارزش‌افزوده؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که روز چهارشنبه  با سخنرانی شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران آغاز به کار کرده بود، روز پنج شنبه در مشهد به کار خود پایان داد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، شهردار مشهد در این مراسم با بیان این که قانون تجمیع عوارض از سال ۸۱ استقلال مالی شهرداری‌ها را به هم‌ریخت و باعث شد شهرداری ها به سمت کسب درآمد ناپایدار و فروش تراکم سوق پیدا کنند، تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز مشکل ما را دوچندان کرد، این قانون که بنا بود پنج ساله و آزمایشی باشد  بعد از گذشت ۹ سال همچنان اجرا می‌شود. این قانون شبیه تجمیع عوارض، موضوعات مالیات و عوارض را مخلوط کرده است؛ درحالی‌که شهرداری‌ها عوارض را پیش از فعالیت دریافت می‌کردند ولی ارزش‌افزوده بعد از فعالیت  دریافت می‌شود.
تقی زاده افزود:شهرداری‌ها امروز دستشان به سمت خزانه دولت دراز شده است و دولت هم جوابی به آن ها نمی‌دهد. از سویی بخشی از مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به وزارت کشور اختصاص می یابد و قرار است سهمی از کلان‌شهرها گرفته و به شهرهای کوچک واگذار شود درحالی‌که شهری مثل مشهد خود سالانه پذیرای ۲۵ میلیون زائر است
وی تأکید کرد: شهرداری مشهد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده از خزانه طلبکار است که اداره مالیات نمی‌خواهد آن را بپردازد؛ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلبکاریم که دولت قادر به پرداخت آن نیز نیست. البته این بدهی مختص دولت فعلی نیست بلکه منظور ما همه دولت‌هاست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز در این همایش به نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از منابع درآمدی دولت می‌تواند از محل فرارهای مالیاتی تأمین شود. گزارش عملکرد چهار ماهه امسال تراکنش‌های بانکی نشان‌دهنده آن است که حدود پنج هزار میلیارد تومان در این مدت از کسانی مالیات اخذ شده است که حتی یک‌بار در اقتصاد ایران مالیات پرداخت نکرده بودند.
پور ابراهیمی تصریح کرد: برآورد ما این است که معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات که الان در حال اخذ شدن است، فرار مالیاتی در کشور داریم.
وی بابیان این که در روزهای پایانی سال گذشته، لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده توسط دولت به مجلس تقدیم شد، اظهار کرد: اعلام وصول این لایحه در ابتدای امسال بوده است و در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی بررسی شد که در صورت تصویب این قانون در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از سال ۹۷ به‌صورت دایمی خواهد شد.
پور ابراهیمی با اشاره به اجرا نشدن طرح جامع نظام مالیاتی در کشور اظهار کرد: به دلیل اجرا نشدن این طرح برخی اصناف مانند صنف طلاسازان با مشکل مواجه شده اند.
از سوی دیگر کالاهایی که در بورس خریداری‌شده و از طریق مناطق آزاد در حال عرضه است هیچ مالیات بر ارزش‌افزوده ای پرداخت نمی‌کنند و با این وضعیت  میلیاردها تومان در اقتصاد کشور تخلف صورت می گیرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن