اسلاید شودانش و فناوریزندگیستون اصلی

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی اعلام کرد؛ اعطای تسهیلات به ۱۳۰ دانشجوی نخبه استان

کد خبر : 14008

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی گفت: بنیاد نخبگان خراسان رضوی از لحاظ تعداد افراد تحت پوشش در قالب جوایز تحصیلی، جزو استان‌های پیشتاز محسوب می‌شود و بالغ بر ۱۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان در سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ از این جوایز بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش صبح مشهد، دکتر سید سعیدرضا احمدی زاده، با اشاره به اعطای تسهیلات به ۱۳۰  دانشجوی نخبه توسط بنیاد نخبگان استان، تصریح کرد: از این تسهیلات می‌توان به اعتبار آموزش یاری، پژوهش یاری و فن یاری، اعتبار شرکت در مجامع علمی، توانمندی کارآفرینی، هسته های پژوهشی و فناورانه،  هدیه ازدواج، ودیعه مسکن، اجرای رساله دکتری، اعتبار اعزام به فرصت مطالعاتی داخل و خارج و همچنین جوایز فرهنگی اشاره نمود. در بخش دانش آموختگان برتر نیز تسهیلاتی از جمله وام مسکن، خدمت نظام وظیفه، ادامه تحصیل در مقطع دکتری و پسا دکتری، جذب در موسسه های علمی، نگهداری در دستگاه‌های اجرایی، جذب در شرکت‌های دانش بنیان و تسهیلات فرهنگی را نام برد.

وی ادامه داد: به طور متوسط بنیاد نخگبان برای هر شخص که مشمول جوایز تحصیلی می‌شود تا ۴۰۰ میلیون ریال سالیانه جایزه در نظر می‌گیرد، البته این در حالتی است که شخص بتواند از تمام جوایز مربوطه بهره مند شده و حائز شرایط شود، اما در حالت معمول برای رتبه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ماهیانه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ماهی ۲٫۵ میلیون تومان درنظر گرفته می‌شود؛ علاوه بر آن کمک هزینه پایان نامه و هزینه شرکت در کنفرانس‌ها و سایر موارد ذکر شده به افراد تحت پوشش بنیاد پرداخت می‌گردد.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی با بیان اینکه نوع تسهیلات اعطایی به مستعدین استان بر اساس آئین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان متفاوت است، اظهار کرد:. تسهیلات جوایز تحصیلی دانشجویان استعداد برتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که بخش مهمی از مشکلات استعدادهای برتر دانشگاه¬ها با این جوایز مرتفع می¬شود.

احمدی زاده افزود: در سال ۹۵- ۹۶ از دانشگاه فردوسی مشهد ۶۳ نفر، دانشگاه علوم پزشکی ۶۴ نفر و سایر دانشگاه‌های استان ۷ نفر از جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان استفاده نموده‌اند.

وی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ثریای بنیاد نخبگان در سال جاری تاکنون  ۸۰ نفر از استعدادهای برتر ساکن در استان خراسان رضوی از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بنیاد بهره مند شده اند.  در این تسهیلات شخص به جای خدمت نظام وظیفه یک پروژه تخصصی برای یک اداره انجام می دهد ضمن اینکه در این دوران خدمت منع استخدامی هم ندارد.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی عنوان کرد: در سیاست جدید بنیاد برای توانمندسازی و اشتغال مولد مستعدان تحت پوشش بنیاد در رفع مشکلات صنعت، خدمات و کشاورزی، طرحی مبنی بر تشکیل گروه‌های تخصصی مسئله محور را در دستور کار داریم و هر صاحب صنعتی که یک مسئله شفاف را به ما پیشنهاد دهد، از طریق فراخوان و تشکیل هسته نخبگانی مسئله محور حاضر به همکاری هستیم و در طول مدت همکاری هزینه های مربوطه ازقبیل مکان و بخشی از حقوق تیم‌ها را متقبل می‌‎شویم؛ به این ترتیب هم ارتباط با صنعت حفظ می‌شود هم نخبگان ما توان خود را صرف رفع مشکلات کشور کنند.

احمدی زاده بیان کرد: امسال تمام تلاشمان را کردیم تا به صورت جامع سیاست‌ها و قوانین بنیاد را از طرق مختلف از جمله سخنرانی در همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های هم اندیشی به اطلاع جامعه دانشگاهی و مدیران استانی برسانیم؛ در طول این ۹ ماه بیش از ۴۸۰ جلسه و بازدید انجام‌شده است تا استعداد ها و قابلیت‌های استان در بخش‌های دولتی و خصوصی شناسایی شود که بسته به توان خود در استفاده از نخبگان تشویق و حمایت شوند.

وی تاکید کرد: حمایت از نخبگان و این امانات الهی و سرمایه های اصلی کشور نیاز به یک دیدگاه با افق دید وسیع، هوشمندانه و رویکرد و تفکر نخبگانی مدیران استانی دارد، یعنی مدیری که خود نخبه است ترس از نخبه گماری، مشورت با نخبگان و حمایت از آنان را ندارد، اما مدیرانی که خود تفکر نخبگانی ندارند با تفکرات نامناسب موجب سرخوردگی نخبگان و ترغیب آنان به خروج از کشور یا مهاجرت بین منطقه‌ای می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی، ادارات و خصوصاً دانشگاه‌های استان همکاری‌هایی با بنیاد نخبگان دارند، اما همه می دانیم این کافی نیست و برای حمایت و بسترگذاری اثربخشی نخبگان در جامعه یک عزم جدی و برنامه ریزی جامع مورد نیاز است، البته مقام عالی دولت در استان و معاونین استانداری در تعامل خوبی با بنیاد هستند و حمایت‌های معنوی دارند، اما این حمایت‌ها باید سیستماتیک و با فرآیندهای مشخص و مداوم بوده و منجر به خروجی‌های مناسب شود.

منبع: ایسنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن