اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

«تیربند» به حرم رضوی اهدا شد

کد خبر : 13983

یکی از زائران بارگاه منور رضوی، نسخه‌ای دست‌نویس معروف به «تیربند» را به گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد. این نسخۀ پوستین، منسوب به عارف بزرگ؛ شیخ حسنعلی اصفهانی، مشهور به نخودکی است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، رئیس ادارۀ مخطوطات این سازمان از اهدای نسخه‌ای دست‌نویس بر روی پوست آهو خبر داد که منسوب به شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی است. حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا با اعلام این خبر گفت: این نسخه در میان مردم به «تیربند» معروف است که به عنوان حرزی برای محافظت استفاده می‌شده است. وی افزود: در این نسخه یک هزار و یک سورۀ توحید بر روی برگ‌های نازکی از کاغذ پوستین نوشته شده است و به احتمال زیاد جنس این کاغذ، پوست دل آهو است چراکه معمولاً ادعیۀ این‌چنینی را بر پوست دل آهو می‌نوشتند.
نوری‌نیا اظهار کرد: این نسخه منسوب به عارف بزرگ و نامی شیعه مرحوم شیخ حسن‌علی اصفهانی است که گویا ایشان این نسخه را برای یکی از تجار بزرگ مشهد که از وی تقاضای حرزی برای در امان ماندن از سارقان و راهزنان در دورۀ ناامنی کرده بود، تهیه و تدوین کرده است.
رئیس اداره مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی در رابطه با شکل ظاهری این نسخه تصریح کرد: صفحه‌بندی این نسخه به شکل طوماری دفتری است و مکتوبات به خط نسخ خوش در سطور متوالی بی‌آنکه در بین آنها طلسم خاصی باشد، نوشته شده است. وی ادامه داد: اوراق این نسخه از عرض به یک اندازه و به لحاظ طولی متفاوتند که به نظر می‌رسد در ابتدا برگ‌ها به صورت یک طومار بزرگ متصل بوده و به مرور زمان، برخی اوراق از طول طومار گسسته شده اما در کنار هم نگهداری می‌شود که به همین شکل یکی از زوار بارگاه رضوی به گنجینۀ مخطوطات اهدا کرده است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن