اخبار مهماسلاید شوستون اصلیشهری

طرح جامع فرصتی برای حاکمیت قانون/مشهد شایسته‎ترین شهر برای رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود

کد خبر : 13681

شهردار مشهد در آیین رونمایی از طرح جامع مشهد، گفت: عمده‌ترین فرصتی که این طرح دارد، حاکمیت قانون است و قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.
به گزارش صبح مشهد، قاسم تقی‌زاده خامسی در آیین رونمایی از «طرح جامع مشهد» که در هتل پردیسان برگزار شد، با بیان اینکه «واقعیت این است که حال شهر مشهد خوب نیست»، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه کارهای خوبی در مشهد صورت گرفته، اما همان روندی را داشته سایر شهرهای کشور داشته‌اند.

وی ادامه داد: طرح خازنی –نخستین طرح جامع مشهد- شهر جدیدی برای مشهدی‌ها معرفی کرد و در آن زمان ما به آن می‌گفتیم شهر جدید و معنای شهر جدید این است که شهر قدیمی خواهد بود که همین محلات اطراف حرم و اینهاست، اما واقعاً چیزی از آن نمانده و من تعجب می‌کنم وزارت راه و شهرسازی که ابلاغیه جدید را داده است چه چیزی را می‌خواهد حفظ کند و واقعاً چه مانده؟

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه «برخی از پیش‌بینی‌های طرح خازنی تحق نیفتاد»، تصریح کرد: بر این اساس در سال ۷۰ مطالعات طرح جامع مشهد به شرکت مشاور واگذار شد و برنامه‌ریزی کردند و طرحی دادند که از سال ۷۵ تا ۹۵ معتبر بود. پس از آن کار انجام مطالعات طرج جامع جدید به یک شرکت مشاور واگذار می‌شود که آن شرکت خلع ید می‌شود و راه و شهرسازی آن را تصویب کرده و استانداری هم و ۱۸ ماه پیش به شهرداری ابلاغ شد.

وی افزود: شهردار محترم قبل به دلایل خود این را به بدنه شهرداری ابلاغ نکرد و شهرداری از ترکیبی از طرح جامع خازنی و طرح مهرآزان روزگار را به سر می‌کرده. هنگامی که من به شهرداری آمدم دو راه حل بیشتر نداشتم که آمدم یا اینکه مثل سابق عمل می‌کردم یا اینکه طرح را با یک بازنگری کوتاه‌مدت ابلاغ می‌کردم. اتفاق دوم افتاد و دوستان ما در این مدت به صورت فشرده به سئوالاتی که برای این طرح مطرح بود پاسخ دادند و بخشی از آن را راه و شهرسازی پذیرفت که تغییراتی را اعمال کند.

شهردار مشهد با اشاره به مشکلات این طرح، عنوان کرد: برخی از مشکلاتی که برای این طرح عنوان می‌شود درست است و ما برای آن پاسخ داریم و بخشی هم از سوی افرادی که از دور دستی در آتش دارند مطرح می‌شود که اشکلالی ندارد.

وی بیان کرد: هر تصمیمی که یک مدیر در موضوعی می‌گیرد یکسری فرصت دارد و یکسری تهدید و این طرح هم مانند آن است و همه آن فرصت نیست. فرصت‌های این طرح مشخص است و عمده‌ترین فرصتی که این طرح دارد، حاکمیت قانون است و قانون بد هم بهتر از بی‌قانونی است. بالاخره یک سند مرجعی امروز ابلاغ می‌شود.

تقی‌زاده خامسی اضافه کرد: دومین فرصت این است که ما دیگر از امروز به حاشیه شهر، حاشیه نمی‌گوییم، زیرا خود کلمه «حاشیه شهر» پرخاشگری می‌آورد که ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان شهر مشهد را حاشیه بخوانیم. از امروز من اعلام می‌کنم که این افراد در متن شهر هستند و مشهدی شدند و ما وظیفه داریم به آن‌ها خدمت دهیم.

وی با بیان اینکه «رونمایی از این طرح گام اول در توانمندسازی مردم حاشیه شهر است»، گفت: این دو مورد ارزش پذیرفتن این طرح را دارد و این فرصت‌ها می‌تواند برای ما الگویی باشد که طرح‌های تفصیلی را بر اساس آن‌ها تهیه کنیم. ما می‌توانیم با مذاکره با شورای عالی شهرسازی ۱۸ ماه زمان برای اصلاح طرح بگیریم و در این زمان آن را اصلاح کنیم و هم می‌توانیم طرح تفصیلی را ارائه کنیم که بخش عمده آن تهیه شده و به سرعت به کمیسیون ماده ۵ ارائه و تصویب خواهد شد.
شهردار مشهد با اشاره به تهدیدات این طرح، تصریح کرد: این طرح دو تهدید عمده دارد که باید روی آن فکر کرد یکی اینکه در بعضی از نقاط ما در مرز شهر اختلاف داریم که البته وزارت کشور نظر ما را قبول کرده که پیگیر ابلاغ آن خواهیم بود. همچنین تهدید دوم این است که در این طرح حریم شهر را در قسمت گلبهار خیلی گسترش دادند و حریم شهر مشهد تا شهر گلبهار ادامه پیدا کرده که حفاظت و حراست از این حریم کار سخت و مشکل است.

منبع: ایسنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن