اجتماعیاخبار مهماستانیاسلاید شو

هشدار یک متخصص عفونی؛ در صورت عدم کنترل، ایدز بیماری آینده ایران خواهد شد

کد خبر : 13580

متخصص بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عفونی و عضوهیأت علمی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌علوم‌‌‌‌‌‌‌‌ پزشکی مشهد گفت: در گذشته ۶۶ درصد بیماران مبتلا به ایدز را معتاد‌‌های تزریقی تشکیل می‌دادند اما از سال ۹۰ تا به امروز ۳۷ درصد معتادان تزریقی و ۴۲ در صد از طریق رابطه جنسی صورت گرفته که این آمار نشان‌‌‌دهنده تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور است.
به گزارش صبح مشهد، امین‌‌‌ بجدی، در نشست خبری به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی ایدز و شعار «سلامت حقی برای همه با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص‌ زودهنگام»، که در ساختمان مرکز بهداشت استان برگزارشد، اظهار کرد: تا پایان سال ۲۰۱۶،  ۳۶ میلیون و ۸۰۰هزارنفر بیمار اچ ای اوی در دنیا شناسایی شدند که آماری نزدیک به همین تعداد از زمان شناسایی بیماری ایدز جان خود را از دست داده‌اند.
عضوهیأت علمی دانشگاه علوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پزشکی مشهد افزود: با تمام پیشرفت‌های درمانی که تا کنون انجام شده هر ساله بیش از یک میلیون مرگ‌ومیر در سطح جهان برای بیماری ایدز گزارش می‌شود. در ایران نیز حدود ۳۴ هزار بیمار شناخته شده مبتلا به ایدز، وجود دارد و  تخمینی که در خصوص این بیماری در کشور ما به عمل آمده بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار نفر مبتلا به ایدز هستند.

بجدی با اشاره به اینکه «الگوی انتقال ایدز در کشور در حال تغییر است»، بیان کرد: به طور مثال اگر در گذشته ۶۶ درصد بیماران مبتلا به ایدز از معتاد‌‌های تزریقی بودند اما از سال ۹۰ تا به امروز ۳۷ درصد معتادین تزریقی و ۴۲ درصد از طریق رابطه جنسی صورت گرفته که این آمار نشان‌‌‌دهنده تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور است.

وی اظهار کرد: راه دیگر انتقال بیماری ایدز انتقال خون است که می‌‌‌‌توان گفت در حال حاضر تقریباً آماری از آن در دنیا وجود ندارد؛ چون در همه‌ی کشورها بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خون چک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عضوهیأت علمی دانشگاه علوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی مشهد بحث مهم در خصوص بیماری اچ ای وی در کشور را مادران باردار مبتلا به این بیماری دانست و تصریح کرد: شایع‌ترین زمان برای انتقال بیماری ایدز توسط مادرانی که مبتلا به آن هستند اما از وجود بیماری مطلع نیستند، زمان زایمان است که اگر زایمان طبیعی باشد، نوزاد به خون و ترشحات کانال زایمان آلوده می‌‌شود.

بجدی با بیان اینکه «شیردهی‌ طولانی مادر مبتلا به ایدز باعث انتقال بیماری ایدز به کودک می‌‌‌‌‌‌‌‌شود»، گفت: اگر شیردهی مادر به کودک بیش از یک سال باشد باعث انتقال بیماری اچ ای وی خواهد شد. پس می‌توان گفت انجام آزمایش در دوران بارداری می‌‌تواند مانع انتقال بیماری از مادر به کودک شود.

متخصص بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عفونی و عضوهیأت علمی دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علوم‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی مشهد افزود: به طور کلی مرحله اول بیماری ایدز بدون علائم است؛ به این معنی که بیمار سال‌‌‌‌‌‌های زیادی بدون هیچ‌‌گونه علائمی زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند اما بیماری  در بدن فرد پیشرفت می‌کند که به آن نهفتگی بالینی می‌‌‌‌گویند. حداقل ۵ تا ۱۰ سال از زمان ابتلا به بیماری زمان می‌‌‌‌‌‌برد تا علائم مرتبط با ایدز در فرد دیده شود و حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌‌کشد تا به مرحله پیشرقته برسد.

بجدی با اشاره به اینکه «بیماری سل تهدیدکننده‌‌ترین عفونت در دوران پیشرفته یا متوسط اچ ای وی است»، بیان کرد: در آمارهایی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، ۳۹۰هزار بیمار اچ‌آی‌وی، به‌خاطر بیماری سل فوت کردند.

کنترل ایدز صرفا وظیفه وزارت بهداشت نیست

پیشگیری و کنترل ایدز فقط کار وزارت بهداشت نیست و همه دستگاه های ستادی و اجرایی با تدوین پروتکلی مشخص باید به دنبال کاهش آسیب های این بیماری باشند.

معاون پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد که دیگر سخنران این نشست خبری بود با بیان این که، تخمین زده می شود ۳۵۰۰ مبتلای به HIV در خراسان رضوی داشته باشیم، افزود:۶۶۳ نفر تاکنون شناسایی شدند که ۲۱۳ نفر فوت و ۲۶۶ نفر در حال حاضر از خدمات مرکز بهداشت استفاده می کنند. دکتر صادقی خاطر نشان ساخت: بزرگ ترین هدف ما در آینده درمان ایدز هست و اگر آن را کنترل نکنیم، به بیماری آینده ایران منجر خواهد شد.

وی از ۳ گروه سیاستگذاران، پزشکان و رسانه به عنوان عوامل حیاتی در پیشگیری و کنترل نام برد و خواستار نقش فعال تر اصحاب رسانه بویژه صدا و سیما در این زمینه شد.

گفتنی است مرکز رسیدگی و مشاوره ایدز با شماره تلفن ۳۸۴۳۵۲۴۲ از ۸ صبح تا ۶ عصر در خدمت شهروندان محترم می باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن