اسلاید شوستون اصلیشهری

هوای ۹۶ مشهد آلوده تر از تهران!

کد خبر : 13179

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد مقدس گفت: دومین “آسمان کثیف” ایران، متعلق به مشهد است.و آسمان مشهد در سال ۹۶ از تهران هم آلوده تر بوده است.

به گزارش صبح مشهد، رضا اسماعیلی رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد افزود: ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مستقر درنقاط مختلف  شهرمشهد به صورت لحظه‌ای داده‌های کیفیت هوا را به مرکز پایش، ارسال و داد‌ه‌ها را تجمیع و پردازش و به شاخص کیفیت هوا تبدیل می‌کنند تا شاخصی قابل درک برای عموم مردم باشد.وی درباره اطلاع رسانی در زمانی که وضعیت هوا در حالت هشدار است، اضافه کرد:  در بحث اطلاع‌رسانی روش‌های مختلفی وجود دارد. بهترین و معتبرترین آن بررسی وضعیت هوا از طریق  سایت مرکز آلاینده‌های زیست محیطی است. این سایت تا سال قبل آنلاین و زیرساخت‌های آن فراهم نبود اما از ابتدای سال ۹۶ زیرساخت‌ها فراهم و شاخص آنلاین وضعیت هوا به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده شد.اسماعیلی گفت: متاسفانه باید اعتراف کنم در تجزیه و تحلیل های کوتاه مدت، تعداد روزهای وضعیت ناسالم نسبت به تهران افزایش پیدا کرده‌ است.مدیراجرایی مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد اظهارکرد: امسال کیفیت هوای مشهد نسبت به تهران وضعیت بدتری داشته‌ است ودر دراز مدت نیز شرایط از تهران بهتر نیست. در کل باید گفت هوای مشهد از تهران کثیف‌تر بوده است.بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از سیستم حمل و نقل است. موقعیت‌های توپولوژی شهری، ساخت وسازها و کارخانه‌ها نیز تشدید کننده این موضوع است.در ۲۳۶ روز گذشته از سال ما ۹ روز هوای پاک، ۴۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ( وضعیت نارنجی) و سه روز هم وضعیت قرمز داشته‌ایم.

بالاخره هوای مشهد پاک شد!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شاخص کیفیت هوای کلان شهر مشهد روز چهارشنبه ۲۴ آبان در وضعیت پاک قرار گرفت.

حمید صالحی افزود: در پی بارندگی های پراکنده و جابه جایی هوا در دو روز گذشته، بر اساس گزارش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، میانگین شاخص کلی کیفیت هوا ساعت ۷:۳۰ دیروز مشهد ۳۰ پی.اس.آی و در وضعیت پاک گزارش شده است. وی با بیان این که مشهد در بیش از دو هفته گذشته ۱۴ روز آلودگی هوا را تجربه کرده است، اظهار کرد: پایداری در هوا، نباریدن نزولات آسمانی و پدیده وارونگی هوا در کنار دیگر عوامل موجب افزایش بار آلودگی در هوای این کلان شهر شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تاکید کرد: استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی و پرهیز از به کار گرفتن خودروهای شخصی، موجب ماندگاری هوای پاک و جلوگیری از آلودگی دوباره آن خواهد شد.

صالحی گفت: هم اکنون ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در کلان شهر مشهد از وضعیت و کیفیت هوای هر روز این شهر گزارش لحظه ای می دهند.

روزانه تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلان شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد رفت و آمد دارند.

شاخص کلی کیفیت هوا در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ پی.اس.آی بیانگر وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان، بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ پی.اس.آی هشدار برای همه سنین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پی.اس.آی حالت اضطرار است و آلودگی بیشتر از ۳۰۰ پی.اس.آی نیز وضعیت بحرانی را نشان می دهد.

منبع: تسنیم و ایرنا

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن