اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

نگاره اهدایی استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شد

کد خبر : 13090

آیین رونمایی از نگاره «عرش بر زمین(گودی قتلگاه)»؛ اثر اهدایی محمود فرشچیان؛ استاد برجسته نگارگری کشور با حضور تولیت آستان قدس رضوی در موزه قرآن و نفایس این آستان مقدس برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد، در این مراسم که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با حضور جمعی از مسئولان این مجموعه بزرگ موقوفاتی و فرهیختگان اهل هنر و معرفت برپا شد، از قرآن کریم حکاکی شده بر روی ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت سیاه؛ اثر بی‌نظیر استاد داود زمانی آذر؛ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر تبریزی نیز رونمایی شد.
تابلوی بسیار نفیس عرش بر زمین توسط استاد فرشچیان به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک بر روی مقوای بدون اسید در ابعاد : ۵/۱۰۱×۸۲ سانتی مترمربع در مدت بین ۸ تا ۱۰ ماه در سال ۱۳۹۵ خلق و در سال جاری به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
این تابلو بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر امام حسین (ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب (س) محیطی غمبار را در آن به تصویر کشیده است.
در این تابلو هر قسمت، خود به‎تنهایی یک تابلوی مجزا است که نقطه طلایی آن، در محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.
در حال حاضر ۱۷ اثر ارزشمند که توسط این استاد پرآوازه هنر نگارگری کشور کشیده شده است به همراه یک اثر اهدایی مربوط به خاندان ایشان در تالار اختصاصی آثار اهدایی محمود فرشچیان در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار دارد.
علاوه بر تابلوی «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)»، چهار تابلوی دیگر استاد با عنوان‎های: «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل (ع)»، «هدیه عشق (حضرت علی اصغر (ع)»، و «شام غریبان» از آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)، روایتگر وقایع تاریخی تاسوعا و عاشورای حسینی است.

قرآن نفیس اهدایی
قرآن کریم بر روی ۱۱۴ قطعه سنگ گرانیت سیاه توسط استاد زمانی آذر با سوزن گلدوزی حکاکی و با حدود ۱۸۰ گرم پودر طلا در مدت ۶ سال و چهار ماه (از دی ماه ۱۳۸۶ تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۳)، تزیین و در سال ۱۳۹۳ اهدا شده است.
بزرگ‌ترین قطعه سنگ این اثر متعلق به سوره «بقره» با ۱۷ سانتی‌متر قطر و کوچک‌ترین سنگ آن نیز متعلق به سوره «ناس» با ۴ میلی‌متر قطر است.
کتابت آیات هر سوره به صورت دوار در اطراف عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» حک شده و سوره‌ها نیز به ترتیب قرآنی از سوره بقره آغاز و هر ۱۱۴ سوره تا سوره «ناس» به دور سنگی به شکل کعبه که سوره «حمد» بر روی آن حک شده در طواف هستند.
استاد زمانی آذر، فعالیت هنری را بدون تعلیم در مکتب استادی و به صورت خودآموخته با نقاشی روی گونی آغاز کرده و چون علاقه به خلق آثار بدیع و تازه داشته، بعد از سال‌ها با رواج این رشته به دنبال خلق هنری جدید و متنوع به ریزنقاشی و ریزمجسمه روی آورده است.
این اثر ارزشمند قرآنی در موزه هدایای مقام معظم رهبری واقع در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.
گفتنی است، دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲، از آثار نفیس تالارهای متنوع ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی دیدن کنند.

منبع: آستان نیوز

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن